Anglohingstar

Sv: Anglohingstar

Tack Anki!

Vad blir det om JM betäcker xx? ...Fast då får man ju obetydligt lite arabblod och dessutom shagaya..

Men vi har inga andra hingstar här i Sverige?

För min del är enbart semin intressant så visst kan hingstar utomlands gå bra men då måste jag väl även lösa licens etc för honom själv? Kostnaderna är också annorlunda med importsperma..
Hmmm läste nu, men jag måste alltså registrera danskt först eftersom det är dansk språngrulla och därefter svenskt? Samt måste inte stoet också registreras i dk då?

Ska kolla på de hingstar du länkat till!
 
Senast ändrad:
Sv: Anglohingstar

Baltimore Vrå ser ju intressant ut, bra storlek och har fina poäng även när han visades för DVH:)
 
Sv: Anglohingstar

Vill bara också nämna att jag slitit hund för att få in fler hingstar i angloavel. Jag har föreslagit att SAAF pappersvägen (dvs utan att behöva ta hingstar till Grevagården för visning specifikt för angloarab) ska godkänna de arabhingstar som tidigare är visade på Grevagården för arabavel och där fått klass I (38 p eller högre) samt har galoppmeriter eller motsvarande, samt mäter minst 151 centimeter.

Med mitt förslag hade SAAF kunnat skriva om sina plan och riktlinjer och över en natt kunna erbjuda både x- och xx-stoägare en hel armé med hingstar, dessutom spridda över hela landet. Detta utan att göra avkall på rasen.

De hingstar jag föreslagit att vi skulle kunnat godkänna på detta sätt är bland annat
Shah Habib, röntgad i bakknän och has ua.
http://www.angloarab.se/bilder/shah_habib_14juni09_600.jpg - vinner Galoppmagasinet cup på strömsholm 2009
http://www.angloarab.se/bilder/shah_habib_7mars2009_550.jpg - Grevagården 2009

Plagiat med galoppmeriter från Polen, röntgad ua.
http://www.angloarab.se/bilder/plagiat4_ox_380.jpg

Samsheik född i USA med galoppmeriter från flera länder och har banrekord i USA och är röntgad ua.
http://www.genberg.se/dw/horses/images/psub/jocky-1.jpg

Parnassos med flera nordiska banrekord.
http://www.aramon.se/images/jag02.jpg

Etman Årets arab i galopp 1992 och vunnit både Sabellina stakes och Bialka stakes i Polen också ua röntgad i bakknän och CA- och SCID-fri.
http://www.arvaknord.se/BILDER/FOTO/et3_532.jpg

Distanshingsten Croix De Guerre (GB). Finns ännu fler.

Fler arabhingstar plus att man även kunnat välkomma xx-hingstar som inte är ASVH-godkända - här kan man göra ett urval.

Men nu har intresset för att få in fler hingstar i angloaveln varit minst sagt svalt. Resonemanget är att det inte behövs fler hingstar utan fler ston. Jag är dock böjd av den uppfattningen att fler hingstar och dessutom geografiskt utspridda skulle resultera i fler födda föl. Men var och en är ju svag för son tro.

Detta tror jag ej är hållbart. Dagens koncept med 2 anglohingstar på transport semin och 2 franska på fryst i Skåne, plus tre 3 xx-hingstar; två på naturlig och en på transport, samt 20-åriga Luxor på arabsidan (räknar ej 26-årige Elcatero då han ej betäcker ston över 160, räknar ej heller Om El tanam då han flyttat till Norge för flera år sedan).
 
Sv: Anglohingstar

min kompis har ett hingstföl efter e. Eighty Eight Keys ue. Stravinsky, han heter Sighsten och föddes i år. han kan registreras i både anglo och ASVH. Känns ju som om att den stammen kan vara intressant att spara? Jag har ju äran att ha Kilroy X här hemma på gården och vet någon ett sto som funkar till honom som är till salu, skrik på mig!! skulle så gärna vilja ha någon ( kanske ett sto då så får jag väl köpa Sighsten åxå! =) efter honom då han är en superhärlig häst!
 
Sv: Anglohingstar

• I sektion I förekommer angloaraber vars härstamning enbart består av fullblod (engelskt, arabiskt och angloarabiskt i olika kombinationer).

• I sektion II förekommer angloaraber i vars härstamning det även kan förekomma inslag av annan ras. Det får dock inte vara mer än 1/16-del och det får inte vara arbetshäst, kallblodsras, ponnyras eller okänd.


*AA* – tillhör Sektion I (endast fullblodsraser)
AA – tillhör Sektion II



Anglohingsten Business tillhör angloregistret sektion II, vilket innebär att det får förekomma max 1/16 (dvs max 6,25 %) annat blod än fullblodsras). Eftersom Businesss moder tillhör sektion II och är importerad från Frankrike så är det möjligt att det främmande blodet kommer från Selle Francais.

Business AA (29,01% ox)
e. Stubin *AA* (e. Stove Friend xx – u. Tebe *AA* e. Bilbao ox)
u. Bise Knees AA (e. Le Gregol *AA* – u. Bise de Paulstra AA)



AA och AC

SEKTION II (max 6,25 % av annat blod)
I sektion II placeras hästar som har max 6,25 procent (1/16) annat blod än de rena fullblodsraserna, till exempel shagya-arab eller halvblod. Exempelvis angloaraber med shagyablod i härstamningen tillhör sektion II. Annat blod än rena fullblodsraser får tidigast förekomma i fjärde härstamningsledet och det främmande blodet får inte komma från arbetshäst, kallblodsras, cob, ponnyras eller häst med okänd härstamning.

• De hästar i sektion II som innehåller minst 25 % arabblod betecknas AA.
• De hästar i sektion II där arabblodet understiger 25 % betecknas AC.

...............................

Passar även på att nämna att den i Danmark anglogodkända arabhingsten PA Nafal Ibn Sharim ox som godkänts i trakheneravel desvärre inte längre är i livet.


PA Nafal Ibn Sharim ox (DE). Svart, mkh: 160 cm. Står i Danmark. (FAI, N). Har gjort 30-dagars provet 2009. Godkänd i avel för trakhener, shagya-arab, angloarab och sportsarabere. CA- och SCID-fri.

http://www.angloarab.se/undersidor/a_pa_nafal_ibn_sharim.htm
 
Sv: Anglohingstar

Ägaren till Kilroy har ju en till hingst. Men om den går som anglo arab eller anglo arabiskt fullblod vet jag inte.
 
Sv: Anglohingstar

ok, har inte så jätte koll, vet bara att det är en mkt trevlig hingst men mycket bra ridbarget då min son har ridit honom några gånger och jag känner henne som har honom (inte ägaren då)
 
Sv: Anglohingstar

Oj, vad krångligt det verkar! Jag som tycker att angloarab är en jättetrevlig ras och gärna skulle avlat fram någon sådan börjar dra öronen åt mig ... Grannen har två väldigt trevliga anglo, själv har jag rena araber. Men det verkar ju vara en djungel, och som om ni uppfödare får slåss i motvind!
 
Sv: Anglohingstar

Inte så krångligt egentligen.

Angloarabiskt fullblod = endast fullblodsraser (arabiskt-, engelskt- eller angloarabiskt fullblod kombinerat).

Angloarab = får innehålla max 6,25 % främmande blod (dock ej arbetshäst, cob, kallblodsras, ponnyras eller okänd).


::::::::::


Angloarabiskt fullblod - benämns sektion I och *AA* efter hästens namn, mycket bättre än x som också används (x används för både angloarabiskt fullblod och för angloaraber).


Angloarab - benämns sektion II och efter hästens namn anges AA.

::::::::::

Betäcker du dina arabston med ett engelskt fullblod får du en s.k. förstagångskorning dvs 50 % arab, 50 % xx. Betäcker du med Kilroy får avkomman 75 % ox och 25 % xx. Betäcker du med Zalmiyac får avkomman 62,5 % ox.
 
Sv: Anglohingstar

Vilket är att rekommendera tycker du? Jag har som sagt länge funderat på att "tillverka" en anglo men vet för lite känner jag.

Bor i södra Småland, vad finns det för hingstar här som kunde vara tänkbara?
 
Sv: Anglohingstar

Här har du bilder och info på hingstar godkända för angloavel. http://www.angloarab.se/undersidor/hingstar.htm (Några är döda, men finns på fryst).

I livet och på färsk- och transportsemin är Kilroy *AA* (står i Småland) och Business AA.
Zalmiyac *AA* står i Småland (vet ej hur han betäcker).

På fryst semin (Löberöd, Skåne) finns hoppanglohingstarna Fandzi st Paul AA och King Size AA.


På fullblodssidan på färsk- och transport finns Mr Carrera (Falköping) och Krius (Falköping). Homme d´Honneur xx på naturlig betäckning på Öland.

kilroy9_550.jpg

Kilroy *AA*


zalmiyac_cd_600.jpg

Zalmiyac *AA*

business_mantorp_09_4_600.jpg

Business AA
 
Sv: Anglohingstar

Tack för svar! Grannens snart treåriga sto är e. Kilroy. Kanske skulle prova med någon av de andra då, Buisness t ex? Hur blir hans avkommor u. rena arabston? Han ser ganska ädel ut på bilden, kunde kanske passa?
 
Sv: Anglohingstar

*kl*

Inte helt on topic, men ändå; Jag har en anglo (en *AA* blir det då, tror jag?) som är e. Oldtimer xx, ue. Rousseau ox. Finns Oldtimer fortfarande i livet i något annat land som verksam hingst? Har träffat en del Oldtimer-hästar och jag gillar verkligen psyket hos dem.
 
Sv: Anglohingstar

*kl*

Inte helt on topic, men ändå; Jag har en anglo (en *AA* blir det då, tror jag?) som är e. Oldtimer xx, ue. Rousseau ox. Finns Oldtimer fortfarande i livet i något annat land som verksam hingst? Har träffat en del Oldtimer-hästar och jag gillar verkligen psyket hos dem.


Nej han är död, han föddes 1983.
 
Sv: Anglohingstar

Business fick mkt fin kritik utav oldeburgarförbundet, när dom var här uppe och tittade på hästar.
Och när man vet att Oldenburgar Förbundet INTE har något emot AA hästar, utan välkomnar bra AA hingstar i aveln, för man vet vilken betydelse dessa blodslinjer har i aveln, så desto roligare blev det när Business fick en sådan fin kritik.:idea:
 
Sv: Anglohingstar

Kon-Tiki AA (skimmeln) har en arabmor och Business AA som far
kon_tiki_x5_550.jpg

kon_tiki_x3.jpg

Kon-Tiki x (64,505 % ox), skimmel sto född 2004 (e. Business x – u. Geili ox e. Dworak). Foto: Anki Lundberg


Här finns fler bilder på Business AA och Kon-Tiki AA
http://www.angloarab.se/undersidor/f_mantorp_falttavlan_aug09.htm

Du har ju också Mr Carrera xx på TAI och AI som du kan använda, han är 169 cm hög.
http://www.angloarab.se/undersidor/a_mr_carrera_xx_1123.htm

Vad har Geili ox för mamma linje?
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 376
Senast: Mineur
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 513
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 942
Senast: lingonben
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp