Sv: Angående längning av trav och galopp.
KL delvis
Behövde bara
tänka idag när hon kom igång.

Har förstått öka och vill, vill, vill.
Ang tråden så är det väl hit man vill, att hästen för "egen maskin" arbetar lösgjort genom kroppen, med mentalt fokus på vad jag vill och beredd att svara på minsta lilla signal. Därifrån, när man lyckas hållla kvar där, är en längning/ökning bara att lätt släppa fram med öppnare höfter, och tänk framåt. Så kommer trycket bakifrån och man känner nästan "turboväxeln" läggas i.
Då gör ryttaren egentligen inte särskilt mycket,mer än reglerar. Riktigt finlir, men så lätt att störa och tappa balansen och harmonin.
Jag håller nog fast vid att innan man är där är det inte mycket idé att verkligen försöka göra en ökning. Däremot kan man som en del i det lösgörande och förberedande länga och korta steget.
Om man grejar innan man har rätt läge där hästen verkligen är aktiv bakifrån och hela vägen genom ryggen, blir det bara sänkt rygg, hafsigt, på bogarna eller galopp. Tycker jag.
Åtminstone på hästar som har en trav som mer eller mindre måste ridas fram.
F ö ledde nog mitt slutatänk häromdagen till att hon hittade HUR och vill nu bara visa att hon KAN.
Tänker bara lite sluta nu, rakriktar och släpper fram
Med ett sånt driv som hon har skulle det vara lätt att "överutnyttja" så jag får hålla tillbaka.