Angående såkallade hästpratare...

Sv: Angående såkallade hästpratare...

Yennork: Jag pratar i generella ordalag. Ang det fetstilta. Du vet att det finns katter för du har själv sett, hört och upplevt dom. Men du vet också att det finns ex hajar (eller vad det nu kan vara) även om du inte sett hört eller upplevt det för det är på annat sätt bevisat för dig.

Migo: Jag pratar inte om vetenskapligt godtagbart. Men om DU hade sett ett flygande spagettimonster hade DU vetat att det var verkligt - även om ingen skulle tro dig och du inte kunde bevisa det.

Nu tror jag iofs inte du kommer få se något spagettimonster och om du nu gjorde det skulle du förmodligen (förhoppningsvis:eek:) förkasta det hela som en hallucination. ;):D

Men OM spagettimonstret skulle berätta för dig vad som kommer hända om en liten stund och det sen visar sig stämma... och detta spagettimonster återkommer gång efter annan och upprepar samma sak och det han säger stämmer så kanske det till slut skulle vara svårt att förkasta det lilla monstret som en hallucination?

Hahaha, flummigt och dumt värre det här... :o:D

Nej, det skulle jag inte tro. Jag skulle fundera på varför min hjärna placerade det där.

Precis som jag är fullt medveten om att det var i min hjärna som "djurpratandet" hände när jag var yngre och trodde på sånt.

Tom ett underhållningsprogram på SVT tog upp det här på ett pedagogiskt vis, "hjärnstorm" hette det, om jag inte minns fel.

Vi upplever det vi vill uppleva, och ser det vi vill se!

Tja, jag kan bara säga att det enda du demonstrerar är din okunnighet och oförmåga att framlägga ett sakligt argument.
Jag förstår precis vad dessa skojare håller på med och det är att försöka leverera det folk vill höra om sina hästar samt sådant som kan stämma in på i stort sett varenda häst utefter ett antal givna fakta från ägaren själv, hästens omgivning och kondition. Något annat är rent strunt.

Sedan när blev hästar tankeläsare? Ge mig ett bevis grundat på vetenskaplig fakta är du snäll. Om du är lite intelligent så inser du nog att om hästar förstod vad vi tänkte eller om de kunde läsa våra tankar så hade ingen haft ett enda problem med sin häst överhuvudtaget. De hade ju precis förstått vad vi ville och agerat därefter.

Du säger att du har fått bevis på att detta fungerar, så delge oss andra missledda och icke troende dessa bevis. Jag skulle gärna vilja höra vilka "betydelsefulla händelser" som delgavs dig.

En häst lider då dess ägare eller skötare på fullaste allvar tror på dravlet som hästprataren påstår och AGERAR därefter, oavsett om det är dåligt för hästen.

Du som skapade denna tråd!
Du borde tänka till innan du skriver något mera!!
Jag hade en så kallad hästpratare ute till mitt sto. och hon berättade saker som ingen trodde var sant! men när jag forskade så stämmde allt!! och hon kunde inte veta något om hästen tidigare! Hästen kommer från polen!
Jag vill veta hur du tror att hästar pratar med varandra?? klart att hästar kan förmedla sig till människor!!

KL
Citat från The Matrix:
If real is what you can feel, smell, taste and see, then 'real' is simply electrical signals interpreted by your brain

"Räcker det inte med att en trädgård är vacker? Måste det finnas älvor längst bak också?"

Senast ändrad:

Eeeehh - Jag tyckte det stödde det du sa och käckade mig lite eftersom det var ett av huvudspåren i hjärnstorm.

Haha, jag är för trött (skyller på nästäppan). Förlåt om jag högg:bow:

*snällar till inlägget*

/Migo

Ja, mycket.

Jag kan förresten rekommendera Tor Nörretranders "Märk Världen", Olav Hammer "Osunt förnuft" och Malcolm Gladwell "Blink! Den intuitiva intelligensen", tre böcker som har en hel del klokt att förmedla om oss och vårt sätt att uppleva omvärlden!

KL:
MalinJ:
Yennork: Jag pratar i generella ordalag. Ang det fetstilta. Du vet att det finns katter för du har själv sett, hört och upplevt dom. Men du vet också att det finns ex hajar (eller vad det nu kan vara) även om du inte sett hört eller upplevt det för det är på annat sätt bevisat för dig.
Hajar finns i sinnevärlden. "Hästprateriet" handlar om något helt annat, om bilder/känslor man får i sitt eget huvud. Jag har faktiskt inte förnekat att de är verkliga för den som ser/känner dem, bara hur de uppkommer.

Sjunior202:
Jag hade en så kallad hästpratare ute till mitt sto. och hon berättade saker som ingen trodde var sant! men när jag forskade så stämmde allt!! och hon kunde inte veta något om hästen tidigare! Hästen kommer från polen!
Hur forskade du? Åkte du till Polen själv eller hade du brev/mailkontakt? Hur vet du att "hp" inte visste något om hästen innan? Viktigast av allt: hur vet du att du inte själv (omedvetet) tolkade de allmänna utsagor du fick så att de stämde in på din häst?

KL

Känner mig väldigt kluven inför detta. Tror definitivt att man kan ha en stark telepatisk kontakt med människa/djur, men då kanske mest med någon som man har starka känsloband till.

För ett antal år sedan ringde jag till en hästpratare som jag fått rekommenderad - och han sa: Ja, vi kan ju ta det här på distans, när jag frågade vad det skulle kosta för honom att åka ut till min häst. Jaha? sa jag. "Jag känner kontakt med din häst nu och det är ju en travare." Nej, det är ett fullblod. "Jaha, men valack är han ju." Nej, det är HON inte, men tack så mycket och hej då.

Jag vet en person som hade problem med just en travare och som åkte upp med hästen till en hästpratare (dyr). Efteråt fick hon en klottrig handskriven lapp där budskapet var ungefär det följande: "Din häst är utvecklingsstörd. Det är ditt fel."

Jag har själv tidigare arbetat en del som tolk åt både häxor och djurpratare, och tyvärr, jag är inte särskilt imponerad. De levererar vad folk vill ha och knappt det, i mitt tycke. Jag minns en fullständigt surrealistisk scen då ett fyrtiotal vuxna mänskor har betalt dyrt för en kurs och står och försöker telepatera för fullt till några strutsar, som verkligen sket högaktningsfullt i vilket. Bokstavligen talat. En stackars förbipasserande person förirrade sig in bland kursdeltagarna, som stod i allehanda förstenade positioner i sina tappra försök att konversera med de extremt likgiltiga strutsarna (som bara ville ha gräs). Hans totala förvirring och misstrogna rädsla lyser fortfarande klart på min näthinna (alla andra blundade). Kanske är en del av dem hästpratare numera?

Men för att balansera det hela: En gång skulle vi flytta ett gäng fullblodsmärrar och deras föl till en annan hage. Ett av stona och fölen var mina, och flytten stressade mig, eftersom vi skulle passera en rätt störig valack, och stallägaren hade som policy att endast ha en övertråd i vissa hagar, för att tävlingshästarna inte skulle trassla in benen. Jag var rädd för att något föl skulle susa in till den störige valacken när vi ledde förbi dem. När jag kom till stohagen stod endast ett (föllöst) sto och hängde vid grinden. De andra befann sig i andra änden (i en cirka 30 tnl stor hage). Det var stekhett och jag var inte alls sugen på att spatsera genom hela hagen. Då försökte jag (i min lata nöd) att skicka livliga tankebilder till stoet vid grinden om hur damerna skulle få gå till den ännu större och ännu grönare hagen (med en damm, som var mycket uppskattad) tillsammans med fölingarna, om de bara såg till att hålla koll på sina ungar medan vi passerade busvalacken.
Och det här stoet, tjock, otränad, halvgammal, springer allt vad hon kan en mycket torr och varm högsommardag - genom hela den stora hagen - bort till flockledaren och min märr, står där någon minut, och sedan springer alla märrarna och fölen raka vägen till grinden och radar upp sig på led, stona får grimmor på sig och alla promenerar exemplariskt bort till den skojigare hagen, och inget föl trillade in till busvalacken.

Personligen skulle jag inte anlita en hästpratare, men jag ser inget fel i att en för övrigt vettig hästägare gör det. Ovettiga hästägare kommer tyvärr ändå att finnas kvar - med eller utan hästpratare.

Ja ha testat de en gång eller nå liknande "hästpratare" iallafall, det va så att en tjej på mammas jobb hade gått en kurs i djurkommunikation tror ja de hette men iallafall så ville hon ha ett test djur och de enda hon behövde va en bild på djuret så ja tänkte hon kan ju få testa på min häst då, liksom ingen skada skedd om det bara är en bild:),
men det var faktiskt mycket som stämde in på honom så lite kusligt var det tycker jag,
men ja skulle då aldrig betala någon för att komma o "prata" med min häst!

Ett gott skratt förlänger livet. Tack för den extra tiden jag fått - det där om strutsarna var det roligaste jag läst på länge!

*KL*

Så är vi där igen. Att tro eller inte tro på hästpratare. Det är väl för 17 upp till var och en att tro vad den vill?

Så fort någon skriver att den tror på något så blir denna person nertryckt i skorna. Varför?

JAG tror på hästpratare. Har haft ett X antal och det dom sagt har stämt. Jag har gjort det som en kul grej, bara för att kolla.

Man ska ju inte anlita hästpratare istället för veterinär! Det säger ju sej själv. Men sista hästpratare jag hade sa att min häst hade en låsning i ryggen. Jag tog hit en equterapeut, sa inget om låsningen. Men hon hittade den och rättade till den!

Så snälla alla, tro vad ni vill! JAG tror!! :bow:

Du som skapade denna tråd!
Du borde tänka till innan du skriver något mera!!
Jag vill veta hur du tror att hästar pratar med varandra?? klart att hästar kan förmedla sig till människor!!

Jag har tänkt till mången gång och det borde du också göra.

Men du kan ju börja med vad prataren sa och hur du verifierade uppgifterna så ska vi se om jag börjar tro på hästpratare. Annars hamnar du nog tyvärr i kategorin vidskepliga för min del.

*kl*

Vill börja med att tacka TS för att ämnet tas upp. Det måste bemötas överallt där det dyker upp.
Om vi ser till människans utveckling så har vi inte utvecklats för att vi hänvisat till något övernaturligt när vår egen förmåga att förklara inte räcker till. Det är som flera redan nämnt att det är när vi ifrågasätter och försöker ta reda på sanningen som vi utvecklas och går framåt i vår kunskap.

Det går inte att bevisa att någonting inte finns men det är ett effektivt sätt att slippa tänka själv genom att hänvisa till övernaturliga fenomen. Det innebär att man stoppar en givande och klargörande diskussion som skulle kunna leda fram till ett resultat som gör det för troligt att det inte finns goda skäl att tro att det finns ex. hästpratare.

Rent historiskt har övernaturlig tro hindrat människans kunskapsutveckling och det är inte förrän rent vetenskapliga teorier har tillåtits som vi har gått framåt kunskapsmässigt.

Det är alltså inte öppet sinne att hänvisa till övernaturlighet och därmed ta död på vidare diskussion. Öppet sinne är enligt min åsikt, när man inte slutar tänka genom att hänvisa till övernaturlighet.

Nu är det ju väldigt lukrativt att ge sig in i denna bransch så här kommer lite råd för den som vill börja. OBS! detta fungerar även om du ska tala med andar m.m.:grin:

Publicerat i Folkvett 4/2001
Hans Isaksson. Att spå någons framtid behöver inte vara så svårt bara man känner till knepen. Här redovisas de viktigaste.

Det finns än idag gott om folk som lever på att spå i hand, ställa horoskop, lägga stjärna, titta i kristallkula eller lägga tarotkort. Och det finns gott om folk, fler än du tror, som använder sig av deras tjänster för att härigenom få en glimt in i framtiden och/eller tips om hur man bör handskas med densamma.

Och visst kan man få goda råd av en spåman. Precis som du kan få goda råd och inblickar i framtiden av varje förnuftig människa som vet en del om din person, din situation, dina önskningar och dina farhågor. Men som för den skull kanske inte tar 500 kronor timman för råden.

Det är nämligen bevisligen så, att man aldrig kan få ut mer information av en spåman, siare, fjärrskådare etc. än man redan försett vederbörande med. De flesta spåmän brukar göra sken av just motsatsen, eftersom lockelsen i att konsultera dem ligger just i att få en inblick i det fördolda – i framtiden.

Om du tänker slå dig på denna lukrativa bransch, se här några goda från en erfaren person som känner dig (dvs. om du är som vi andra). De tretton råden nedan utgör nämligen en fri översättning av den amerikanske psykologen Ray Hymans trettonpunktsbeskrivning av "cold reading" – den psykologiska fiskemetodik som enligt tillgänglig forskning används av flertalet framgångsrika fjärrskådare, siare och spåmän.1

Men – handen på hjärtat – var stode alla vi som i vårt arbete sysslar med att få människor att göra vad de kanske annars inte skulle göra om vi inte med åren eller av naturlig fallenhet lärt oss tillämpa en hel del "cold reading".

Du är alltså spåman/-kvinna och tar emot en kund. Tänk då på följande:

1. Du måste absolut se ut och bete dig som en som har förmåga utöver det vanliga. Det är ganska lätt, och efter ett tag i branschen börjar du tro på det själv och uppröras om någon ifrågasätter din speciella gåva.

2. Läs in dig på vad som händer i samhället och världen! Om du lär dig bedöma – eller luska ut – kundens familjebakgrund, civilstånd, inkomstförhållanden, utbildning, bostadsort eller bostadskvarter så kan du med viss sannolikhet förutsäga en hel del om hans/hennes värderingar, åsikter, drivkrafter. Om du därtill klarar att bedöma ålder och kön så vet du redan mycket. Du kan då lätt ge sken av att veta mera om kunden än han/hon berättat för dig. Det imponerar, i synnerhet om du kombinerar det med...

3. ...en ödmjuk framtoning. Skryt inte om din förmåga! Slå blygsamt ned blicken om kunden berättar om de stordåd som ryktesvägen tillskrivs dig, hur fantasifulla de än är. Försök inte verka smart – eller, rättare, försök att inte verka smart! Du söker ju samarbete, inte beundran, eller hur?

4. Understryk att kunden måste samarbeta för att bästa resultat skall uppnås! Du har ju redan på ett blygsamt sätt förmedlat ett intryck av att du har lång erfarenhet av framgångsrik spådomskonst. Det är alltså inte du som skall testas, utan kunden. Tala om för kunden, att ett bra sätt att samarbeta är att vara öppen för att tolka dina med nödvändighet allmänna och lite luddiga utsagor utifrån dennes egna speciella förhållanden. När sedan kunden i efterhand försöker erinra sig vad du sagt kommer han/hon att göra dina påståenden mycket mera specifika och på pricken än de faktiskt var. Aktivera kunden!

5. Använd gärna rekvisita som kristallkula, tarotkort eller läs framtiden i kaffesump eller i kundens handflata! För det första skapar detta atmosfär. För det andra ger dig rekvisitan förevändning och tid att fundera ut vad du skall säga då kunden frågar om något. Om du håller i kundens hand hjälper detta dig att känna av hans/hennes reaktioner på det du säger och att styra dig på rätt spår. Lär dig några standardfraser att använda när fantasin tryter!

6. I handböcker över tarot, kiromanti, astrologi etc. hittar du rikligt med allmänna fraser att använda för att styra in kundens frågor och tolkningar i lämpliga banor.

7. Håll ögonen – och alla sinnen – öppna! Studera kundens kroppsspråk, kläder, smycken och ordvändningar! Följ noga hans/hennes reaktioner på dina svar – då märker du snart då det börjar brännas!

8. Fiska! Försök få kunden att tala så mycket som möjligt om sig själv! Det vill de flesta ändå göra, och på så sätt får du mängder av information. Denna omformulerar du sedan och ger tillbaka till kunden som kommer att uppfatta den som splitter ny och förbluffande. Ett bra sätt att fiska är att formulera sina påståenden som frågor, t.ex. "Är det så att du är frånskild?". Då riskerar du inte att hugga i sten. Efter en stund, om svaret är positivt, ger du honom det tillbaka i form av ett påstående ("Du är ju frånskild!"), vars källa kunden då ofta har glömt.

9. Låt kunden prata! En duktig spåman/kvinna låter kunden sköta 75% av talet och ju mera information de därvid lämnar desto mer tycker han/hon sig ha fått ta emot av dig! Innerst inne har de flesta friska men förvirrade människor ändå en uppfattning om vad de vill här i livet, och vill ha stöd för detta, oavsett de söker en spåman, präst, läkare eller en psykolog.

10. Blås upp den information du får av kunden då du ger honom den i retur! Dramatisera, använd vackert språk och vackra bilder! Då verkar den större och betydelsefullare än då kunden gav den ifrån sig.

11. Försök se ut som om du visste mycket mer om kunden än vad du berättar. Om du en gång lyckats övertyga honom om att du känner till saker om honom som du omöjligen kunde ha förvärvat genom gängse kanaler kommer han/hon att tro att du vet allt!

12. Smickra kunden! En och annan protesterar, men lapar det i sig ändå. Om han/hon protesterar spär du på smickret genom att beskylla honom för att vara misstänksam och inte tro att andra människor kan ge honom en komplimang utan att ha biavsikter.

13. Och först som sist: Säg alltid till kunden vad han/hon mest av allt önskar höra!

Rolle
IpL

Det är alltså inte öppet sinne att hänvisa till övernaturlighet och därmed ta död på vidare diskussion. Öppet sinne är enligt min åsikt, när man inte slutar tänka genom att hänvisa till övernaturlighet.

:bow: till ett underbart inlägg!

sen ang pengar så tar dom jag känner till så lite betalt att det är knapt så dom kan klara sig på sin lön. det är rent skitsnack att man gör det här för pengar, man gör det för att hjälpa djuren!

:rofl: skitsnack. ta dig en titt runt! den hästpratare som rådde i pinnen fallet har byggt upp en hel verksamhet runt djurkommunikation och djurprateri, och lär ut detta i form av kurser till folk, parat med en massa annan diffus verksamhet av ditten och datten. mycket smart affärsplan, för en okunnig målgrupp som fastnar för sånthär.

ang. ansvar, så visst - hästägaren har ansvaret. Men för den okunniga hästägare som anlitar denna djurpratare, och när denna djurpratare säger att "hästen har sagt att den vill leva"! Tror du att det blir lättare för denna hästägare att då säga att nej, jag tar bort den?!

har du inte ett ansvar som yrkesutövare, att inte lura människor, eller orsaka dem skada? Jo det har du, och det kallas moral.

KL
Jag tycker det är tragiskt och skrattretande men mest tragiskt, att folk går på sånt här skit. Kurs i att lära sig prata med djuren. :rofl:

jag "pratar" väldigt bra med mina djur, och jag har aldrig gått ngn kurs! Ngra magiska krafter har jag inte heller.

tycker framför allt det är befängt att hästen skulle kommunicera till oss i mänskliga termer, uttrycka mänskliga tankar och behov och erfarenheter. det visar bara ännu mer på hur oförmögen människan är att tänka att det finns annan intelligens än vår, och att denna inte nödvändigtvis behöver översättas till vårt språk.

tycker framför allt det är befängt att hästen skulle kommunicera till oss i mänskliga termer, uttrycka mänskliga tankar och behov och erfarenheter. det visar bara ännu mer på hur oförmögen människan är att tänka att det finns annan intelligens än vår, och att denna inte nödvändigtvis behöver översättas till vårt språk.

:bow::bow::bow:

Satan i gatan vad bra skrivet!

Om folk någon gång kunde inse att det är fel att väga in mänsklighet i djur!

Tusen tack till er alla som bidragit till diskussionen oxå!

De senaste inläggen sammanfattar problematiken på ett ypperligt sätt tycker jag.

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka