Ang tömkörning

Mirre

Trådstartare
Hur får man eg hästen att gå i form vid tömkörning :confused:
Är det inte stor risk att man bara får en häst som knäpper
av i nacken? Fast det är väl en träningssak kanske?

Lyckas inte riktigt förstå hur det funakr. För man måste ju aktivera bakdelen för att få hästen i rätt form. Förstår inte hur det funkar vid tömkörning. Nnå som vill förlara??

Du har ju framåt drivande hjälp via röst och pisk när du t-kör. Personligen tkr jag att det är mkt lättare att se hur hästen rör sig vid t-körning än när jag rider. På så sätt kan man motverka den där knäppningen i nacken. Så egentligen så är det precis samma sak som när man rider, enbart det att man ju har en annorlunda hjälp. och bättre överskådan över hästen.

oki jo det är ju sant visserligen.
man har ju framförallt bättre koll på hästens bakdel.

ja den brukar jag kunna glömma bort väldigt lätt annars.. Man har ju bara huvudet framför sig. ;)

Lycka till med t-körandet iaf! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 892
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 365
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 322
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?