Angående igångsättningar av förlossning.

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

benjamin

När jag skulle få mitt andra barn så var jag på dagen för beräknad förlossning fortfarande helt omogen (livmodertappen). Inte ett tecken på förlossning. Eftersom de med ultraljud sett ett stort barn och genom att min mages storlek var över översta kurvan på s-f måttet, ville de inte att jag skulle gå över tiden så länge. Då sa läkaren att de skulle hjälpa naturen på traven lite. Läkaren började bända upp livmodertappen. Ok det kändes lite men inte så ont som en värk. Jag bibehöll en molande värk i underlivet efter besöket. På kvällen (under shopping på bokrean) så kom värkarna så smått. Klockan fyra på natten åkte vi in och min flicka är född utan komplikationer halv nio på morgonen. Mitt första barn sattes i gång efter att vattnet gått med ovärksamma värkar 14 dgr över tiden. Han var jätte stor (57 cm lång huvud 39cm) Igångsättningsdroppet gav "pinvärkar" och de gjorde ingen nytta. Efter att ökat på droppet och 36 timmars arbete blev det akutsnitt.
Min fråga är varför sättas igång med dropp som för många verkar orverksammt och mest bara gör ont istället för att göra som läkarern vid mitt andra barn "bända upp lite"? Någon som har en liknande erfarenhet eller var det bara en engångsföreteelse? Väntar nu mitt tredje barn och magen följer samma över över kurva som med tidigare barn. Hoppas att jag kan träffa en läkare som kan bända lite när det borde vara dags.
 
Sv: Angående igångsättningar av förlossning.

Bara en gissning men man kanske måste ha fött barn tidigare för att det ska gå att "bända"? Själv fick jag några piller som inte gjorde så stor verkan på mig men en i min föräldragrupp hade inga värkar når hon kom in, fick piller och sex timmar senare var deras född... Själv gick jag som sagt i fem dagar innan hon kom ut...

Jag har hört att det kallas norsk massage att bända lite på livmodertappen för att sätta lite fart på det hela... ;)
 
Sv: Angående igångsättningar av förlossning.

Det finns väl någon sorts gel som de kan lägga på livmodertappen för att den skall mjukna ? När jag fick mitt tredje så skulle jag ha satts igång, men efter gynundersökningen så kom värkarna igång alldeles av sig själv, jag vet inte om gyn "bände" lite extra. I vilket fall så kom det igång av sig själv.
 
Sv: Angående igångsättningar av förlossning.

Snurrfian skrev:
Bara en gissning men man kanske måste ha fött barn tidigare för att det ska gå att "bända"?

Nix! Min läkare gjorde det på mig i Bryssel och det var mitt första (och hittills enda) barn. Det gjorde oerhört ont och gjordes bara för att hon tyckte jag hade för högt blodtryck för att vänta sista veckan så hon ville sätta igång mig. Mycket riktigt, vattnet gick på kvällen dagen efter...

Nu hjälpte detta inte ett dugg för jag var helt enkelt inte redo. Inte ett skvatt hände och där låg jag och fick bara dropp och slutligen feber (förmodligen av att vattnet gått) så det blev akutsnitt till slut ifall dottern också skulle haft hög feber därinne.

Nu gick allt bra och det var en av Bryssels bästa läkare men jag kan inte hjälpa att jag känner "sluta fiffla med naturen" i de fall både barn och mor mår bra ! Hon skulle nödvändigtvis ha igång mig och så hände inget iallafall utan jag tvingas snittas... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag tror det här forumet passar bäst till min fråga, har någon här varit "skengravid"? Jag tänker att hundar ju kan bli skendräktiga och...
Svar
11
· Visningar
7 120
Senast: Tora
·
Gravid - 1år Jag är inte gravid men försöker ;) Mitt problem är att jag är livrädd inför förlossningen redan eller rättare sagt har varit det ända...
Svar
1
· Visningar
1 052
Senast: ameo
·
Gravid - 1år Den 28 februari föddes min dotter! :) 14 dagar för tidigt. Fick så ont i magen vid 04 och gick på toa, hade sån ihållande smärta...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Snyggve
·
T
Övr. Barn Hej! Vi har en dotter på 1.5 år och har pratat ett tag om att skaffa ett barn till. När hon först kom till världen, sveptes vi in i ett...
Svar
5
· Visningar
1 256
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp