Känns som folk glömmer hur miljö och träning påverkar hästen

Lexa

Trådstartare
Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att säljaren lurat dem. Absolut att det kan vara så, men känns även som folk glömt hur mycket miljö och ryttare kan påverka hästen.

Jag har en lugn häst, bockar aldrig, stegrar aldrig, enkel att vardags rida, enkel att hantera.
Men sätt honom i en grusad liten rutan, med utevistelse emellan 8-16 (8 timmar/dag ute och 16 timmar i box), 1-2 kg grovfoder morgon, lunch, em och kväll, mycket kraftfoder som många idag ger sin häst, och rid honom enbart i ridhus/paddock 45-60 min/dag och du kommer få en farlig häst.
Han är en lugn och stabil häst hos mig, lösdrift, flock, fri tillgång på grovfoder, varierad träning både ute, i paddock, ridhus, från mark och uppsuttet, nästan inge kraftfoder.

En av mina andra hästar är också en ängel, han har aldrig visat problem i ridningen. Satte upp en kompis på honom, hon trodde han skulle bli rädd för allt så hon blev spänd och orolig, vad hände då? jo den lugna och stabila hästen som kan möta allt ifrån skogsmaskiner till jordbruksmaskiner blev spänd och orolig för småsaker som soptunnor och postlådor som han passerat 1000 tals ggr tidigare.

Jag förstår att köper man en häst och det inte funkar, absolut, lämna tillbaka om man kan eller sälj.
Men det känns som det blivit en norm att anklagare säljaren för att ljugit, och väldigt litet ansvar att kolla på sig själv, hur man själv håller hästen och hur man är som ryttare.

Jag har aldrig sålt en häst, så aldrig haft dessa problem.
Men känns som folk glömmer att djur är individer, och allt runtomkring djuret påverkar hur den beter sig.

Hur ser ni andra på detta? att väldigt mycket skuld alltid läggs på köparen, och väldigt få verkar rannsaka sig själva som köpare?
 
Jag säljer inte hästar om jag inte absolut måste och oroar mig alltid för att köparen ska ha missförstått hur hästen kan vara efter miljöombyte. Men jag har tack och lov haft tur, de tre hästar jag sålt har kommit till rätt person.

Min äldsta häst jag har nu har jag haft i snart 16 år. På grund av mitt liv har hon aldrig stått på samma ställe längre än två år. Sedan 2016 har hon dock flyttat tillsammans med sin flock, så hon har haft trygghet med sig. Hon har alltid haft samma ryttare och utrustning, nästan alltid lösdrift och ändå blir hon totalt personlighetsförändrad.

Istället för den coola om än lite tittiga häst hon normalt är, så blir hon efter flytt oerhört flockbunden, stressad och nästan ohanterbar att rida. Senaste flytten (i juli) taktade hon hela tiden och skrek efter sina kompisar de första tre veckorna. Inte så rolig ridning kanske (men jag var lycklig då jag inte kunnat rida henne tidigare månader, så för min del fick hon hålla på).

Ibland tänker jag på vad som skulle hända om hon såldes till nån som ändrade alla rutiner, betedde sig annorlunda än mig i sadeln och en helt ny flock med okända hästar... Hon skulle definitivt inte vara okomplicerad och helt trafiksäker (som är hur jag skulle beskriva henne).

Nu kommer hon dock inte säljas och jag har lovat henne att aldrig mer flytta. :heart
 
Jag blir snarare mörkrädd att läsa om alla som blir lurade på både farligare och trasiga hästar och hur folk generellt verkar blunda för och skiter i att de rider på en halt eller ofräsch häst.

Sen där där med kraftfoder- vadå " mycket kraftfoder som många idag ger sin häst? Känner ingen som ger flera kg (eller ens så mkt som 1 kg) kraftfoder till sina hästar och det är allt från hobbyryttare till de som rider medelsvår dressyr i min umgängeskrets.
 
Jag blir snarare mörkrädd att läsa om alla som blir lurade på både farligare och trasiga hästar och hur folk generellt verkar blunda för och skiter i att de rider på en halt eller ofräsch häst.

Sen där där med kraftfoder- vadå " mycket kraftfoder som många idag ger sin häst? Känner ingen som ger flera kg (eller ens så mkt som 1 kg) kraftfoder till sina hästar och det är allt från hobbyryttare till de som rider medelsvår dressyr i min umgängeskrets.
Och jag vet folk som ger sina hästar allt mellan 1-3 kg kraftfoder/dag fördelat på 2-3 mål, det är 2-3 nästan halvfulla hinkar som jag ser folk ge sina hästar. Morgon, insläpp och kväll ges det kraftfoder.
Det är inte direkt så att folk ger sina hästar 2-3 dl kraftfoder fördelat på 1-2 ggr/dag.

Groov original är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Granngården pellets är rekommenderad giva för häst i lätt arbete 1-3 kg/dag. 2-4 kg/dag vid normalt arbete (vilket dem flesta hobbyryttare anser att dem rider)
RS Mustang Allround pellets är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Hippo basic är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 2,5-4 kg/dag.

Och kontaktar man dessa företag för en foderstats uträkning så blir deras rekommendation oftast på minst 1 kg kraftfoder/dag.
 
Och jag vet folk som ger sina hästar allt mellan 1-3 kg kraftfoder/dag fördelat på 2-3 mål, det är 2-3 nästan halvfulla hinkar som jag ser folk ge sina hästar. Morgon, insläpp och kväll ges det kraftfoder.
Det är inte direkt så att folk ger sina hästar 2-3 dl kraftfoder fördelat på 1-2 ggr/dag.

Groov original är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Granngården pellets är rekommenderad giva för häst i lätt arbete 1-3 kg/dag. 2-4 kg/dag vid normalt arbete (vilket dem flesta hobbyryttare anser att dem rider)
RS Mustang Allround pellets är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Hippo basic är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 2,5-4 kg/dag.

Och kontaktar man dessa företag för en foderstats uträkning så blir deras rekommendation oftast på minst 1 kg kraftfoder/dag.

Tycker att dagens hästägare är ganska väl pålästa om foder och går inte på saker som "rekommenderad giva".
 
då har vi olika erfarenheter där. Eller så tycker vi olika om vad som är "mycket kraftfoder".
Som sagt, ingen i stallet (och inga av ridskolehästarna där jag står uppstallad) och ingen av andra hästägare i min omgivning ger mycket kraftfoder. De flesta äter hö och mineraler, de som får kraftfoder får max några dl. Och då inte per mål utan per dygn.
 
Det gäller väl att ha ett vettigt hästtänk. Det finns både dåliga köpare och dåliga säljare. Om jag sålde häst hade jag väl sett till att sälja till någon med gedigen erfarenhet av hästar. Man måste sära på saker som kan uppkomma för att hästen byter miljö och beteendeförändringar som kan visa sig vara pga. smärtan eller något som säljaren borde informerat om. Som köpare vill man inte heller bli lurad och få sig en hemsk överraskning. Sen så måste man ge alla djur tid att bo in sig i sitt nya hem. Först efter det ser man vad det är för individ man har att göra med.
 
Och jag vet folk som ger sina hästar allt mellan 1-3 kg kraftfoder/dag fördelat på 2-3 mål, det är 2-3 nästan halvfulla hinkar som jag ser folk ge sina hästar. Morgon, insläpp och kväll ges det kraftfoder.
Det är inte direkt så att folk ger sina hästar 2-3 dl kraftfoder fördelat på 1-2 ggr/dag.

Groov original är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Granngården pellets är rekommenderad giva för häst i lätt arbete 1-3 kg/dag. 2-4 kg/dag vid normalt arbete (vilket dem flesta hobbyryttare anser att dem rider)
RS Mustang Allround pellets är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Hippo basic är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 2,5-4 kg/dag.

Och kontaktar man dessa företag för en foderstats uträkning så blir deras rekommendation oftast på minst 1 kg kraftfoder/dag.
Vadå mycket kraftfoder idag. Tänker tillbaka till min första hästbok "ABC om hästar" där rekommenderas det att ge mellan 3 till 5 kilo havre/korn till ridhästar som reds, vid 5 kilo rekommenderas det att ge 50/50 havre och korn och inte bara havre.
Rekommenderas att ge grundbehovet i grovfoder och behovet för arbete i kraftfoder.

Att ge så lite som inget eller bara några dl till en häst som rids är nytt och ge mycket gammalt.
 
Och jag vet folk som ger sina hästar allt mellan 1-3 kg kraftfoder/dag fördelat på 2-3 mål, det är 2-3 nästan halvfulla hinkar som jag ser folk ge sina hästar. Morgon, insläpp och kväll ges det kraftfoder.
Det är inte direkt så att folk ger sina hästar 2-3 dl kraftfoder fördelat på 1-2 ggr/dag.

Groov original är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Granngården pellets är rekommenderad giva för häst i lätt arbete 1-3 kg/dag. 2-4 kg/dag vid normalt arbete (vilket dem flesta hobbyryttare anser att dem rider)
RS Mustang Allround pellets är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Hippo basic är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 2,5-4 kg/dag.

Och kontaktar man dessa företag för en foderstats uträkning så blir deras rekommendation oftast på minst 1 kg kraftfoder/dag.

Jag har inte heller samma erfarenhet som dig. Tycker, över lag, att folk ger mindre och mindre kraftfoder (det finns not inte någon i min omgivning som ger efter rekomenderad mängd på foderpåsen, de rekomendationerna är byggda på mineralinnehållet, tror jag?)

Och ja. Min häst får 3 hinkar krubbfoder per dag. Varav 1 dl är kraftfoder. Resten är grovfoder i annat format (lucern och betfor) samt mineraler.

(och inte för att det är relevant men han får 13kg torrt silage/dygn och det är typ vad han orkar äta upp - samt går i gräshage dagtid)
 
Jag känner inte heller igen det här med flera kilo kraft till vanliga hobbyhästar idag. Visst finns det folk som gör så men jag skulle inte säga att jag upplever det som vanligt. Däremot är det ju väldigt inne med tillskott och där är det ju vanligare att folk ger hästarna sånt de egentligen inte behöver eller sånt som inte fungerar.
 
Och jag vet folk som ger sina hästar allt mellan 1-3 kg kraftfoder/dag fördelat på 2-3 mål, det är 2-3 nästan halvfulla hinkar som jag ser folk ge sina hästar. Morgon, insläpp och kväll ges det kraftfoder.
Det är inte direkt så att folk ger sina hästar 2-3 dl kraftfoder fördelat på 1-2 ggr/dag.

Groov original är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Granngården pellets är rekommenderad giva för häst i lätt arbete 1-3 kg/dag. 2-4 kg/dag vid normalt arbete (vilket dem flesta hobbyryttare anser att dem rider)
RS Mustang Allround pellets är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 1-3 kg/dag.
Hippo basic är rekommenderad giva för en 500 kg häst i 2,5-4 kg/dag.

Och kontaktar man dessa företag för en foderstats uträkning så blir deras rekommendation oftast på minst 1 kg kraftfoder/dag.
Jag tror att företagen rekommenderar så mycket för att dom säljer produkten, för att vara ärlig. :D Min erfarenhet är att det blir bättre om man räknar ut foderstaten själv.

Kanske är det en fråga om kunskapsbrist som gör att de i ditt stall fodrar så mycket. De kanske saknar människor som kan dela med sig av sin kunskap och gör vad dom tror blir rätt. En del är duktiga på att överskatta hur mycket deras häst faktiskt arbetar. Ni kanske ska ha någon gemensam foder-kurs?

Jag har aldrig personligen varit med om att folk fodrat så mycket kraft till sina hästar. Idag tycker jag att de flesta har förstått vikten av ett bra grovfoder i första hand och att hästen ska få lång tuggtid. Att det inte behöver vara krångligare än så.
 
Jag tror att företagen rekommenderar så mycket för att dom säljer produkten, för att vara ärlig. :D Min erfarenhet är att det blir bättre om man räknar ut foderstaten själv.

Kanske är det en fråga om kunskapsbrist som gör att de i ditt stall fodrar så mycket. De kanske saknar människor som kan dela med sig av sin kunskap och gör vad dom tror blir rätt. En del är duktiga på att överskatta hur mycket deras häst faktiskt arbetar. Ni kanske ska ha någon gemensam foder-kurs?

Jag har aldrig personligen varit med om att folk fodrat så mycket kraft till sina hästar. Idag tycker jag att de flesta har förstått vikten av ett bra grovfoder i första hand och att hästen ska få lång tuggtid. Att det inte behöver vara krångligare än så.
Jag har inga uppstallade i mitt stall, bara mina egna hästar.
Mina hästar får bara grovfoder och mineraler, och enbart kraftfoder/lusern/havre eller annat vid behov.
Men stått uppstallad tidigare i stora stall med ryttare som tävlar på hög nivå, och när man fodrar deras hästar ser man ju hur mycket kraftfoder dem faktiskt ger.
 
Senast ändrad:
Det var inte meningen att detta skulle bli en foder tråd, det finns redan 1000 tals foder trådar 😂

Min fråga var alla dessa hästar som beter sig annorlunda efter dem flyttat till ett nytt hem, ny ryttare, nytt foder, nytt träningsupplägg, och där ryttarna blir så chockerade att hästen kanske beter sig annorlunda än vad den gjorde med säljaren, och vill lämna tillbaka hästen eftersom den inte är som säljaren beskrev.

Att folk idag verkar sakna förståelse för hur dessa förändringar kan påverka en hästs beteende, och att hästen som kanske är snäll med säljaren, kan bli ett problem häst pga köparens uppstallning, ridning eller köparen egna oro/rädsla smittar av sig på hästen. Och det betyder inte att säljaren ljugit för köparen.
 
Det var inte meningen att detta skulle bli en foder tråd, det finns redan 1000 tals foder trådar 😂

Min fråga var alla dessa hästar som beter sig annorlunda efter dem flyttat till ett nytt hem, ny ryttare, nytt foder, nytt träningsupplägg, och där ryttarna blir så chockerade att hästen kanske beter sig annorlunda än vad den gjorde med säljaren, och vill lämna tillbaka hästen eftersom den inte är som säljaren beskrev.

Att folk idag verkar sakna förståelse för hur dessa förändringar kan påverka en hästs beteende, och att hästen som kanske är snäll med säljaren, kan bli ett problem häst pga köparens uppstallning, ridning eller köparen egna oro/rädsla smittar av sig på hästen. Och det betyder inte att säljaren ljugit för köparen.

Känns inte som att det är så vanligt faktiskt att fullt friska hästar som varit normala i sina tidigare hem blir hemska monster i ett annat hem? Det man läser och hör mest om är hästar som säljs som friska och snälla som sen visar sig vara allt annat än det, dvs att säljare medvetet lurar köpare.

Tror de flesta vettiga människor som köpet en vettig frisk häst vet att det kan ta många månader tills hästen landat. Jag känner faktiskt inte alls igen det problem som du beskriver.
 
Känns inte som att det är så vanligt faktiskt att fullt friska hästar som varit normala i sina tidigare hem blir hemska monster i ett annat hem? Det man läser och hör mest om är hästar som säljs som friska och snälla som sen visar sig vara allt annat än det, dvs att säljare medvetet lurar köpare.

Tror de flesta vettiga människor som köpet en vettig frisk häst vet att det kan ta många månader tills hästen landat. Jag känner faktiskt inte alls igen det problem som du beskriver.
jag tycker det är artiklar hela tiden i hippson/ridsport om folk som känner sig lurade och vill lämna tillbaka hästen för att den inte beter sig säljaren beskrev.

En häst som köparen tävlade i 1,5 år med bra resultat, sedan började den bocka, visade sig att hästen hade KS, och köparen vill ha pengarna tillbaka + betalat för alla utgifter dem haft sedan dem köpte hästen.

Ganska nyligen en artikel där säljaren sålde en häst som beskrevs som "en riktig gentleman och helt underbar att rida och hantera", köpare beskrev hästen som "farlig och oridbar", "kraftiga stressreaktioner". Hästen var lugn vid provridningen hos säljaren, så kanske dessa problem/beteende berodde pga flytten, nya miljön, nya ryttaren, osv? Självklart kan problemen även bero på att hästen var drogad vid provridning.

Men just attityden att säljaren alltid lurat köparen, och att det inte verkar reflektera över sig själva som köpare, att det är miljön, tränings upplägget eller ridningen kanske som skapar problemet är det som stör mig lite.
Hästar är levande varelser som är väldigt känsliga. Bara för att en häst varit snäll i hanteringen, lätt att rida, och placerat sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med förra ryttaren, så kan man ju inte garantera att hästen kommer bete sig exakt likadant i mitt stall med mig som ryttare, och att den kommer placera sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med mig som ryttare. Miljön, träning och jag som ryttare påverkar hästen otroligt mycket.
 
Senast ändrad:
jag tycker det är artiklar hela tiden i hippson/ridsport om folk som känner sig lurade och vill lämna tillbaka hästen för att den inte beter sig säljaren beskrev.

En häst som köparen tävlade i 1,5 år med bra resultat, sedan började den bocka, visade sig att hästen hade KS, och köparen vill ha pengarna tillbaka + betalat för alla utgifter dem haft sedan dem köpte hästen.

Ganska nyligen en artikel där säljaren sålde en häst som beskrevs som "en riktig gentleman och helt underbar att rida och hantera", köpare beskrev hästen som "farlig och oridbar", "kraftiga stressreaktioner". Hästen var lugn vid provridningen hos säljaren, så kanske dessa problem/beteende berodde pga flytten, nya miljön, nya ryttaren, osv? Självklart kan problemen även bero på att hästen var drogad vid provridning.

Men just attityden att säljaren alltid lurat köparen, och att det inte verkar reflektera över sig själva som köpare, att det är miljön, tränings upplägget eller ridningen kanske som skapar problemet är det som stör mig lite.
Hästar är levande varelser som är väldigt känsliga. Bara för att en häst varit snäll i hanteringen, lätt att rida, och placerat sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med förra ryttaren, så kan man ju inte garantera att hästen kommer bete sig exakt likadant i mitt stall med mig som ryttare, och att den kommer placera sig i 120-130 hoppning och msv dressyr med mig som ryttare. Miljön, träning och jag som ryttare påverkar hästen otroligt mycket.
Men de exemplen du ger beror ju inte på miljöförändring. Du skriver att en häst visar sig ha kissing spine, den andra blir rent ut farlig och ohanterbar efter att ha varit lugn. Det är inget som bara dyker upp pga. ett byte av miljön. Jag kan säga att i min erfarenhet så handlar det i 99.9% om smärta när beteendeförändringar kommer så plötsligt.

En del köpare borde kanske rannsaka sig själva, men det borde även säljare. Du skriver själv att hästen kan ha varit drogad i ena fallet, men du begrundar det inte särskilt länge.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 014
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 196
Senast: Sirap
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp