Bukefalos 28 år!

Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

J

jonson

Häst 1: Tjej var och provred. Det gick väldigt bra. Hon ville ha hästen på prov bara för att se attd en gick ihop med hennes andra häst då vi hade haft problem med att han i hagen med andra hästar.
Det gick oxå bra och jag trodde att han skulle bli kvar.
Men ack så jag bedrog mej utan hon lämnar tillbaka hästen för att han "är för stor, jag måste ha pall för att sitta upp och kan knappt dra sadelgorden".....

Ser man inte det vid en provridning?

Hos den andra tjejen han hamnade hos misskötte sina hästar bla min då ryggaran stack upp som kossor mer eller mindre så jag tog omedelbart hem honom.
Nu har han dock hittat ett hem.

Nuvarande polla: Efter mycket letande så hittar jag en tjej som vill ta hand om henne. Jag talar om allt. Hur hon är, vad hon får med, att tänderna måste kollas noga och tippsar om den som kollat henne i munnen hos mej.
Hon skall få hästen (varmblod) och har häst innan som dock var för gammal och hon skulle göra sig av med en.
HOn får ha hästen på prov för att se om hon klarar lösdrift.

NU, efter en vecka ångrar hon sig.
"Det är för dyrt, jag trode jag skulle få mer med". VAd trodde hon att hon skulle få med en gratis frisk, kry häst i sina bästa år?

"jag har inte råd att köpa resten" Fick, stalltäcke, vintertäcke, grimma och skulle få en ny whalslädergrimma med namn på oxå (hittade inte den när jag lämnade över henne)

"Jag måste byta stall" det hade blivit något tjafs där

" jag har faktist haft häst i ett år och det var bra mycket billigare" Det vet hon tydligen efter 1 vecka!

"hon bockar när jag släppte henne på ridbanan"

"hon stegrade sig när jag longerade henne"

Jag är rent ut sakt så förbenat :devil:

Kan man verkligen koma fram till så mycket på en vecka?
Borde man inte kunat veta det INNAN så hade jag besparat hästen detta farande fram och tillbaka. Tycker så synd om henne.

Hade hämtat henne redan i kväll om jag inte varit sjuk

Måsta bara skriva av mej lite....
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Jag har ochså dålia erfarenheter av att lämna ut på prov. Så numera är jag stenhård. Ingen provtid.
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

NU, efter en vecka ångrar hon sig.
"Det är för dyrt, jag trode jag skulle få mer med". VAd trodde hon att hon skulle få med en gratis frisk, kry häst i sina bästa år?

"jag har inte råd att köpa resten" Fick, stalltäcke, vintertäcke, grimma och skulle få en ny whalslädergrimma med namn på oxå (hittade inte den när jag lämnade över henne)

"Jag måste byta stall" det hade blivit något tjafs där

" jag har faktist haft häst i ett år och det var bra mycket billigare" Det vet hon tydligen efter 1 vecka!

"hon bockar när jag släppte henne på ridbanan"

"hon stegrade sig när jag longerade henne"

Jag är rent ut sakt så förbenat :devil:

Kan man verkligen koma fram till så mycket på en vecka?
Borde man inte kunat veta det INNAN så hade jag besparat hästen detta farande fram och tillbaka. Tycker så synd om henne.

Hade hämtat henne redan i kväll om jag inte varit sjuk

Måsta bara skriva av mej lite....


Vad kan man säga? :eek:
Det ska då finnas folk till allt..Hade inte hon koll på sin ekonomi innan hon funderade på häst?

Jag måste få säga att det var tur i oturen för hästens del i alla fall att det bara var en prövotid. Tänk vilket öde hästen kunde ha fått om hon som tog över hästen redan efter 1 veckas tid kommer på att hon helt plötsligt inte har pengar för att hålla hästen för att du skickade med för lite saker :crazy:
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Jag måste säga att det är trist att oseriösa människor förstör för de seriösa... Själv hade jag absolut velat ha hästen på prov för att se om det funkar, och hade nog personligen upplevt säljaren som oseriös om jag inte kunde få ha hästen på prov ett tag.

Inget ont menat på dig, blir som sagt tjurig på de som förstör för ärliga seriösa köpare! :mad:

Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Jag skulle inte lämna ut en häst på prov. Det är alldeles för stor risk tycker jag. Och skulle absolut inte se säljaren som oseriös om den inte ville lämna ut en häst på prov till mig, som jag ville köpa, som IslaBonita skriver. Då får man väl se till att åka och hälsa på den/provrida tills man är säker istället.

När jag sålde min förra häst så ville köparen ha prövotid, för att se om det fungerade, men jag sa nej, har hört alldeles för många tråkiga historier om det. Så vi kom överense om att ifall det inte funkade för dom, så skulle vi hjälpas åt att hitta ett nytt hem åt honom (ifall jag inte ville ha tillbaka honom såklart). Det kändes som en bra överenskommelse. Nu stannade han kvar där och kommer nog att bli där resten av livet. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Skulle inte lämna ut min häst på Prov och ser tvärtom det mer som en köpare som vill ha på prov inte är säker på sin sak och inte har kunskap eller om hästen passar och känner sig osäker på sitt hästköp och det vill jag inte utsätta min häst för .

Mia
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

så himla tråkigt!

Jag är en av som dom gärna skulle vilja ha hästen på prov först för att se att dom faktiskt talar sanning.... man blir mörkrädd när man läser om alla som säljer halta hästar, hästar som är helt galna osv osv..... :crazy:

Så tråkig värld vi lever i.....
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Hade en häst utlånad på prov. Efter 14 dagar kom hästen tillbaka med motiveringen: Han är så jobbig för att han bajsar så mkt i stallgången. Var nog tur att hästen kom tillbaka, vill man ha en bajsfri häst så testa en My Little Ponny istället.
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Hade en häst utlånad på prov. Efter 14 dagar kom hästen tillbaka med motiveringen: Han är så jobbig för att han bajsar så mkt i stallgången. Var nog tur att hästen kom tillbaka, vill man ha en bajsfri häst så testa en My Little Ponny istället.

:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Ha ha det finns tydligen folk till allt:rofl::angel:
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Låter ju mindre kul....Själv har jag en del dåliga erfarenheter i bagaget vad gäller att köpa häst, förstår dom som inte vill lämna ut på prov, f**n vet om jag själv skulle vilja det.
Men nya hästen hade jag på öppet köp i 10 dagar med inskrivet i kontraktet att om jag skulle lämna tillbaka hästen inom de 10 dagarna skulle hon kunna gå igenom samma typ av besiktning som hon gick igenom när jag köpte henne. Det var något som både jag och säljare kunde acceptera.
majeld
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Jag lämnar inte heller ut på prov fler gånger efter en mycket dålig erfarenhet. Efter 3 månader fick vi tillbaka ett vrak som inte gick att hantera på 6 månader. Det var vår egen uppfödning som var vid tillfället 7 år = vi visste precis hur han var. De var ändå och provred 3 gånger på olika ställen och allt verkade frid och fröjd. Men sen började telefonsamtalen - den gick inte att rida ut, inte att lasta, inte lyfta benen jag vet inte allt. Vi fattade ingenting och begärde tillbaka hästen.
Sen är det en annan sak. Hur länge ska man lämna ut på prov? Normalt säger man att det kan ta upp till 6 månader innan hästen funnit sig tillrätta i den nya miljön och att den nya ryttaren och hästen hittat varandra. Så vad visar egentligen typ 2 veckor i ett nytt stall?
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Jag måste säga att det är trist att oseriösa människor förstör för de seriösa... Själv hade jag absolut velat ha hästen på prov för att se om det funkar, och hade nog personligen upplevt säljaren som oseriös om jag inte kunde få ha hästen på prov ett tag.

Inget ont menat på dig, blir som sagt tjurig på de som förstör för ärliga seriösa köpare! :mad:

Hoppas det löser sig för dig!

Men tänk om 14 potetiella köpare anser samma sak dvs prövotid, ska hästkräket ränna runt i nya miljöer och nya människor, hästar, nytt foder osv. Att folk aldrig kan tänka på hästarnas väl och ve i första hand.

För min del är det ok att komma ut flera gånger och prova hästen men ingen prövotid. Tänk om hästen dessutom får ett avsparkat ben i hagen eller rids sönder osv, inget jag som säljare vill fixa till. Och om jag anses oseriös för att jag tänker på hästens välbefinnande så får det vara så.
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Jag förstår din poäng med att hästen självklart mår dåligt om den ska till 14 potentiella ägare- I mitt resonemang har jag också hästens bästa i tankarna!

Som ansvarig köpare/säljare pratar man och frågar väl om det väsenliga och ja, allt man kan komma på? Så att tex hästen är krånglig att fånga i hagen eller bits om man kommer in i boxen bör i så fall inte komma som en blixt från klar himmel och är alltså ingen anledning att lämna tillbaka., heller inte att den bajar i stallgången... :rofl:

Mer att man ska få känna på att häst och ägare passar och trivs tillsammans.. Likväl som det finns mängder av historier om oseriösa köpare finns det ju historier om säljare som ridit hästen hårt innan köparen kommer och provrider.

Visst har vi rätt till olika åsikter, tyvärr hade frågan inte behövt uppkomma om människor vore ärliga när de köper och säljer häst!
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Jag skulle aldrig lämna iväg min häst på prov hos någon människa jag inte kände sedan länge!

När en häst flyttar till nya människor är den ofta lite spänd ibörjan, innan den vant sig vid det nya stallet, nya hästarna och människorna. Rutinerade hästmänniskor vet detta och förstår att det kommer att gå till sig. Därefter kan kunniga människor uppfostra hästen så att den beter sig som man vill ha den i hanteringen. Det finns väl undantagsfall där hästen har lynnesfel, men i de flesta fall brukar man kunna forma hästen så att den blir hanterbar.

Om man känner sig osäker i ridningen kan man ju ofta få komma och provrida hästen flera gånger. har man inte erfarenhet själv att avgöra om det är en lämplig häst, bör man ta hjälp av sin tränare eller någon mer kunnig bekant.

Tror att den gamla sortens hästskojare blir allt färre, då det är så kostsamt att få tillbaka hästar att många inte vill sälja vad som helst till vem som helst.
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Hade en häst utlånad på prov. Efter 14 dagar kom hästen tillbaka med motiveringen: Han är så jobbig för att han bajsar så mkt i stallgången. Var nog tur att hästen kom tillbaka, vill man ha en bajsfri häst så testa en My Little Ponny istället.

Men herregud, vad sa du till dom då?!
:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

nar jag salde unga ridbara hastar och had kunder komma att titta pa dem, jag sa alltid jag ville att de kom till garden flera ganger och skotte om hasten och red den. Lamnade inte ut dem pa prov.

For det mesta fungerade det och flera ganger insag koparna att kanske den har "speciella " hasten var inte vad de ville ha. Da hade de en chans att prova en annan som kanske var battre for dem. Jag hade nojda kunder som beholl sina pallar till de var gamla.

Men punkten jag ville gora var, att potential kopare kommer till garden och jobbar med hasten, da kan jag ocksa se hur det gar och gora en bedomning av situationen. Kanske aven foresla en annan hast till dem.

Nu var det har inte tavlingshastar precis, men lika vardefulla i alla fall. Man vet inte vad en kopare var kapabel att gora med hasten. Har vanner dar folk har kommit och "tagit pa prov" och inte betalat ngt, sen ser de inte hasten igen.... OK Sverige ar mkt mindre men i alla fall. Spelar ingen roll om man har skrivet kontrakt eller inte.

Om ngn ar intresserad i en hast man har tillsalu, da kan de val ta tiden och besoka hasten mer an en gang...
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Jag också, vill ha på prov alltså.
Går i hästköpartankar men hålls tillbaka av det faktumet att jag inte har tillräckligt med kännedom om vilka fula fiskar som simmar därute i försäljningsdjungeln. Om man är inne i hästköpar/säjar svängen så känner man ju till vilka som är belastade med dåligt rykte, men som hobbyryttare har man ju ingen aning om vad dom kan ha stoppat i hästen innan provridning. Man skulle ju verkligen önska att alla höll sig till sanningen. Sen är det klart att det inte alltid går att garantera att man passar ihop med hästen på längre sikt men det är ju ett lösbart problem. Värre är det om man köper en häst som är skadad eller har lynnesfel. Kan inte tänka mig något värre än att bli "lurad" och tvingas att ta bort sin nya häst efter bara en kort tid.
Jag kommer inte våga köpa häst av någon som inte är beredd att ge några garantier eller lämna på prov. Jag skulle heller inte få för mig att lämna tillbaka något djur bara för att det blir svårt eller inte funkar exakt som jag hade tänkt mig.
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Oj då:crazy: Du har haft otur.

När jag skulle sälja min häst hade jag som säljare krav på att köparen skulle ha hästen på prov i en månad. Ville vara helt säker på att köparen passade ihop med hästen o gillade honom. Hästen var en triangelmärkt häst som jag mkt noga valde köpare till. O det blev hur bra som helst. Så det är inte bra av ondo att låna ut på prov.
 
Sv: Anledningen till att jag inte lämnar ut häst på prov igen....

Kan bara instämma, det är nästan omöjligt att veta efter nån vecka hur det kommer att fungera. Jag flyttade nästan 100 mil med min häst, egen uppfödning, och kan säga att om jag inte kände honom innan hade jag alldeles säkert velat lämna tillbaka honom! För han var sig inte alls lik på flera månader, tog nog nästan ett halvår innan jag kände att han var sitt gamla jag.
Så visst, det är ingen garanti alls med prov. Samtidigt som jag själv gärna vill låna hem på prov, mest för att se hur hästen går ihop med mina andra, så förstår jag ju de som inte vill låna ut dem för det vill jag nog inte själv heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 166
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 512
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 514
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp