Ang kvalning

J

Juvelflickan

Hejhej allihopa!
Undrar en liten grej här, som jag hoppas någon kan svara på.
Undrar om jag tävlar nu i höst kan jag kvala på de poängen till nästa sommar då?

Mycket tacksam för svar!

MVH Frida :banana:
 
Har med en lite fråga om just det här med kvalning.
Om man får 5,0 och mer tre gånger så kvalar man ju. Men gäller det för både ryttaren och hästen eller är det bara för hästen? Kanske låter konstigt men men....
 
Nu förstod jag inte riktigt frågeställningen, men jag antar att det handlar om från lätt klass till öppen.

Man får rida lättklass med poäng 5,0 eller över 3 ggr, därefter är man uppkvalad till öppen klass. Detta gäller oavsett tidsperiod men med samma ryttare och häst, därefter kan någon annan tävla samma häst så det är ekipaget som räknas och inget annat.

Omvändt gäller även nedkvalning från öppen, 3 ggr med poäng 4,50 eller under gör att man har rätt till att tävla i lätt klass igen.
 
Förlåt om jag rörde till det... Men jag får allså tävla en häst som har tävlat i öppna klasser och högre med en annan ryttare, i lätt klass?
 
Ja, du kan kvala i höst. (Jag tror att poängen gäller i 2 år efter att man fått dem men det är jag inte helt säker på....)
 
Jag förstod inte din frågeställning, men efter SM räknas som ny säsong. Vilket gör att rider man en FIPO klass nu och kvalar till nationelltävling, så kan du tävla den i vår.

För att kvala till SM krävs tävling av nationell nivå, och såvitt jag vet finns väl inga sådana tävlingar nu under hösten eller??? Rätta mig också om jag nu minns fel, men 2 års regeln gäller väl bara A-klass och inte lägre.
 
Kanske inte var riktigt tydlig, men jag menar att om jag tävlar en öppen tävling nu i höst och om jag tex. tävlar i V3 och får 5,5. Kan jag då tävla i VSM nästa sommar då? Och om jag klarar kvalpoängen där, kan jag kvala till SM då?

Tacksam för svar!

MVH Frida
 
Kriterierna i bedömingen är precis lika, både i öppen oc nationell. Man använder samma domarhandlledning, som du numera återfinner i FIPO översatt till svenska.
 
Kvalpoäng från i höst gäller tills poänggränsen eventuellt höjs. så här står det i svenska tillägget till fiPO:

"En uppnådd kvalpoäng gäller, för det specifika ekipaget, tills upp-eller nedklassning sker oavsett när kvalpoängen uppnåddes. Vid förändring av kvalifikationsgränser i A- och B-klass måste ryttare ha uppnått de nya fastställlda kvalgränser som angetts i propositionen för respektive klass."

jag rekommenderar alla tävlingsryttare att skaffa nya svenska FIPO samt ett aktuellt ex av tävlingsproppen där de svenska tilläggen finns med. ALlt sänt finns dessutom på SIF.s hemsida. Där är det just nu ganska svårt att hitta, :confused: men det blir nog bättre! :)
 
Tack för alla svaren :)
Haha... Kom just på att jag har den nya FIPO :D

MVH Frida
 

Liknande trådar

Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 176
Senast: xfie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 125
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp