Bukefalos 28 år!

Du behöver fortfarande fatta ett beslut om vilken information du ska ge skolan som svar på deras undran om vem de ska kontakta ifall det inträffar något.
Det är en praktisk rutin det handlar om för dem.

Eftersom du har ett testamente och inte verkar förtjust i att din familj ska kontaktas så kan det väl vara praktiskt att någon i alla fall vet att det finns ett testamente och var det är?
De som bevittnat testamentet är de enda som vet att det finns ett testamente. Jag kan ju berätta för dem var den ligger.
 
De kommer dock fortfarande kontaktas av polis då vi inte kollar livsarkivet när något avlidit. Mig veterligen iaf.

Om det är ett polisiär fall alltså, vilket många fall blir, även om inget brott föreligger.
Nä livsarkivet är mer för begravningsbyrån när det väl är dags för omhändertagande. Om det inte självmant är någon familj som ger sig till känna så kommer man att leta efter anhöriga. Man anstränger sig ganska mycket innan man "ger upp" och begraver en person utan att någon blivit delgiven besked om det.
 
Nä livsarkivet är mer för begravningsbyrån när det väl är dags för omhändertagande. Om det inte självmant är någon familj som ger sig till känna så kommer man att leta efter anhöriga. Man anstränger sig ganska mycket innan man "ger upp" och begraver en person utan att någon blivit delgiven besked om det.

Ja precis, tänkte mer så att @Wille inte tror att hon kan avsäga de anhörigas rätt att få veta om ett dödsfall genom det menar jag.
 
Ja precis, tänkte mer så att @Wille inte tror att hon kan avsäga de anhörigas rätt att få veta om ett dödsfall genom det menar jag.
Var kanske lite otydlig när jag skrev, menade att man kan påverka vad ens arbetsgivare/skola gör om något händer vilket jag tror kärnfrågan var i tråden, däremot kan man vad jag vet inte påverka polisens rutiner vid dödsfall.
 
Du menar den som tar hand om resterna av mitt liv om jag går bort? Jag har inte skrivit något i vita arkivet, men har ett testamente. Det är två organisationer som får allt jag äger.

Är det alltså de jag är släkt med som måste reda ut resterna av mitt liv i alla fall?
Någon annan kanske har hunnit svara men, ja, om du inte anger någon annan tydligt i vita arkivet/"i händelse av min död"-papper så går det till närmaste släkting. Det bästa är att tydligt skriva vem du vill ha, med oberoende vittnen, i minst två exemplar, ett till dig och ett till den person som skall ha hand om det hela, och möjligtvis till bankfack eller annan oberoende part om det finns risk för att någon faktiskt skulle vilja gå emot dina önskningar. Men detta är alltså för om du dör. Kontaktperson för jobb, skola, etc. kan vara vem som helst.
 
Jag kan egentligen inte hur de där begravningsbyråtjänsterna fungerar. Men SKV (och andra myndigheter?) kommer väl hantera de närmsta släktingarna som (potentiella) dödsbodelägare ända tills det (enligt någon formell procedur?) fastställts att det finns ett testamente och att det säger något annat? Vilket någon behöver göra något aktivt för att det ska ske?
 
Skolan vill ju att jag ska uppge någon anhörig och eftersom jag inte har någon anhörig så har jag efterlyst på facebook efter någon som kan vara anhörig. Ingen har svarat. Så jag är verkligen ensam.

Förstår, men vet som någon var inne på tidigare om facebook är direkt rätt forum för en sådan fråga.

Om min granne hade ställt en sådan fråga på facebook hade jag inte svarat. Mest för att jag nog hade tänkt att det fanns personer med en närmare relation till grannen. Men om grannen hade knackat på och frågat mig personligen hade det varit fullkomligt självklart för mig att ställa upp.
 
Anhörig är bara ett annat ord för kontaktperson i detta fall. När jag inte bodde i samma stad som min mamma hade jag en kompis som kontraktperson, på gymnasiet hade jag mormor och morfar som var pensionärer som kontaktperson om något skulle hända. Det behöver inte vara blodsfamilj liksom.

Ansluter till kören som säger att det är nog bättre att fråga en specifik person än öppet till alla på Facebook. Skulle inte svara på en sådan, men säga ja till typ alla som frågade mig specifikt :)
 
Jag kan egentligen inte hur de där begravningsbyråtjänsterna fungerar. Men SKV (och andra myndigheter?) kommer väl hantera de närmsta släktingarna som (potentiella) dödsbodelägare ända tills det (enligt någon formell procedur?) fastställts att det finns ett testamente och att det säger något annat? Vilket någon behöver göra något aktivt för att det ska ske?

Njä... Skatteverket skickar ju nödvändiga papper till dödsbodelägarna (via begravningsbyrån i mitt fall) men sedan måste ju en bouppgivare (som kan vara arvinge eller helt extern) upprätta bouppteckningen (dvs det är toppen om bouppgivaren har koll på ev testamenten). Sedan tillkommer två förrättningsmän som intygar att allt gått rätt till.

Men SKV gör ju ingen utredning i sig.
 
Alltså i sak förstår jag inte din skola. Om du inte har någon "närmast anhörig" så har du inte. Oavsett hur mkt DE VILL att du har en. Löjligt av skolan att ifrågasätta ditt "nej jag har ingen närmast anhörig".
Tycker tom det är lite respektlöst av dem att insistera...
 
Jag har min mamma som anhörig, min ena morbror och en vän (som mamma känt i åratal) samt min äldsta syster som närmast anhörig inom psykiatrin samt mamma som närmast anhörig på sysselsättningen. Anhörig behöver inte handla om familj/släkt. Anledningen till att jag valde de jag valde är pga morbror och vän bor nära, äldsta syster på fastlandet och mamma är med pga hon är min mamma (annars skulle jag inte haft henne som närmast anhörig pga hon bor på Gotland).

De är även medvetna om att de är valda samt har kontaktinformation till moster (hon som har mina extranycklar). Mamma har nummer till min barndomsvän och till en annan ifall mina djur behöver tas omhand ett tag.
 
Ibland händer det att man får frågan om vem som är ens anhörig. Det kan vara t.ex. vården eller ens skola som vill veta. Varför? Av vilken anledning kan en anhörig behöva kontaktas?

Jag är singel och har ingen familj. Jag har alltså ingen anhöring. Jag tänker att blir jag sjuk så får vården ta hand om mig, men vem tar hand om resterna av mitt liv om jag dör?
På mitt jobb vill dem att vi uppger minst 1 närmaste anhörig, och det är för att dem ska veta vem dem ska kontakta om det händer något. Jag har uppgett både min sambo och min mammas uppgifter.
Tex om jag ramlar ihop medvetslös på jobbet, så först skickar dem mig såklart med ambulans till sjukhuset, men sen vill dem ju kontakta någon anhörig och informera om vad som hänt.
Eller om jag inte dyker upp på jobbet och inte svarar i telefon, då finns ju oron att något har hänt, då kontaktar man också anhörig, det kan ju hända tex en olycka på väg till jobbet, eller att jag redan ligger på sjukhus och man glömt att meddela jobbet.
 
Arvet kommer jag vilja ha om det finns något men det tror jag inte. Men i övrigt har jag absolut noll intresse att engagera mig.
Jag vet en person som inte heller orkade engagera sig vid ett dödsbo, och h*n hyrde in någon annan (typ en jurist) som tog hand om allt pappersarbete och förklarade allt som hände på ett sätt så h*n kunde förstå informationen och h*n behövde bara delta i det absolut mest nödvändiga, det mesta skötte den där "juristen".
Så om man inte orkar själv finns det ju lösningar, däremot kostar dessa lösningar.
 
På mitt jobb vill dem att vi uppger minst 1 närmaste anhörig, och det är för att dem ska veta vem dem ska kontakta om det händer något. Jag har uppgett både min sambo och min mammas uppgifter.
Tex om jag ramlar ihop medvetslös på jobbet, så först skickar dem mig såklart med ambulans till sjukhuset, men sen vill dem ju kontakta någon anhörig och informera om vad som hänt.
Eller om jag inte dyker upp på jobbet och inte svarar i telefon, då finns ju oron att något har hänt, då kontaktar man också anhörig, det kan ju hända tex en olycka på väg till jobbet, eller att jag redan ligger på sjukhus och man glömt att meddela jobbet.
Om jag faller ihop och hamnar på sjukhus behöver ingen veta det.
 
Någon behöver sköta det praktiska i ditt liv som du inte själv kan göra det, tex betala räkningar, osv.
Hahaha! Jag lär hamna hos fogden för ingen kan betala mina räkningar. Surt, men så är det. Jag har det inte förspänt alls med någon som kan hoppa in som back up.
 
Njae?

Du har ett hus. Jag antar att du fortfarande står som lagfaren ägare till det.
Det kan vara praktiskt att elbolag, sophanteringen, försäkringsbolag, sotaren m.fl. vet att du fallit ihop och är på sjukhus.

Sånt sköts inte genom magi. "Någon" måste underrätta resp om vad som eventuell ska göras.
Det finns ingen "någon". Kan jag inte göra något själv så blir det inte gjort. Så ser livet ut för mig.
 
Det finns ingen "någon". Kan jag inte göra något själv så blir det inte gjort. Så ser livet ut för mig.
Finns det ingen människa i ditt liv som DU gillar? en morbror/faster? kusin? farmor? någon kompis från förr som du förlorat kontakten med?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 224
Senast: Hajfisk
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 062
Senast: kamomillo
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 807
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp