Ångest inför bm besök

Jag hade BMI runt 28 innan jag blev gravid. Det verkar tyvärr inte finnas mycket logik i har man går upp i vikt under graviditeten för jag gick upp fort i början, trots rejält illamående, svårt att äta och samma aktivitetsnivå som innan. Tror jag hade gått upp 12 kg i v 18 och då var jag orolig för var det egentligen skulle sluta. Men sen stannade det av lite och nu i v 36 har jag gått upp sammanlagt 16 kg. Fortfarande fler än vad jag skulle önska såklart men jag är glad att det inte fortsatte som det började. Det intressanta är att sista veckorna har jag inte alls hållt igång som jag är van utan blivit ganska stillasittande pga smärtor i bäckenet och tyvärr en del onyttigheter. Och ändå står vågen såpass still?

Vad som också är fantastiskt är att jag som i många år varit missnöjd med min kropp och vantrivts med min vikt nu känner mig SÅ FIN trots dessa extra kilon. Det är vackert att vara gravid och jag hoppas verkligen att fler kan få känna den stoltheten över sin kropp som jag gör nu, oavsett vad vågen visar. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig!
Hur har din bm kommenterat vikt under resans gång?
 
Hur har din bm kommenterat vikt under resans gång?
Knappt alls. Hon frågade efter vikt vid inskrivningen och sen fick jag väga mig i vecka... 32 kanske? Jag hade en sväng med misstänkt havandeskapsförgiftning kring v 25 och blev då uppmanad att hålla noga koll på vikten eftersom snabb viktuppgång kan indikera vätskeretention vilket i sin tur kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Men i övrigt ingenting.
 
Jag gick upp ca 16kg under min första graviditet, och skulle tro att 11kg utav dem var tills vecka 27-28 någonting. 3 dagar efter förlossningen vägde jag mig igen och hade då gått ner 14kg. Så om man går upp trots att man inte lever extremt osunt (för äta ordentligt måste man!), så tror jag absolut inte att man behöver vara orolig. Gick inte upp lika mkt med bebis nr 2, men gick istället ner 5kg under inskrivningsvikten under amningsperioden. Så lugn. Du är gravid. Det är normalt att gå upp i vikt, det växer ju en bebis i ett hav av vatten därinne! ;)
 
Jag har märkt det också. Men har sagt "Jag har inte vägt mig på 2 år och tänker inte göra det heller, sist jag vägde mig var det runt 50 så skriv det" De har varit lite paffa men gjort som jag sagt, tills jag verkligen var tvungen att väga mig för någon månad sedan och då har jag bara bett de att inte låta mig veta vikten. :p (fick dock reda på att jag vägde strax under 45 när jag tagit blodproven och akuten behövde veta) Men har också stött på många sjuksköterskor som blir jättesurig när jag inte vill väga mig eller veta av vikten. Liksom varför spelar det så himla stor roll och varför är det så petigt? :yuck:

Ibland är det faktiskt så att vikten behövs i vårdsammanhang eftersom läkemedel baseras på vikt när man räknar ut dosen.
 
Om du är mer orolig över kommentarerna än en onormal viktökning vilket du är långt ifrån - tycker jag att du ska klargöra det direkt - du vill inte väga dig och du vill inte ha kommentarer om din vikt.

Visst är jag väl orolig för att det skulle bli en onormal viktuppgång också. Men det är iaf just nu oron för kommentarer som väger över. Jag vet ju liksom om att jag drar på några kilon för mycket enligt BMI (ser dock inte tjock ut kanske). Sen har just vikten varit något som förföljt mej länge och varit ångestladdat. När man väl lyckats komma ner iaf 30 kilo är det jobbigt att se vågen klättra upp igen...
 
Visst är jag väl orolig för att det skulle bli en onormal viktuppgång också. Men det är iaf just nu oron för kommentarer som väger över. Jag vet ju liksom om att jag drar på några kilon för mycket enligt BMI (ser dock inte tjock ut kanske). Sen har just vikten varit något som förföljt mej länge och varit ångestladdat. När man väl lyckats komma ner iaf 30 kilo är det jobbigt att se vågen klättra upp igen...

Men du behöver ju inte väga dig hos barnmorskan om du inte vill. All mödravård är helt frivillig.
 
Ibland är det faktiskt så att vikten behövs i vårdsammanhang eftersom läkemedel baseras på vikt när man räknar ut dosen.

Jo men man vet väl varför man är på besök. Om jag är där för att lämna mina vanliga prover för levaxinet är ju inte vikten intressant eftersom dosen är olika för olika personer och hänger sällan eller aldrig ihop med vikten.

Eller när jag är inne för nytt recept på migränmedicin och kontroll.
 
  • Har sån ångest inför besöket hos bm i morgon. Detta borde ju vara något roligt och att se fram emot att få höra hjärtljud och så men ikke. Den stora ångesten heter vågen! Ställde mej på vågen hemma nu i kväll, något jag undvikit innan men kände mej tvungen för att inte dö i morgon. Den stannar på +4,5 sedan inskrivning (tror det är den siffran, har förträngt startsiffran lite)! Till saken hör att jag ligger lite i överkant på vikt sedan innan graviditeten (BMI på runt 27) och har i många år kämpat med vikten och lyckats gå ner 30 kilo. Vikten vid inskrivning var ingenting bm sa något om men jag själv far väldigt dåligt av det och att någon nu ska kontrollera min vikt gör mej så hemskt lessen.... Jag hade någonstans hoppats att det inte var så många (i mina ögon) kilon redan nu i vecka 24... Skäms så över min kropp och tycker mest att magen liksom ser tjock ut och det är då ingen spänd liten kula då magen var degig redan innan sedan viktnedgång...

    Någon som känner igen sig i tankarna? Egna erfarenheter? Känns som att 4,5 kilo är på tok för mycket redan och att bm kommer komma med pekpinnen och jag kommer vilja försvinna från jordens yta...



Jag vägde mig hemma innan och precis innan födsel. Jag sade som det var, jag har haft ätstörningar och vill inte väga mig. Det var inga problem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 717
Senast: ekra
·
K
Gravid - 1år Jag har gått in i vecka 12 idag (tror jag) och jag funderar... Jag har mått illa, inte så att jag kräkts massor utan mer så att jag...
Svar
3
· Visningar
756
Senast: Kabelsko
·
  • Låst
Övr. Barn Nu har jag gått och irriterat mig mer och mer och funderar på att byta BM. Har inget förtroende alls för min BM. Kommer man med ett...
Svar
10
· Visningar
1 245
Senast: Xeline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp