Bukefalos 28 år!

ang. lagtävling

Krockodil

Trådstartare
Hur fungerar det när man rider i lag? Har tittat på propositioner där det står allsvenskan omg. 1 osv. Det står alltid två klasser och att man ska vara tydlig i anmälan om man rider för lag men det jag undrar är om man rider i båda klasserna eller bara i en och i så fall vilken om det inte står i proppen?
Och vad menas med individuell start obligatorisk för lagmedlemar?

Tacksam för svar! :) :bump:
 
Sv: ang. lagtävling

Hur fungerar det när man rider i lag? Har tittat på propositioner där det står allsvenskan omg. 1 osv. Det står alltid två klasser och att man ska vara tydlig i anmälan om man rider för lag men det jag undrar är om man rider i båda klasserna eller bara i en och i så fall vilken om det inte står i proppen?
Och vad menas med individuell start obligatorisk för lagmedlemar?

Tacksam för svar! :) :bump:

Du väljer själv om du vill rida bägge klasserna. Dagens första klass är en "uppvärmningsklass" där alla rider individuellt men där man prioriterar lagmedlemmar som vill rida klassen som uppvärmning. Dagens andra klass är själva lagklassen där lagmedlemmar förstås har företräde men där även ekipage utan lag kan rida i mån av plats. I den klassen avgörs vilket lag som vinner, kommer tvåa osv, men det är också en individuell klass där någon kommer etta, tvåa osv. Lagmedlemmarna måste alltså även tävla individuellt om det står så. Jag vet att förut kunde man välja om om man bara ville tävla för laget och inte individuellt, dvs bara betala lag avgiften för klassen och stå över kostnaden för det individuella deltagandet. Nu verkar det blivit ändrat.
 
Sv: ang. lagtävling

OKej, såom jag fattat det rätt så behöver man bara rida i andra klassen om man är med i laget men den ritten bedöms både för lagets placering och individuell placering....? :crazy:
 
Sv: ang. lagtävling

Jag vet att förut kunde man välja om om man bara ville tävla för laget och inte individuellt, dvs bara betala lag avgiften för klassen och stå över kostnaden för det individuella deltagandet. Nu verkar det blivit ändrat.

man fick inte några uppklassningspoäng heller om man inte red individuellt...
 
Sv: ang. lagtävling

KL
Anledningen till att det är "tvång" på att starta individuellt tror jag beror på att:
Vi säger att en omgång ha tio olika lag 4 i varje. Du räknar med att få in 40 starter och då är klassen full. Men då kan det vara så att 35 av dessa väljer att inte rida individuellt utan bara starta lagklassen. De som väljer att endast starta laget betalar inget eller en väldigt liten summa för att få starta. Hur ska man kunna betala domaren?
I vårat distrikt var det tidigare att du betalade en summa för laget till distriktet för att laget skulle få starta. Sedan kostade inte lagstarten någonting utan du betalade endast för den individuella starten. Arrangören fick en summa av distriktet som bekostade en del av domaren.
Hos oss står det nuförtiden att man måste starta individuellt för att få rida med i lagklassen. Sedan kan man inte heller ta ut någon efteranmälningsavg för de som ska rida i lag. Då måste man som arrangör räkna med att alla lag kommer med alla sina ryttare även de klubbar inte har 4 ryttare anmälda.
Krångligt? Tycker jag oxå.
Svårt att säga ja till de som vill efteranmäla och tävlar för en klubb som inte har något lag eftersom man inte vet hur många som kommer.

Lång och svamligt jag vet. Men ni kanske fattade något åtminstone:) Och det hade väl inte så mkt med TS fråga heller.
 
Senast ändrad:
Sv: ang. lagtävling

i vissa divisioner kan det vara så att ryttarna rider olika klasser i laget, tex två ryttare rider LA och en ryttare rider MSV. Då är ju både klasserna lagklasser men inte för alla ryttare.
 
Sv: ang. lagtävling

Du anmäler dig som till en vanlig tävling till lagklassen, men anger i anmälan att du är medlem i lag X. Vill du inte åka iväg för att rida bara en klass, anmäler du dig också till förklassen och får på så sätt rida en uppvärmningsklass innan. Lagledaren för ditt lag anmäler laget till arrangörerna.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 749
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 363
Senast: TinyWiny
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 242
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp