Bukefalos 28 år!

Ang Hovslagare!!!!!!!!!

Min hovslagare är inte utbildad men han har jobbat 30år med att sko. Han gick som läring hos nån gammal farbror när han var ung.

Jag har haft ett X antal besök av veterinärer och varit på klinik vid minst tre tillfällen i år (eller 2003 menar jag) och alla har berömt hans skoning och sagt att det är perfekt :) så vad det gäller honom i alla fall så skiter jag i diverse utbildningar Han är både snabb, serviceinriktad, billig (1500 för TRE helskoningar)och kommer i strort sett alltid i tid

//LINDA
 
Min är inte utbildat. Har haft honom länge och ble´v rekommenderad honom av andra som haft honom länge. Duktig, tålmodig även med "dåren", kommer akut, har "garanti" på att skor sitter annars kommer han direkt gratis, kommer i tid..... osv. Besviken har jag i stället blivit på 3 hovisar, alla utbildade.
 
min har de iaf,har sett hans papper...

men sen finns de så passa många kassa som ändå har "rätt" utbildning så ibland känns såånt meningslöst
 
Tycker inte att utbildningen alltid är ett kvitto på att hovslagaren faktiskt kan sin sak. Jag såg ett antal hästar som skotts av en nyutbildad hovis som gått i Skara för något år sedan, maken till illa skott (upprepat, på olika hästar av väldigt olika typ och ras) har jag knappt träffat på :(.

Nä, hellre en outbildad som vet vad han gör, än en utbildad som tror han kan allt. Nu ska det ju sägas att jag anlitar en utbildad hovis själv, och jag tycker också att det är att föredra.
 
Håller med dig helt, vet dom som e utbildade som inte skor bra men jag vill inte ha en hovslagare som ljuger!
Ska jag ha en utan utbildning vill jag veta om det!!
 
Vet inte om det var positivt menat för mig eller negativt.
I vilket fall så har han vart hovslagare i över 30 år, han pratar jämt på om sina vinklar och hur han stör sig på att mycket ridfolk förstör sina hästars hovar genom för höga trakter. Han är väldigt aktiv i sånt prat om hur man ska göra för att får hoven att må bra, eftersom jag gärna lyssnar så är det väl det enda vi pratar om när han är här :p
Dessutom sitter skorna finfint.

Mina erfarenheter av andra hovslagare har varit bla en som vid flertalet gånger han slagit till hästar HÅRT i magen med hammaren :mad:
 
Nej det har vi inte gjort..

Iaf så är hon jättenogrann och ger kvitto med minsta lilla detalj uppskrivet.
hon är jätteduktigt, fungerar bra ihop med ponnyn (envisa jveln :devil: ) nyutbildad tror ja hon var iaf , mamms har den bästa kollen (vi har henne på rekomendationer av andra duktiga hästmänniskor)
 
Lånar din tråd!

Om man nu har fått reda på att hovslagaren inte är med i SHF utan har utbildning samt egen försäkring. Är detta då en bra hovslagare?? Kan man få samma garantier av en sådan?

Är också jättetrött på lögnare inom hovslagarbranchen!

Bimbolina: Pm gärna mig vilken hovslagare som du har. Kanske att man känner till fler som använder sig av denne som man kan varna!
 
Tack så mycket! Kände mycket riktigt fler som använder sig av samma hovslagare och ska nu meddela dem att denne icke är utbildad!

Kan man anmäla hovslagare som inte har utbildning?
 
jag vet inte om man kan anmäla.......... nån annan kanske vet!!
 
Ja jag kollar verkligen att han gör det han ska när han skor. Jag får ha åsikter och han tar inte illa upp.Han har lärt sig sko isisar också fast han skor mest travare. Han har fått till min pålles hovar som jag vill ha dom dvs ingen islännings-skoning. Han är inte utbildad men har skott i 40 år, snäll mot hästen och mig .Kommer alltid i tid, vad mer kan man begära.
 
Min hovslagare är känd i hela hästvärlden så jag är inte orolig :D
 
Har du funderat på vad som händer ifall din häst blir halt pga skoningen? Det blir du som får betala kostnaden och inget föräkringsbolag går in och täcker upp. Kan bli en dyr skoning..
 
DETTA KOMMER ATT BLI JÄTTE LÅNGT.....
Jag har haft 5st hästar efter varandra...
Sammanlagt ca 22år som hästägare, tror att det är lite mer..

Jag har gått igenom MASSOR med hovslagare.....

Mitt tips till alla hästägare är.....
1 läs på om hovar, vinklar och allt annat som du kan gräva upp som rör ämnet hovslageri.
2 Kolla hur andra hovslagare gör när dom skor andra hästar, studera deras resultat, jämför med din hovslagares resultat.
3 Var inte rädd att ställa frågor. Om det är nått du undrar...Då har du rätt att kräva ett VARFÖR av din hovslagare. Där ser du också om han är bra eller inte!
Kan han svara på dina frågor?
5 Lita på dina instinkter... Om det är nått som inte riktigt stämmer?! Har han sagt att han har en viss utbildning och sedan kommer det fram att han inte har det.... Är han då på litlig?
6 Är det någon annan som använder denna hovslagare? Var inte rädd att fråga folk omkring dig vad dom tycker!
7 Kolla upp honom! Han kanske inte behöver skaras hovslageri utbildning... Han kan vara en skit bra hovslagare iaf. Ring till hovslageri föreningen och kolla om han finns med hos dom. Om inte fråga em han gått som lärling hos eller var han utbildat sig.

Jag måste bara berätta lite mer av min erfarenhet....
Även om det är en utbildad hovslagare och har det som företag kan dom vara dåliga... Då har dom iaf en sak som heter ansvars försäkring.

Men enligt min åsikt så är inte den värd vatten...Ska strax berätta varför jag tycker så.

En outbildad hovslagare kan ha gått som lärling hos en utbildad hovslagare och kan då vara duktig. Kolla upp vem din hovslagare varit lärling hos och kolla vad folk tycker om den hovslagaren.

Ett annat "mått" man kan använda för att se om hovslagaren är bra eller inte...
Använder personen i fråga bara hovtång och rasp? Eller använder han klinga också?
Du ska inte använda en hovslagare som bara använder hovtång och rasp, för man får inte bort tillräckligt mycket med dessa verktyg(enligt veterinär) vinklarna blir fel och tillslut blir hästen halt.

Nu till min historia....
Jag använde en hovslagare som var utbildad och skodde flera andra hästar i stallet. Hon tog 750kr/skoning(inkl skor)
Efet ca 4 skoningar började jag märka att hovarna såg konstiga ut och jag komenterade detta till hovslagaren. Hon sa att hon skulle fixa det men jag så aldrig någon förändring. Min häst var vid detta tillfälle till och från lite varm och oren i benen.
Efter ca 6 skoningar blev hon halt. Först på ena fram och sedan på andra fram. Och tillslut så var hon dålig i båda fram hela tiden.
Jag tog ut en vererinär som gjore böjprov och då var hästen 3gradigt halt på vänster och 4 gradigt halt på höger. Distrikts vet sa att jag skulle ta hästen till klinik för utredning så jag gjorde det.
På kliniken konstaterade man att hästen sedan längre tid varit fel skodd. vänster fram var lägre på utsidan än på insidan och på höger fram var insidan lägre än utsidan + att hon var för låg i trakterna och tån var för lång.
Detta fick jag på papper(veterinär intyg)...
Under denna period kostade hästen mig massor av pengar i vet kostnader , förlorad medryttar avgift, mediciner, hyra av transport och bil mm + att hovslagaren på kliniken fick sko om henne 3 ggr(900kr/gång). Hästen fick stå i 7 månader innan hon blev friskförklarad.

Jag anmälde detta till hovslagarens försäkrings bolag, men jag fick inget. Inte ens för omskoningen, inte så mycket som 1 kr. Överklagade men fick fortfarande nej!.
Så kan det gå....

Jag kan också berätta att min häst har fortfarande i denna dag 3år senare en framhov som är "missformad" pga denna händelse säger klinikens hovslagare. Den kommer aldrig bli normal och hennes kotor fram kommer att föralltid vara svagare pga kotledsinflammationen och påfrestningarna efter fel skoningen.

Jag tror att den här ansvars försäkringen bara funkar om det händer nått akut medans hovslagaren fortfarande är på plats...
Den ska funka i andra fall också, men det gör den alltså inte...

Ursäkten till att jag inte skulle få nån ersättning var för att jag kunde lika gärna ha anlitat nån annan hovslagare eller gjort det själv.

Så, nu har ni fått hör min värsta historia ang hovslagare...
 
Har du HH?? Han är den ende som får sko den Vackra :D, annars har jag AB, han är bra han med...men utbildning vet jag inte om dom har....dom har det i blodet..... :bow: :bow:
..fast med i förbundet är dom ju...tror jag :)
 
Ja...Eller H skor Camaro(ridhästen) och P skor Hajen.H skor bara 3 hästar hos oss, orkar inte så mkt mer.P är också duktig men tar gärna lite för mkt. A skodde Camaro och han var fin om fötterna till en början men sen talade han inte om att han hade hovröta och liknande och var allmänt nonchig mot både hästarna och oss..så vi tröttnade men visst är dom super duktiga alla tre!
Och som sagt, jag vet inte vad dom har för utbildning men det struntar jag faktiskt i för man är inte känd i världen för inte. :rofl:
 
kollade och såg att H var med i hovslagar förbundet...A var inte med men han har ju jobbat hos H i 18 år...P är ju anställd hos H så vi får väl godkänna dom då :D
H är nog självlärd, det finns INGEN som klarar alla problem som han...spelar ingen roll vad det är så fixar han det... :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och...
2
Svar
32
· Visningar
2 058
Senast: fio
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 638
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp