Bukefalos 28 år!

Varför är det då ingen som vill vara min anhörig när jag nu två gånger har frågat på facebook om någon vill vara min anhörig?

Det är inte möjligt att du överskattar Facebook här? Facebook är ganska opersonligt och de flesta, som jag känner åtminstone, skulle inte svara på en sådan fråga där, inklusive jag. Däremot om en granne frågat mig personligen så hade jag såklart inte tvekat att ställa upp.
 
Arvet kommer jag vilja ha om det finns något men det tror jag inte. Men i övrigt har jag absolut noll intresse att engagera mig.

Vad menar du med engagera dig? Det finns vissa saker som måste göras juridiskt korrekt för att en bouppteckning ska kunna stämplas vilket betyder att man måste engagera sig för att göra de sakerna. Utan stämplad bouppteckning - inget arv.

En extern förrättningsman är dyr och blir än mer dyr om dödsbodelägarna inte vill göra något. Dvs arvet blir mindre.

Edit: Är man beredd att ta emot ev arv tycker jag att man faktiskt får hjälpa de andra dödsbodelägarna så gott man kan.
 
Det är inte möjligt att du överskattar Facebook här? Facebook är ganska opersonligt och de flesta, som jag känner åtminstone, skulle inte svara på en sådan fråga där, inklusive jag. Däremot om en granne frågat mig personligen så hade jag såklart inte tvekat att ställa upp.
Det finns ingen jag vågar fråga personligen.
 
Du kan välja vem du vill men kan du inte lämna din mammas nummer? Det betyder ju inte att du måste ha kontakt med henne men åker du in på sjukhus osv utan att kunna meddela dig så får hon reda på det.

Även när jag sa upp kontakten med familjen fick de vara på "listan" just för att de skulle få veta om jag kommer t sjukhus medvetslös eller avliden.
 
Vad menar du med engagera dig? Det finns vissa saker som måste göras juridiskt korrekt för att en bouppteckning ska kunna stämplas vilket betyder att man måste engagera sig för att göra de sakerna. Utan stämplad bouppteckning - inget arv.

En extern förrättningsman är dyr och blir än mer dyr om dödsbodelägarna inte vill göra något. Dvs arvet blir mindre.

Edit: Är man beredd att ta emot ev arv tycker jag att man faktiskt får hjälpa de andra dödsbodelägarna så gott man kan.
Jag tror inte det finns något att ärva.
 
Du kan välja vem du vill men kan du inte lämna din mammas nummer? Det betyder ju inte att du måste ha kontakt med henne men åker du in på sjukhus osv utan att kunna meddela dig så får hon reda på det.

Även när jag sa upp kontakten med familjen fick de vara på "listan" just för att de skulle få veta om jag kommer t sjukhus medvetslös eller avliden.

Ja, verkligen. Hamnar jag i en sådan situation och de får tag på särbon underrättar han givetvis min familj.
 
Fast det behöver inte vara en mer betungande fråga än att fråga om grannen kan ta in posten och vattna blommorna när man åker på semester. Och den frågan får ju de flesta (iaf som har hus) någon gång under livet.
Jag frågar inte ens om sådana saker.
 
Du kan välja vem du vill men kan du inte lämna din mammas nummer? Det betyder ju inte att du måste ha kontakt med henne men åker du in på sjukhus osv utan att kunna meddela dig så får hon reda på det.

Även när jag sa upp kontakten med familjen fick de vara på "listan" just för att de skulle få veta om jag kommer t sjukhus medvetslös eller avliden.
Jag vill inte att de ska få reda på nånting alls.
 
Varför är det då ingen som vill vara min anhörig när jag nu två gånger har frågat på facebook om någon vill vara min anhörig?

Växterna får dö och djur har jag inte och vågar inte skaffa heller.

Jag har bara en granne som jag ibland fikar med. Men att fråga om hon vill vara min anhörig törs jag inte. Jag vet ärligt talat inte vad hon skulle förväntas göra om jag blir sjuk eller dör.
Fast - om nån skulle ställt en fråga på facebook hade jag också tvekat att ta initiativ och höra av mig. Det är ett så främmande sätt att ta kontakt i en så stor fråga.

Det är något man frågar mellan två ögon. Ihop med en förklaring vad det konkret innebär.
Om någon skulle fråga mig direkt öga mot öga så skulle jag antagligen säga ja.

Bekanta berättade att de och grannarna kommit överens om att ta hand om varandras barn om något hände familjerna.

Många människor funderar kring vad som skulle ske om det hände något dramatisk med en. Det är ingen ovanlig fundering.
Risken är att den som får ansvaret betungas med arbete och besvär utan att få något ut av det, mer än oro och trubbel. Kan man sockra erbjudandet med något så är det enklare. Det blir en form av bytes affär.
 
Växterna får dö och djur har jag inte och vågar inte skaffa heller.

Jag har bara en granne som jag ibland fikar med. Men att fråga om hon vill vara min anhörig törs jag inte. Jag vet ärligt talat inte vad hon skulle förväntas göra om jag blir sjuk eller dör.
Jag tänkte nog mer på att om du nu skulle bli sjuk så kan grannen tex i detta fall se till huset, kolla brevlådan tillsvidare. Behöver inte vara något avancerat. Sådan som kan behöva göras när du tex är borta några dagar.
Behöver inte vara något stort men då kanske du själv kan känna dig lugnare.
När ni fikar nästa gång: "Jag har tänkt på en sak. Om jag skulle behöva var borta några dagar kan du tänka dig kolla till huset så allt är lugnt och samla in posten?"

Om någon granne skulle fråga mig så varför inte. Kolla brevlådan, gå ett varv runt huset tar inte många minuter.

Hur skulle du själv tänkt om någon granne frågade dig personligen?
 
Varför är det då ingen som vill vara min anhörig när jag nu två gånger har frågat på facebook om någon vill vara min anhörig?
Frågar du bokstavligen det, om de "vill vara anhörig"?
Jag tycker frågan är konstigt formulerad, för anhörig blir man ju inte bara att att man bestämmer att någons kontaktuppgifter ska lämnas i något visst sammanhang.

Hade lätt kunnat ställa upp för någon granne/ytligare bekant i händelse av mer omfattande olycksfall bara jag fick instruktioner om vad hen vill ska ingå i uppdraget. Så en vet om de vill att katten ska avlivas eller omplaceras, var det finns extranyckel till huset, vilka ev. släktingar som absolut inte ska kontaktas etc.

Dock inte att gå in som god man om hen blir utslagen för längre tid, men dra i trådar för att snabba på processen att det fixas av relevanta myndigheter. Och med viss begränsning i hur omfattande praktiskt engagemang det skulle handla om.
 
apropå att fråga så sa en kompis till mig för ett par år sedan när han skulle på en roadtrip i europa att jag skulle få inlogg att kunna följa var han var eftersom hans föräldrar "inte lär vara kapabla att åka ner och hjälpa till med att frakta hem min kropp eller hjälpa till med internationell sjukvård om så krävs". Först tänkte jag "det var ju inget litet ansvar jag fick" men såklart hjälper jag till om det går.
 
apropå att fråga så sa en kompis till mig för ett par år sedan när han skulle på en roadtrip i europa att jag skulle få inlogg att kunna följa var han var eftersom hans föräldrar "inte lär vara kapabla att åka ner och hjälpa till med att frakta hem min kropp eller hjälpa till med internationell sjukvård om så krävs". Först tänkte jag "det var ju inget litet ansvar jag fick" men såklart hjälper jag till om det går.

I det fallet hade han nog främst behövt en bättre försäkring ;)
Jag har en utökad reseförsäkring just för detta så mina anhöriga ska slippa rodda om jag skulle gå hädan utomlands.
 
Fråga inte om nån vill vara anhörig på fb utan om nån vill vara din nödkontakt.
Så gjorde jag en period när jag inte hade nån att lista.
Numer står syrrorna och nu även barnet med.
Förr var han för ung för att ta emot såna samtal.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 012
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 245
Senast: Hajfisk
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 093
Senast: kamomillo
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 832
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp