Anhöriginvandring eller så

cirkus

Trådstartare
Två personer träffas och tycke uppstår, en bor i Schengenland (Sverige) och en utanför Schengen (inte typ USA eller ngt västland på det viset)

Hur gör man för att underlättaför dem att träffas och umgås; dvs med visum eller dylikt för den som kommer från landet utanför Schengen?
 
Två personer träffas och tycke uppstår, en bor i Schengenland (Sverige) och en utanför Schengen (inte typ USA eller ngt västland på det viset)

Hur gör man för att underlättaför dem att träffas och umgås; dvs med visum eller dylikt för den som kommer från landet utanför Schengen?
Det beror väl på vilket land det gäller, olika visumregler för olika länder. Rent hypotetiskt har man rätt att vara i Sverige i tre månader när man fått visum.
 
Det beror väl på vilket land det gäller, olika visumregler för olika länder. Rent hypotetiskt har man rätt att vara i Sverige i tre månader när man fått visum.
Ja, när en vän till mig åkte från Panama hit så var visum ett måste. Vi behövde båda skriva under något intyg om att vi godkände att han kom hit, hur länge han skulle stanna osv osv sen lämnades det in till en svensk ambassad.

Tycker migrationsverkets hemsida har en bra "guide" genom det där och vad som gäller. :)
 
Två personer träffas och tycke uppstår, en bor i Schengenland (Sverige) och en utanför Schengen (inte typ USA eller ngt västland på det viset)

Hur gör man för att underlättaför dem att träffas och umgås; dvs med visum eller dylikt för den som kommer från landet utanför Schengen?
Handlar det om att söka uppehållstillstånd blir det svårare. Vi är uppe i den processen nu, då får man skicka in handlingarna till migrationsverket först och vänta på tid för intervju, det är också upp till varje land där man gör intervjun (svenskt konsulat eller ambassad) vad de vill ha in för papper och ansökan ska ske från personens hemland (eller som i vårt fall, landet där personen redan har uppehållstillstånd). När personen som söker uppehållstillstånd varit på intervju skickar MIG ut ett papper till den som det är tänkt att denne ska invandra till och så får denna fylla i dessa papper, ibland blir även denna kallad till en intervju. Väntetiden på det är runt 18-24 månader (ibland går det fortare har jag hört men inget man ska förvänta sig).
 
Det beror väl på vilket land det gäller, olika visumregler för olika länder. Rent hypotetiskt har man rätt att vara i Sverige i tre månader när man fått visum.

Han är i Sverige nu på ett tremånaders visum.
Efter en jävla massa om och men fick han visumet beviljat.

De vill mest bara få kunna leva ihop. Sen om det är i hans hemland eller här spelar mindre roll - helst tror jag de vill bo 6 månader här och 6 månader där i taget. Bara de får vara tillsammans.
 
Handlar det om att söka uppehållstillstånd blir det svårare. Vi är uppe i den processen nu, då får man skicka in handlingarna till migrationsverket först och vänta på tid för intervju, det är också upp till varje land där man gör intervjun (svenskt konsulat eller ambassad) vad de vill ha in för papper och ansökan ska ske från personens hemland (eller som i vårt fall, landet där personen redan har uppehållstillstånd). När personen som söker uppehållstillstånd varit på intervju skickar MIG ut ett papper till den som det är tänkt att denne ska invandra till och så får denna fylla i dessa papper, ibland blir även denna kallad till en intervju. Väntetiden på det är runt 18-24 månader (ibland går det fortare har jag hört men inget man ska förvänta sig).

Får jag fråga vilket land det handlar om?
Jag antar att det inte är ett schengenland och att uppehållstillståndet finns i ett icke-schengenland.

I vårt fall så handlar det om Indien
 
Har inget direkt tips men det jag hört är att det är riktigt långa väntetider omman ansöker för mer än de tre månaderna. Så sätt igång i tid!
 
Som tur är så har de ingen jättebrådska. De är unga och flexibla. Jag tror att nästa vinter kommer att spenderas i Indien tillsammans. Så de kanske borde börja ansöka nu för att kanske få det lite lättare till nästa sommar + att han kanske kan söka jobb här då
 
Får jag fråga vilket land det handlar om?
Jag antar att det inte är ett schengenland och att uppehållstillståndet finns i ett icke-schengenland.

I vårt fall så handlar det om Indien
Nä, min man har sitt uppehållstillstånd på Malta, han är från Libyen i början. Nu spelar det ingen roll om Malta är inom eller utanför EU, det är samma regler som gäller för att ansöka om anhörighetsinvandring ändå. Folk (läs SDfolk) tror det är så jädra lätt att få komma till Sverige, det är inte ens lätt om det är som vi, att man är gift med en svenska. Det stör mig något enormt att folk tror det och sedan inte har en aning om hur det fungerar i verkligheten (men nu hamnade jag offtopic).

Det som är lättast är väl troligen att din kompis bosätter sig hos honom under vintern, jag kan inte reglerna för Indien men skulle tippa att det är som resten av Asien, att man får visum för tre månader och kan förlänga ett par gånger genom att korsa en gräns och komma tillbaka in igen? Det har gått att göra så i Sverige också men tror de blivit hårdare på den punkten? Det är viktigt att hon skriver sig där om de inte tänkt gifta sig, när MIG kollar på om man är sammanboende om det är de premisserna man söker på så tittar de nästan enbart om man bott på samma adress innan om man inte är gifta. Det betydligt enklaste är att gifta sig, det SKA i teorin inte spela någon roll om man är sambo eller gift, men i praktiken gör det det tyvärr...
 
Som tur är så har de ingen jättebrådska. De är unga och flexibla. Jag tror att nästa vinter kommer att spenderas i Indien tillsammans. Så de kanske borde börja ansöka nu för att kanske få det lite lättare till nästa sommar + att han kanske kan söka jobb här då
Får han jobb är det enklare, hittar han en arbetsgivare som kan garantera en lön på 14-15.000 eller vad det är i månaden, så får han arbetstillstånd. Dock måste han då lämna landet om anställningen upphör.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 533
Senast: Paddington
·
Relationer Hur går man vidare efter sexuella trakasserier? När folk man trodde var ens vänner visar sin rätta sida. När andra vänner vänder en...
Svar
6
· Visningar
799
Senast: IzeUnicorn
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Piaff
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp