Anklagad för stöld i stallet

Praefatio

Trådstartare
Måste bara skriva av mig, så att jag slipper gå runt och slösa energi på det... Jag har blivit anklagad för att stjäla i stallet. Egentligen inte direkt anklagad, men indirekt och jag vet inte hur mycket snacket går. Det enda jag vet är att jag är helt och hållet oskyldig.

Det handlar om gratis säckar med spån som en tjej, E, fixat till sig själv och en till tjej, M. De har haft massor av säckar, närmare 80 stycken tror jag, och antalet har minskat ovanligt fort. Jag har inte tänkt på det så mycket, antog att de helt enkelt använder mycket spån. Men så, för ett tag sedan, så lånade jag en sådan säck och pratade med M om det eftersom jag trodde att det var M som hade fixat säckarna - det var M och hennes lillebror som bar upp dem på loftet och när jag har pratat med M så har ingenting sagts som har indikerat att säckarna skulle vara Es förtjänst. När jag lånade säcken så lovade jag att betala tillbaka en spånbal, vi avtalade ingen dag eller så för det fanns så många säckar att det var oviktigt. Det ska också sägas att en sådan säck innehåller ungefär en halv bal spån, så att jag tänkte betala tillbaka en hel bal var ren good will.

Har därefter hamnat i en jävla sits (någon kanske kommer ihåg min tråd) och den där säcken har inte blivit tillbakalämnad. Pratade med M förra veckan och sa ursäkta och att det är tight med pengar just nu men att balen kommer. M sa återigen att det var helt lugnt, att de hade spån så att det räckte och blev över och sa till och med att det var okej att låna mer om det var så. Har givetvis inte lånat mer spån trots erbjudandet, det var en engångshändelse.
Några dagar senare står det över hela min hästs boxskylt: "Lämna tillbaka spånet! E". Jag blev förvånad men okej liksom, så jag skrev ett meddelande på hennes tavla att jag hade pratat med M och att det fanns en överenskommelse. Får tillbaka ett meddelande dagen efter (E och jag är sällan ute i stallet på samma tider) att man minsann inte ska låna något som man inte tänker lämna tillbaka. Jag svarar inte utan tänker ta saken med henne när vi ses. Har telefonskräck, annars hade jag ringt vid det laget. På kvällen när jag mockar råkar jag höra stallchefen som pratar med sin dotter om vem som är skyldig henne spån (jag är det inte för övrigt, är bara skyldig denna spånsäck), och säger att E är skyldig henne tre balar med spån. Jag blir tvungen att fråga henne vad hon sa, och stallchefen upprepar sig och undrar vad som står på, varför jag undrar. Jag förklarar och stallchefen säger att E har sagt att jag har tagit massa spån av henne och att hon därför måste låna (det finns för övrigt säckar kvar). Stallchefen, som jag har en god relation till tack och lov, tycker att jag ska strunta i hennes sura meddelanden och låta det bero tills E har modet nog att ringa.

I förrgår så var E och jag i stallet samtidigt, tillsammans med flera andra, och då sa hon ingenting men idag var vi ensamma i stallet och efter ett tag så frågar hon efter spånet. Jag förklarar att min ekonomi är tight, att mitt pengarelaterade ärende är uppe i rätten (vilket är sant, men specifierade inte mer än så för jag tycker inte att hon har rätt att veta det pga en spånsäck...) och att jag förmodligen kan ge henne ett bättre svar i nästa vecka. Hon blir skitsur och säger att man inte ska låna om man inte kan betala tillbaka etc etc, och vad kan jag göra mer än att rycka på axlarna liksom. Förklarade igen att jag och M hade en överenskommelse och då fräser E att det inte är Ms säckar utan hon som har fixat dem. Säger uppriktigt att jag trodde det var tvärtom, och ursäktar mig, men säger att det inte förändrar min situation. E säger då att massa säckar har försvunnit och räknar upp de som lånat av säckarna och hur många varje person har lånat, och frågar sedan hur många jag har lånat varpå jag svarar att jag har lånat en säck, vilket också är vad jag har sagt till M (eftersom jag ju bara har lånat en säck). Då säger E spydigt att det var ju jävligt märkligt, för det har försvunnit massor av säckar. Jag säger att jaha, men jag har tagit en. E blänger på mig, lyfter ett menande ögonbryn och hon kunde lika gärna ha sagt rakt ut att ja, säkert, som om. Det är enormt tydligt att hon inte tror på mig, vilket skulle förklara varför hon varit så sur på mig och dessutom sagt till stallchefen att det är mitt fel att hon inte har något spån :confused:

Jag blir så jävla illa berörd och irriterad. Jag har inte stulit något jävla spån. Har känt hela hösten att jag vill byta stall eftersom det är så mycket intriger bland de som står där (många unga tjejer), men har tänkt att eftersom jag ändå alltid håller mig utanför intrigerna och aldrig ställer mig på någons sida eller dylikt så får jag hålla ut tills det är dags för sommarbete.
Nu har jag alltså blivit indragen i en soppa trots att jag varit noga med att hålla mig på god fot med alla. Det var ju jävligt kul. Jag har ingen aning om hur mycket E har snackat runt, vet att E är en riktig drama queen och ofta i centrum för intrigerna i stallet så chansen finns att ingen lyssnar - stallchefen står i alla fall helt uppenbarligen på min sida vilket är otroligt skönt - men jag vet inte. Jag är ofta i stallet på kvällarna (delvis för att slippa allt tjat om vad den och den har gjort, är ju i stallet för att umgås med min häst...) så jag har inte träffat någon mer än E och stallchefen på ett par dagar.

GAH. Ge mig en ny stallplats! :mad::grin::crazy::cry:
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Gud så trist, vet inte vad jag kan säga mer än att jag lider med dig!
Har haft sånt folk i stallet också, de har flyttat nu tack och lov och helt plötsligt är det INGA intriger eller gräl i stallet längre? Man undrar ju vad det beror på.. ;)

När det höll på som mest hos oss så drog jag mig undan, precis som dig, och lät stormen blåsa över. Intrigmakare brukar tappa intresset rätt snart om inte tillräckligt många nappar, och då hittar de på någon ny spännande grej istället - som "förhoppningsvis" inkluderar någon annan..
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Kan du inte be M att förklara för E om eran uppgörelse och be M att säga åt sin vänn att tagga ner lite? Eller ta upp det när ni är i stallet alla tre så M kan backa upp dig och eran överenskommelse.

En halv säck spån är om man köper dyraste sorten max 50 kr. Hur kan man orka bråka om något sånt? låter som en grälsjuk människa eller ligger det ev mer bakom?


Mvh Voff
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Just nu vill jag inte dra in fler människor. Ska försöka komma iväg och fixa det där spånet till helgen, min pojkvän som är trött på hela grejen erbjuder sig till och med att betala, så ska hon få sin säck tillbaka (=jag tänker banne mig fylla över spån i en sopsäck så att det väger precis lika mycket som hennes säckar, inte ens ge tillbaka en hel bal som jag tänkte förut...). Förhoppningsvis ger hon sig då. Jag tror att jag ändå gav ett rätt uppriktigt intryck eftersom jag inte blev sur eller upprörd och inte heller rädd. Hon är en rätt rejäl och lite burdus tjej som kan verka rätt aggressiv. Jag sa bara som det var, och till slut var det hon som lämnade diskussionen. Om hon tar upp det igen så kommer jag säga att hon ligger lågt i mina ögon om hon anklagar mig för att ha stulit någonting, när det i själva verket bara är hon själv som håller dålig koll på sina grejer.

Jag vet inte hur man orkar bråka, ärligt talat. Hade det varit mina säckar, som dessutom som sagt var gratis, så hade jag bara ryckt på axlarna och sagt varsågod för den här gången och istället haft ett stallmöte där jag hade tagit upp att det inte är okej att det försvinner säckar (för det har det garanterat gjort - de har fösvunnit väldigt fort). Men man går väldigt långt över gränsen när man anklagar någon helt ur tomma intet för att vara en tjuv, tycker jag. Vad kan hon möjligen tro sig ha för bevis på att det var jag, liksom?
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Hämtar man gratisspån från tex sågar osv brukar det se rätt anorlunda ut än det man köper på bal. Måste väl gå att se skilnad på så ni kan se i vilka boxar deras spån hamnat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Jag lånar helst inte av andra så man slipper såna här situationer. och hade jag lånat hade jag lämnat tillbaka dan efter.
100 kr borde man ju kunna betala själv eller låna av nån i familjen.

Sen kan jag förstå om de blir sura om folk går och tar spånet även om det var gratis. för det blir ju inte gratis om alla andra tar och de får köpa till slut.
Sen att gå och anklaga dej verkade ju skumt.
Lämna tillbaka den mängd spån du lånat och säg till tjejen att nu är ni kvitt och att du inte vill höra av andra att du tagit nåt.
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Fy va tråkigt! Men för att trösta dig så brukar det vara den som gapar mest som har gjort det själv...
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Skriv ut och sätt upp... lämna tillbaks spånet så snart du kan enligt ök men tolerera inte att hon går runt och anklagar dig för stöld.

Brottsbalken:

5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt
levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta
denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.


Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till
omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han
att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall
ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal
dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om
uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit
spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Först och främst tycker jag att du ska sätta ner foten och bli mer karsk mot E.
Jag tycker även du ska ta med dig stallchefen, så att du kan spräcka lögnen inför henne, så hon också ser att E blir konfronterad ang spånbalarna som hon lånat under lögn.

Om du är passiv får E utrymme att fortsätta sina lögner, vilket inte är bra för relationerna i stallet.

Du får även säga rakt ut till henne, "sist vi pratade antydde du att jag ljög. Nu får du skärpa dig, jag har inte tagit mer än en säck spån, och denna fick jag lov att ta".

Om E´s kompis också har spånbalar bland dessa balar, vilket hon troligast har om hon och hennes lillebror burit balarna (såvida de inte fick betalt för det) så har du lånat en av hennes balar, inte en av E´s balar!
Var noga med dte, du ska inte betala igen till E utan till M.
Jag tycker även att du ska prata med M och fråga henne vad som egetnligen är sant.
Fråga M om några av balarna är hennes. Om det är så att vissa av balarna är hennes, så säger du klart och tydligt att då har du lånat en bal av M och inte av E.
Fråga även M om hon har sagt till E att du lånat fler.

Du har två tunga samtal framför dig, men du måste ta dom! Du eller en vuxen om du är yngre (tonåring). Det kan vara rätt bra om en vuxen hjälper dig ifall du är yngre. Tex stallchefen.

Tänk på att behålla ditt lugn.

Ett tips, innan du ska prata med E, skriv ner Vad du ska prata om, ev argument och punkta det i en lista i den ordning de kommer att tas upp.
På detta sätt kan du hålla en röd tråd genem hela samtalet, det är svårare för E att prata bort dig och hela konversationen kommer bli mer klar och tydlig.
Det ger även dig övertaget att styra in konversationen på rätt spår igen om E försöker prata bort ämnet.
Om E försöker prata bort sig genom att ta upp något annat säger du "Det kan vi prata om sen, nu pratar vi om...."


Lycka till, stå på dig, bli tuff men var snäll!
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Köp den säcken spån du är skyldig och lämna till M så snart du kan. Därefter; stunta i dem. Lägg inte ner en massa energi på något du inte är skyldig till! :)
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Ge tillbaka det du lånat.Inte roligt sånt här,men inte ovanligt tyvärr. När vi stod i kolektivstall hade jag som regel för mig o dottern ALDRIG låna och ALDRIG låna ut. Hoppas det lägger sig snart.
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Jag håller helt med Larka. Köp tillbaka det du lånat och strunta sedan i det hela och mys med hästen din istället :)
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Fast jag kan förstå att hon blir irriterad om du lånar spån och sen inte lämnar tillbaka, med någon konstig förklaring om att du inte har råd att köpa en bal spån för att du har ett ärende i rätten?? Låter lite långsökt, en spånbal kostar 80 kr...
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Visst hade det varit dålig stil av mig, om det inte var så att jag pratade med M när jag lånade och fick okej, och sedan pratade med henne igen och bad om ursäkt för förseningen av spånet och att det återigen absolut inte var några problem (och jag till och med fick låna mer om jag kände för det). Hade jag vetat att det var E's spån så hade jag ju snackat med henne istället, men i stallet har spånet omnämnts som M's spån. Jag har inte haft en chans att veta vems det egentligen var. M har ju agerat som att det var hennes spån (vilket ju hälften av det är). Allt det här vet E sedan vårt samtal igår, då jag fick veta att det var hennes spån.
Min ekonomi tänker jag inte gå in på här på Buke, för det har ingen med att göra, men jag kan säga så mycket som att för mig är 80 kr en lyxsumma för mig just nu, som jag skulle kunna leva på i några dagar. Härvan med rätten innebär att jag inte har ett öre och inte har haft det på två veckor. Hur som helst ska pengar till spån lånas av mina föräldrar som också ska hjälpa mig att köra det till stallet, så att hon får tillbaka sin halva bal.

Hur som helst så tycker jag att det är jävligt mycket mer allvarligt att anklaga någon för att ha stulit (hon tror alltså att jag har stulit många säckar, det har ingenting med mitt lån av en säck att göra), än att dröja med att lämna tillbaka en halv bal med spån till någon som har spån så det räcker i månader framöver. Säger inte att jag är oskyldig, men ibland får man sätta saker i perspektiv till varandra. Jag har aldrig varit i närheten av att sno någonting av någon, jag har lånat en säck med spån vilket jag har varit helt öppen med från dag ett. För det får jag skulden för att folk (?) har tagit av hennes grejer, helt out of the blue. Jag har aldrig haft några dispyter med någon i stallet innan, utan har tvärtom medvetet hållit mig på god fot med alla eftersom jag har vetat att det här är ett stall där snacket går. Är det då okej att anklaga mig för att stjäla, tycker du? För att jag är sen med att lämna tillbaka någonting av värde 35 kr?
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Nej jag tycker inte det är ok.
Men jag fattar inte riktigt, det ÄR alltså någon i stallet som använt upp hennes spån? Är det väldigt unga tjejer det här, M och E..?

Tacksam över att jag har eget stall..:)
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Vet inte vart det har tagit vägen, men visst verkar det ha gått åt lite väl fort så det är säkert så att folk har "lånat" en säck här och där. Jag vet ju hur det gärna blir i större stall, men jag fungerar inte så. Jag är egentligen extremt noga med att göra rätt för mig och det är delvis därför som det här är så jobbigt. Den första gången på mycket, mycket länge som jag faktiskt inte gör rätt för mig i tid, så tror någon automatiskt att allt är mitt fel. M och E är strax under 30 båda två, jag är 21.

Finns ingen gång som jag önskat att jag hade ett eget stall så mycket som nu... Skönt att bara rå om sig själv :)
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Men under hela den här tiden så måste du ju haft annat spån att lägga in till din häst ? Dom tycker kanske att det är konstigt att din häst har spån fast du inte har råd att ge dom 35:- ??? Har det dessutom försvunnit spån, så blir dom misstänksamma mot inte bara dig utan även andra i stallet ??

Nej. Det är inte just att anklaga någon för stöld utan uppenbarliga bevis !

Hej från Hambo
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Men..vad har din häst haft i boxen sen du lånade spånet? Du har väll haft eget spån sedan dess menar jag? En halv säck är ju väldigt lite i sammanhanget så jag tycker det är konstigt att du inte haft så du kan lämna tillbaka det måste jag säga.

Och spån som man hämtar själv brukar man ju känna igen så om det bara ligger i M och E och din häst box så kan jag förstå att du blir anklagad.

Det är nog bara att lämna tillbaka den där säcken till M så snabbt som möjligt. Jag hade sagt till M att E anlagar dig för stöld så det hade varit bra om M hade berättat för E hur det ligger till.
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Ni verkar ha haft mycket bekymmer i erat stall om olika saker med tanke på dina andra trådar. Dax att flytta kanske? I det där stallet verkar du inte vara särsklit lycklig.

Mvh Voff
 
Sv: Anklagad för stöld i stallet

Vet inte vart det har tagit vägen, men visst verkar det ha gått åt lite väl fort så det är säkert så att folk har "lånat" en säck här och där. Jag vet ju hur det gärna blir i större stall, men jag fungerar inte så. Jag är egentligen extremt noga med att göra rätt för mig och det är delvis därför som det här är så jobbigt. Den första gången på mycket, mycket länge som jag faktiskt inte gör rätt för mig i tid, så tror någon automatiskt att allt är mitt fel. M och E är strax under 30 båda två, jag är 21.

Finns ingen gång som jag önskat att jag hade ett eget stall så mycket som nu... Skönt att bara rå om sig själv :)
Äsch, skit i skitsnackandet. Du vet att du är skyldig en säck, du har frågat M om du kunnat låna en och M har sagt ja. Du vet att du har möjlighet att lämna tillbaka en bal i helgen. Gör som du avtalade med M. Tycker E att det är hennes säckar så är det ju en sak mellan henne och M. Ibland ska man inte grotta för mycket. Försök borsta av dig och nonchalera.


Framåt våren börjar du sondera terrängen efter ett trevligare stall att hålla till i. Sedan flyttar du efter betet. Sedan kan de andra hästägarna hitta något annat att störa sig på:cool:

Det är f..n inte klokt att folk inte ser hur de beter sig mot sina stallkamrater... De borde fasen skämmas!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp