Anhörigas veto tas bort

Jag vill inte behöva äta medicin livet ut. Känner samma om jag tex skulle få en sjukdom med garanterat dödligt förlopp typ du dör inom ett år men med medicin/behandling kan du få leva ett år extra. Då hade jag avsagt mig behandling och medicin faktiskt. Vill inte leva mina sista dagar helt oigenkännlig av typ kortison.
Jo, men något år extra är väl lättare att rationalisera bort. Ta att du kanske får 20 år mer som @sjoberga sa, är inte det värt det då?

Det här blir lite OT. men blev nyfiken, hur skulle du ställa dig till behandling om du fick en kronisk sjukdom som obehandlad kanske skulle leda till att du hamnade i rullstol?
 
Jo, men något år extra är väl lättare att rationalisera bort. Ta att du kanske får 20 år mer som @sjoberga sa, är inte det värt det då?

Det här blir lite OT. men blev nyfiken, hur skulle du ställa dig till behandling om du fick en kronisk sjukdom som obehandlad kanske skulle leda till att du hamnade i rullstol?

Vet inte, tänker att jag får cross that bridge when i get there. Är bara organdonation jag är emot. Jag tycker det är otroligt äckligt och jag vill inte. Tänker absolut inte donera något av mina organ. Det är inte så mycket mer med det faktiskt.
 
Omöjligt svara på, varför ska jag svara på det? Jag har sagt var jag står avseende min kropp. Jag kommer inte donera punkt slut.
Det var du som svarade på mitt inlägg från början, jag vände mig medvetet inte till dig.
Jag har full förståelse för att man vill avstå donation.
 
Var ganska säker på att jag gjort det och mycket riktigt anmälde jag mig 2017. Allt förutom hud, hornhinnor och nåt mer kanske. Kanske fånigt men gick väl på nån känsla där.
 
Jag tycker att det enda rimliga är att endast den som vill ska behöva donera sina organ. Och att alla som behöver ska få organ om det finns (och de vill såklart).
Finns det brist på organ borde de gå till den med störst behov.
Jag tycker inte vården ska göra moraliska bedömningar av typen att den som inte donerar får skylla sig själv. Vården ska rädda liv om det går.
 
Jag tycker att man ska få välja själv, även om jag har enormt lite förståelse för att man kan tänka sig ta emot organ men inte donera själv efter döden.

Dock tycker jag att det borde vara så att man aktivt får anmäla att om man inte vill donera, än tvärtom.
Tror det är väldigt många som kan tänka sig donera men inte tar sig tid/ork/kom ihåg att anmäla.
 
Fast för forskning och läkarutbildning krävs separat avtal med KI. Bara för att vara tydlig.

Nar min mamma dog ringde en overlakare fran Huddinge Sjukhus och fragade om de fick anvanda hennes kropp till forskning.

Mitt svar var sjalvklart ja ... men nar jag nu tanker pa det ar jag tveksam mot vad hon skulle sagt om hon fatt fragan. Da hon inte tydligt gjort mig medveten om hur hon ville ha det foljde jag sjalvklart vad jag tyckte. Hon visste ju anda inte vad som hande.
 
Jag brottas faktiskt just med det som många här skriver att de inte förstår: Att vara okej med att ta emot organ men inte vilja donera. Det är väldigt svårt just eftersom jag inte kan bolla med någon, de få gånger jag försökt får jag bara dom och elakheter, istället för den filosofiska diskussion jag för i mitt huvud men inte riktigt vet om jag kan acceptera. Tycker över lag att det är trist att många tar så hård och oförstående ton i sådana här diskussioner (t.ex. även om avlivning av djur m.m.), eftersom det sällan leder någon vart alls. Vi måste vara öppna för att kunna brottas öppet med frågor där det faktiskt inte finns något exakt rätt eller fel för alla, utan att se ner på de som tycker eller känner eller tänker annorlunda.
 
Jag brottas faktiskt just med det som många här skriver att de inte förstår: Att vara okej med att ta emot organ men inte vilja donera. Det är väldigt svårt just eftersom jag inte kan bolla med någon, de få gånger jag försökt får jag bara dom och elakheter, istället för den filosofiska diskussion jag för i mitt huvud men inte riktigt vet om jag kan acceptera. Tycker över lag att det är trist att många tar så hård och oförstående ton i sådana här diskussioner (t.ex. även om avlivning av djur m.m.), eftersom det sällan leder någon vart alls. Vi måste vara öppna för att kunna brottas öppet med frågor där det faktiskt inte finns något exakt rätt eller fel för alla, utan att se ner på de som tycker eller känner eller tänker annorlunda.

Men hur resonerar du när du kan tänka dig att ta emot men inte donera? Eller missförstår jag dig?
 
Jag tycker att det enda rimliga är att endast den som vill ska behöva donera sina organ. Och att alla som behöver ska få organ om det finns (och de vill såklart).
Finns det brist på organ borde de gå till den med störst behov.
Jag tycker inte vården ska göra moraliska bedömningar av typen att den som inte donerar får skylla sig själv. Vården ska rädda liv om det går.
Men ingen blir ju tvingad till att donera eller ta emot organ? Det finns brist på organ och den med störst behov väljs alltså ut. Eller missförstår jag dig här? Det är ju så redan?
Vården gör inte moraliska bedömningar och vården räddar liv om det går, eller?
 
Jag brottas faktiskt just med det som många här skriver att de inte förstår: Att vara okej med att ta emot organ men inte vilja donera. Det är väldigt svårt just eftersom jag inte kan bolla med någon, de få gånger jag försökt får jag bara dom och elakheter, istället för den filosofiska diskussion jag för i mitt huvud men inte riktigt vet om jag kan acceptera. Tycker över lag att det är trist att många tar så hård och oförstående ton i sådana här diskussioner (t.ex. även om avlivning av djur m.m.), eftersom det sällan leder någon vart alls. Vi måste vara öppna för att kunna brottas öppet med frågor där det faktiskt inte finns något exakt rätt eller fel för alla, utan att se ner på de som tycker eller känner eller tänker annorlunda.

Jag kan bara svara för mig själv men jag har absolut svårt för att man vill ha organ (om det skulle bli aktuellt) men inte vill donera. För mig är det samma i många olika frågor, allt från att man inte vill betala skatt men vill ta del av det skattepengarna finansierar och att inte bidra i ett skolarbete men få betyg för det. Det går emot mina grundläggande värderingar att kräva av andra det jag inte kan kan leva upp till själv, helt enkelt.
 
Jag kan bara svara för mig själv men jag har absolut svårt för att man vill ha organ (om det skulle bli aktuellt) men inte vill donera. För mig är det samma i många olika frågor, allt från att man inte vill betala skatt men vill ta del av det skattepengarna finansierar och att inte bidra i ett skolarbete men få betyg för det. Det går emot mina grundläggande värderingar att kräva av andra det jag inte kan kan leva upp till själv, helt enkelt.
Instämmer😊
Känns märkligt att vilja få andras organ men förvägra andra sina egna🤔
Osolidariskt enligt mig
 
Har valt att kryssa i att jag inte donerar. Är totalt livrädd för stadiet mellan hjärndöd och hålla kroppen vid "liv" fram tills organen tagits till vara. På något sätt ologiskt livrädd för det.

Hade jag fått ge blod så hade jag, jag är med i tobiasrigistret och hade det funnits ett register för att ge ena njuren nu när jag är vid liv så hade jag gjort det och lika så med andra organ som jag kan dela med mig av när jag är vid liv.
 
Jag tycker att man ska få välja själv, även om jag har enormt lite förståelse för att man kan tänka sig ta emot organ men inte donera själv efter döden.

Dock tycker jag att det borde vara så att man aktivt får anmäla att om man inte vill donera, än tvärtom.
Tror det är väldigt många som kan tänka sig donera men inte tar sig tid/ork/kom ihåg att anmäla.
Tycker du lika inom andra områden att inte säga nej är ett ja?
Själv tycker jag att inget svar är ett nej oavsett donation, använd mitt dna som jag skickat in för släktforskning eller om sex mm
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 335
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp