Ang. Lastning

J

Juvelflickan

Hejsan!
I helgen så skall jag och min kompis tävla och lastningen för min hästs del går jättebra! :D
Men min kompis häst är det lite osäkert med, vi skall träna nu i veckan. Men undrar bara om man skall lasta min häst först eller min kpmis häst först?
Tänkte om vi lastar min häst först ser hennes häst att det inte är något farligt.
Men då ser det ju trängre ut och kanske läskigare att gå in för hennes häst?!
Eller :confused:

Tacksam för svar!

MVH Frida :banana:
 
Om din häst är lättlastad är det ju viktigt att den står lugn och still även om det tar lite tid att lasta den andra. Annars kanske nummer två blir skrämd av tramp och skrammel. Står den lugnt kan det säkert vara lite draghjälp.
 
Håller med Alfons. Om din häst är en sån där coollugn kuse som står helt still i transporten är det en klar draghjälp. Kom framförallt ihåg att ha gott om tid och låt hästen få nosa på transporten och sänka huvudet och titta på det här läskiga ordentligt. Muta hellre med mat än att plocka fram spö och linor.
 
Håller med föregående men reservation för att DIN häst klarar av att stå där om den andra bråkar, det är det ju inte alla som gör. Annars är det ofta lättare att lasta om det redan är en i om det inte är rejäl klaustrofobi som spökar.
 
Haha! Min häst kommer självklart att stå lungt! Hon, tro det eller ej, Älskar verkligen att åka transport :D Hon springer in i transporten och står där lungt om det är vad hon skall göra :rofl:

Skall testa det med mutning om det inte fungerar med den andre hästen!

Tack för svaren!

MVH Frida :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 349
Senast: Sootie
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp