Ångande häst vid regn

FreeLou

Trådstartare
Har vid flera tillfällen reagerat på att det ångar om min häst vid regn. Ingen av de övriga hästarna i hagen ångar, utan det är bara hon. Har aldrig upplevt det med tidigare hästar heller.

Hon är oklippt, men har fällt så gott som all vinterpäls. Går utan täcke. Har ej heller sprungit så hon är varm, utan det ryker bara om henne ändå. i vintras smälte ofta snön på henne istället för att ligga kvar.

Vad beror detta på? Eller har jag bara inte ramlat över den här typen av häst tidigare?
 
As simple as that :)

Samtidigt så är hon den enda som fryser vid längre nederbörd. Men det kanske mer är en pälsfråga?
 
Min ena häst kan ånga vid regn när hon har vinterpäls och det är varmt på hösten/våren. Hon har babyfjun som vinterpäls och blir blöt igenom, ända in på huden omgående vid ihållande regn medans den andre är torr på huden. Jag tror i mitt fall att det beror på att vattnet går igenom pälsen och in på huden så snabbt för hon är egentligen inte varmare än den andre. Hon fryser vid regn när hon har vinterpäls vilket jag inte ser som konstigt alls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: mily
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp