Ang vaccination..

Calazirya

Trådstartare
Nu är det dags för Ella att vaccineras.

Eftersom Ellas farfar kommer från ett land där det fortfarande är vanligt med hepatit B och tuberkulos så erbjuds Ella att vaccineras mot det också.

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra.

Landet är inget land man reser till just nu ( krig ), men man vet ju inte hur situationen ser ut om några år.

Någon som har bättre koll och vill svara på biverkningar/risker med att vaccinera henne mot det också.

Vi ska åka utomlands i höst och då kanske det är bra att hon redan är vaccinerad mot hepatit?

/ C

Sv: Ang vaccination..

Den 25 juni ska Emilia få sina första "sprut" vaccinationer. Här vaccineras barnen även mot rotavirus, den har Emilia redan fått två doser av men det ges oralt, inte som spruta.

Det som skiljer här och i Sverige är lite vilka månader det ges och sen vaccineras det även mot Hepatit b.

Så Hepatiten kan nog vara bra även om ni inte åker till farfars hemland, eftersom det vaccineras mot det här antar jag att det finns en ökad risk för det.

Vi kommer ge Emilia dom vaccinationer som rekomenderas. Har även funderat lite på tuberkolos, det verkar som det ökar mkt i många länder men vi väntar till det anses nödvändigt att ge, det går ju att ge senare också.

Jag läste i en blogg att dom blivit rekomenderade att ge alvedon förre vaccinationen. Det var inget Emilias barnläkare nämnde, har ni blivit rekomenderade det? Är det vanligt att barnen blir lite sjuka efter vaccinationen?

Det som är med tuberkulosvaccinet är att man sett att det fungerar bäst, dvs ger bäst skydd om man ger det i samband med första vaccinationerna = så tidigt som möjligt.

Bvc gav rådet att ge Ella paracetamol om hon visar tecken på att hon har lite ont eller får lite feber och ge det rätt tidigt ( man ser ju rätt omgående om dom små inte är sig lik )

Senast ändrad:

Jag hade gjort det.

Tuberkulos har vi haft fall av i Sverige och Irland nyligen. Sam fick sin spruta när han var 6 månader eftersom de inte hade tillgång till den när han var nyfödd.

Hepatit är bra om ni ändå tänkte resa runt, så slipper ni oroa er för det!

Vad är dina egna tankar emot?

Det visste jag inte. Då kanske en tuberkolos vaccination inte skulle vara så dålig ändå?
Här får man betala då men det kanske är värt att kolla upp. Får ni den gratis i Sverige?, bara för att Ella är en "riskgrupp". Kan man få den bara för att man vill?
(Emilia och jag är fortfarande skrivna i Sverige så jag funderade om det går att göra en "fuling" och ev. få den gratis i Sverige)

Kanske ska köpa hem lite medicin och ha i reserv om hon blir hängig. Frågan är bara vad men det borde dom väl veta på apoteket.

Jag kör på det rekomenderade vaccinationsprogrammet och hade jag varit i era kläder hade jag definitivt vaccinerat som Bvc rekomenderar/erbjuder. Känns säkrast så =)

//julia

Jag läste i en blogg att dom blivit rekomenderade att ge alvedon förre vaccinationen.

Det vart vi rekomenderade med av läkaren. Det var dock först efter andra vaccinationen när Elisa skrek rakt ut som hon sa det så det var ju lite sent påtänkt då. Ska ge inför nästa. :)

Nej jag har inga egentliga tankar emot vaccinering öht, tycker vaccinering är bra på alla sätt och vis.

Men jag kände att jag behövde lite mer info innan jag beslutade om tuberkulos- och hepatitvaccinet :)

Jag har suttit och läst på en del nu på kvällskvisten och har beslutat att ta emot vaccinet mot heaptit och tuberkulos.

Turbofling:
Ja Ella får den gratis eftersom hon är i en såkallad "riskgrupp", tror dock inte att man får den gratis annars här i Sverige ( men det låter jag vara osagt ).

Vi vaccinerade Isak mot det.
Man vet aldrig, kanske vill vi åka utomlands någon gång och då är det gjort.
Han är 1 nu och har fått det båda gångerna. Vi fick betala runt 300 för den

Na jag tycker ocksa det verkar vettigt att vaccinera mot bada. Jag kan inte se nagra bra anledningar att inte gora det.

Sam har aldrig reagerat pa nagra vaccinationer, skrikit till i tio sekunder ungefar men aldrig fatt nagra reaktioner efterat. Senaste gangen nar han fick mot men-c som ska gora jatteont vande han bara pa lilla läppen, sen var det bra igen.

Jag tror det är bra att du har beslutat dig för att vaccinera mot tuberkulos (och hepatit B också). Håller med vindvissla om att jag inte direkt ser några bra anledningar till att inte göra det. Eventuella biverkningar (som den lilla "bölden" som tuberkulos ger) är väl varken farligt i jämförelse med vad som KAN ske.

Tydligen har tuberkulosen har börjat sprida sig lite igen. Därför är det väl lite på tal att man ska återinföra tuberkulosvaccinet som standard igen. Detta sa i alla fall våra lärare när vi pratade om vaccin under mikrobiologi-föreläsningarna. :)

Senast ändrad:

Vi är i samma sits som dig :) Vi valde att Elina skulle få både hepatit och tuberkolos, jättebra tycker jag. Tuberkolosen har ju varit lite på g tillbaka i perioder, och hepatit är ju bra att ha om man reser utomlands sedan.
Jag tyckte synd om henne med bulan efter tuberkolossprutan, men hon verkade inte reagera alls.

Tack för alla svar.

Vi har som sagt bestämt oss för att ge henne vaccin mot Hepatit och Tuberkulos också, vi blir erbjuden vaccinationerna gratis så det är dumt att tacka nej.

Bvc tyckte också att vi skulle vaccinera :)

Sam har varldens minimarke dar han fick tuberkolossprutan men visst kan det bli storre arr. Det tog lang tid innan det lakte, nastan 6 manader.

jag fragade min moster distriktssjukskoterskan varfor man inte kunde ta den i benet dar det inte syns lika mycket, och hennes svar var att man inte har lika bra upptagningsformaga i benet. Lite synd just pa en vaccination som ger arr. A andra sidan kanner jag ingen som har storre men av sina BCG arr.

Nej, precis, ärr får man väl för det mesta inga problem av (psykiska då möjligtvis, och kanske fysiska om de skulle vara storlek större på ärret). Dessutom brukar ju inte tuberkulosärren bli så väldigt stora, även om det såklart varierar litegrann. Jag tog tuberkulosprutan för tre-fyra månader sedan och jag har bara ett litet rött märke kvar som jag inte känner av alls. Så mitt ärr blir inte heller stort, mindre än en ärta. Och jag tycker ändå inte att man tar sprutan på ett så väldigt synligt ställe, men visst hade det optimala varit benet eller dylikt.

Men ändå, ett ärr är bara ett ärr! Om jag ska välja mellan ett litet ärr och tuberkulos så är jag ganska säker på vad jag skulle välja... :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
856
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 396
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 119
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 501
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur