Anhörigas veto tas bort

Det känns otroligt äckligt. Jag vill heller inte behöva äta medicin livet ut (för att inte stöta bort organet). Jag äter inte ens ut antibiotika-kurer på typ en vecka. Jag vet att jag absolut inte skulle sköta medicinen, inte för att jag inte kan utan bara för att jag inte har lust. Äter inga mediciner alls i vanliga fall. När jag plastikopererat mig så har jag ätit medicin max en dag efteråt sen skiter jag i det.

Jag vill inte ha någon annans kroppsdel inopererad och som @MarieJ vill jag inte att mina kroppsdelar lever vidare i någon annan heller.

Blod vet jag inte, mig veterligen har jag aldrig behövt få blod. Kan absolut donera blod, och säkert ta emot. Men skulle nog känna mig äcklig tills det känns som att blodet är utbytt 😅
Jag förstår dig inte! Själv är jag oerhörttacksam för att det finns medicin som antbiotika när jag drabbades av en allvarlig sepsis som nästan tog mitt liv. Jag tillbringade 10 veckor, varav tre på IVA, på sjukhus och utan medicin och omvårdnad hade jag varit död nu.

För mig är det självklart att säga ja till organdonation, forsknings donationhar jag inte tagit ställning till men funderar lite mer.
 
Antibiotika vid infektioner eller liknande blir trots allt lite haltande om man diskuterar donation/transplantation.
Ja, du blir frisk från det livshotande tillstånd du hade men som organmottagare innebär det livslång medicinering som måste tas, varje dag, oavsett vilket. De har dessutom biverkningar som inte ska föraktas samt kan vara dödliga i sig. Som organmottagare finns det även risker för hälsoproblem/ sjukdomar relaterade till transplantationen så det är inte så enkelt.

Jag kan tycka att en reflektion kring var man står är viktigt. Jag har patienter som avstår från transplantation frivilligt eller som inte kommer att bli aktuella pga olika omständigheter. Det finns inga rätt eller fel här
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 336
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp