Ångestbiter

Sv: Ångestbiter

Kan det vara så att han inte tycker om att bli fasthållen?
Många lagotto har svårt med detta och man får träna dem till att acceptera det - och acceptera att man pysslar med klor/päls/öron/ögon - ja allt som man pysslar med när man har hund.
 
Sv: Ångestbiter

Belöningen är ju en mysig stund, kliande och kel.
Mer än så vill jag inte ge med risk för att jaga upp honom.

Fast jag tycker inte alls att man ska behöva belöna, han ska kunna acceptera att jag gör något han inte vill utan att behöva få en massa godis
 
Sv: Ångestbiter

ja det var ju en jätterolig inställning... vad du vill och hur verkligheten ser ut är inte alltid samma sak. han accepterar INTE din behandling som den ser ut idag och då är det ju meningen att du ska ta dig en funderare. inte tänka "jo men jag vill att det ska funka"... varför skulle det vara negativt att du belönar honom när han håller sig lugn menar du?
 
Sv: Ångestbiter

Vissa saker måste en dock klargöra att de inte är ok på något vis i världen. Att t ex visa med tänderna att något inte är roligt är INTE ok, och det vill jag att mina djur ska veta med säkerhet så att det inte blir några onödiga missförstånd med tänder inblandade.

Om min hund visade tänder/morrade what ever mot mig, så är ju det avståndstagande. Om min hund begär avstånd från mig så löser jag ju inte det genom bestraffning. Han lär ju knappast vilja vara närmare då.

Jag hade hand om en terrier som kunde lätta på överläppen vid kloklippning. Men hjälp av kattmat och konsekvens fick jag honom att vifta på svansen vid åsynen av klotången. För mig- absolut att föredra än slagsmål.
 
Sv: Ångestbiter

Om min hund visade tänder/morrade what ever mot mig, så är ju det avståndstagande. Om min hund begär avstånd från mig så löser jag ju inte det genom bestraffning. Han lär ju knappast vilja vara närmare då.

Jag hade hand om en terrier som kunde lätta på överläppen vid kloklippning. Men hjälp av kattmat och konsekvens fick jag honom att vifta på svansen vid åsynen av klotången. För mig- absolut att föredra än slagsmål.

Är fullständigt enig. Att äta är dessutom lugnande och ett bra sätt att checka av hur påverkad hunden faktiskt är.

Det handlar inte om antingen eller, utan en kombination av att vara bestämd och belöna för att göra det trevligt.
 
Sv: Ångestbiter

Sa aldrig att det var något negativt men jag tycker att en hund ska kunna acceptera att bli hanterad även om den inte gillar det utan att få belöning i form av godis.
Klart att jag belönar honom men inte med godis, istället sitter vi kvar en stund efteråt och myser, kliar och kelar vilket han tycker om.
För oss funkar det jättebra nu!
Tala om att leta fel...
 
Sv: Ångestbiter

du får ursäkta, men jag hakar upp mig på den här meningen; jag tycker att en hund ska kunna. jaha, men om den inte kan då? hur gör man då? jag sitter inte och letar fel, jag påpekar att det är en konstig inställning. det är BRA att du kelar efteråt, kanske är det belöning nog åt din hund.
 
Sv: Ångestbiter

Tänker på min hund som VÄGRADE ligga ned vid t.ex. blodprov. Hon behövde aldrig det. Det fick alla veterinärer acceptera. Hon satt helt blickstilla stel av skräck ändå :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
701
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 015
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp