Angående kupering

Vet flera i min ras som har köpt kuperade äldre hundar för att de vill åt blodet. Att någon köper in en kuperad valp idag är väldigt ovanligt.

Något som jag tycker är bra är att kuperade hundar inte alls tas fram i den utsträckning som de gjorde för 8-10år sedan på utställningar. Då var det så att kom du med en kuperad hund så var du nästan säker på att vinna. Idag vinner den hund som är bäst. Domarna har nog lärt sig se även en okuperad hund. Men det kräver ju mer av domaren eftersom du får ett helt annat huvud och uttryck samt att kroppen ser kortare ut på en kuperad hund.

Tack, där kom förklaringen. Har ju samma ras som dig och undrat över dessa kuperade. Tänkt precis som @MiniLi att vad är poängen liksom med dyr import om man ändå inte kan ställa ut den och få de meriter som behövs för avel.

Nackdelen med dessa kuperade öron är ju att man inte vet hur öronen skulle ha varit orörda. Ser många Dvärgschnauzer med fladdermusöron. Har hört att dessa till stor del kommer genom arv, precis som "slappöron" hos Schäfern?.
 
Tack, där kom förklaringen. Har ju samma ras som dig och undrat över dessa kuperade. Tänkt precis som @MiniLi att vad är poängen liksom med dyr import om man ändå inte kan ställa ut den och få de meriter som behövs för avel.

Nackdelen med dessa kuperade öron är ju att man inte vet hur öronen skulle ha varit orörda. Ser många Dvärgschnauzer med fladdermusöron. Har hört att dessa till stor del kommer genom arv, precis som "slappöron" hos Schäfern?.

Såklart är öronen och dess ansättning, liksom även svansen, ärftlig och på en kuperad hund har du ju ingen aning om hur den ska se ut. Jag har själv valpar efter en amerikansk helkuperad hane nu, vi får se hur både svans och öron blir på dom men jag hoppas och tror att det blir bra!
 
Såklart är öronen och dess ansättning, liksom även svansen, ärftlig och på en kuperad hund har du ju ingen aning om hur den ska se ut. Jag har själv valpar efter en amerikansk helkuperad hane nu, vi får se hur både svans och öron blir på dom men jag hoppas och tror att det blir bra!

Och du har faktiskt också en tik med helkuperade föräldrar! ;)
Öronen blev perfekta, men svansen blev ringlad.

Det här med att meritera en kuperad hund inför avel så behövs det ju oftast inte då hunden man importerar i de flesta fall redan är meriterad, annars skulle man antagligen inte ens importerat hunden. Avelsbasen inom vissa raser skulle bli hemskt snäv om man inte fick importera kuperade hundar, dock skulle jag inte ha något emot ett förbud mot att ta in en kuperad valp och gärna att endast registrerade uppfödare är tillåtna att importera vuxna kuperade hundar.
För att i alla fall göra det svårare för dom privatpersoner som tar in kuperade hundar för att det är "häftigt" med kuperat.
 
Fast det är inte så svårt att meritera en kup hund,många många länder har varken tävlings eller utställningsförbud på kup hundar .
Och ett förbud mot att ta in en kup hund är ju horribelt,det är ju som att säga att en privatperson får inte importera en blå merca med skinnklädsel typ.
 
Bara om en bil och en hund har samma grad av medvetande och känsel.
Eh? Hunden är kuperad som valp. Done och inget du som köpare kan påverka när du vill köpa in den som välmeriterat avelsdjur 5 år senare. Klart som fasen att det inte är rimligt att införa ett förbud på att importera kuperade avelshundar! Avelsbaserna är små nog som det är. Och jo, liknelsen funkar.
Sen att det vore rimligt att arbeta för ett kuperingsförbud i hela världen är en annan fråga.
 
Fast att importera vuxna hundar för avel tycker jag är helt okej.
Det är dock jävligt många som importerar valp från andra länder ENBART för att få kuperat. Var det blodslinjerna man var intresserad av så hade man kunnat be uppfödaren att inte kupera den valpen man vill köpa så den går att meritera här i Sverige.
 
Eh? Hunden är kuperad som valp. Done och inget du som köpare kan påverka när du vill köpa in den som välmeriterat avelsdjur 5 år senare. Klart som fasen att det inte är rimligt att införa ett förbud på att importera kuperade avelshundar! Avelsbaserna är små nog som det är. Och jo, liknelsen funkar.
Sen att det vore rimligt att arbeta för ett kuperingsförbud i hela världen är en annan fråga.

Jag tycker inte alls att det är orimligt att införa förbud på att importera kuperade hundar för privatpersoner som inte tänker använda hunden i avel. Den ska ju ändå inte avlas på - så avselsbasen händer det ju inget med.
 
Eh? Hunden är kuperad som valp. Done och inget du som köpare kan påverka när du vill köpa in den som välmeriterat avelsdjur 5 år senare. Klart som fasen att det inte är rimligt att införa ett förbud på att importera kuperade avelshundar! Avelsbaserna är små nog som det är. Och jo, liknelsen funkar.
Sen att det vore rimligt att arbeta för ett kuperingsförbud i hela världen är en annan fråga.

Det här var Malibu_Stacys inlägg, som @dobbis protesterade mot.

dock skulle jag inte ha något emot ett förbud mot att ta in en kuperad valp och gärna att endast registrerade uppfödare är tillåtna att importera vuxna kuperade hundar.

Alltså inget om att göra det omöjligt för uppfödare att importera vuxna avelsdjur.

Givetvis har köpare ett ansvar för det lidande kupering innebär.
 
@Monstermom och @Malibu_Stacy
Hela mitt inlägg gäller avelsdjur.
Sällskapsimport är egentligen något jag tycker borde minimeras i möjligaste mån (självklart inte ens egen hund som man haft i flera år när man bott i ett annat land osv). Finns ingen anledning att importera en hund om det inte är i avelssyfte, eller möjligen någon special-special-tränad hund för ett väldigt specifikt ändamål. Varför ta hit fräscha gener och inte låta dem användas om det visar sig lämpligt?
 
@Monstermom och @Malibu_Stacy
Hela mitt inlägg gäller avelsdjur.
Sällskapsimport är egentligen något jag tycker borde minimeras i möjligaste mån (självklart inte ens egen hund som man haft i flera år när man bott i ett annat land osv). Finns ingen anledning att importera en hund om det inte är i avelssyfte, eller möjligen någon special-special-tränad hund för ett väldigt specifikt ändamål. Varför ta hit fräscha gener och inte låta dem användas om det visar sig lämpligt?

För import av valpar för (eventuell) framtida avel finns ingen anledning att kupera heller.
 
För import av valpar för (eventuell) framtida avel finns ingen anledning att kupera heller.
Nej, men där har man som köpare inte heller alltid det valet, man kan vara för sent ute. Svansen kuperas ju redan vid några dagars ålder. Inte alltid säkert man är med på tåget redan i det läget.
 
Nej, men där har man som köpare inte heller alltid det valet, man kan vara för sent ute. Svansen kuperas ju redan vid några dagars ålder. Inte alltid säkert man är med på tåget redan i det läget.
Vill man vara med på det tåget så lär man få boka biljett i väldigt god tid, dvs reda på planeringsstadiet.
 
Usch, jag har haft en helkuperad dobbisvalp i valpkurs en gång, den stackars hunden hade såna problem med den där jäkla struten på huvudet. Det som upprörde mig mest var att det var en veterinär som ägde hunden, detta var dessutom inte den första de tog in som var helkuperad. De om några borde bry sig om hundars välmående. Veterinären blev iaf förbjuden av sin chef att ha hunden med sig på arbetet, folk skulle inte få se att de hade personal med kuperade djur.
 
Vill man vara med på det tåget så lär man få boka biljett i väldigt god tid, dvs reda på planeringsstadiet.
Så är det, men intressanta kombinationer kommer även från "hemmauppfödare", vilka också är uppfödare tex jag som "ny och okänd i rasen" har större chans att få en valp ifrån.

I min ras är det inte speciellt många som öppet aviserar vilka kombinationer de ska göra (iaf inte på ett språk som jag kan förstå), så vetskap om valpar får man först när bilderna kommer upp på Facebook, vid 1-4 veckors ålder.

Tro mig, jag är mitt uppe i letande just nu, har inte kontakterna utanför Sverige än, och är helt enkelt för sent ute på de kombinationer som "stor-uppfödarna" har och som är intressanta. Jag får oftast första kännedom om valparna vid 3-4 veckors ålder. För att då återknyta till trådens egentliga ämne: Är man i det läget är det försent att stoppa en kupering som skett några veckor tidigare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 222
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp