Känns som folk glömmer hur miljö och träning påverkar hästen

Muscle up är ett proteinkoncentrat. De andra har jag inte koll på innehållet men låter väl som typiskt kraftfoder.
Du skriver att de flesta inte ger regelrätt kraftfoder. Men sedan kallar du alla vanliga foder jag föreslår för kraftfoder?
 
Nä. Riktigt så hänger det inte ihop.

Grovfoder spjälkas i grovtarmen. Kraftfoder spjälkas i magsäcken och tunntarmen.

Så vad det heter beror på vart hästen spjälkar det.
Jag vet att lusern räknas som grovfoder. Men när veterinären frågar vad för kraftfoder jag ger så nämner jag ju lusern. Eller när kompisar frågar vad för kraftfoder jag ger.
Dock tyckte andra i denna tråd att enbart foder som gjorde hästen piggare var kraftfoder. Inte ens muscle up verkar få räknas som kraftfoder
 
Du verkar inte heller vilja se det från något annat perspektiv, så man fastnar ju lite där. ;)


Man kan även kalla morötter och äpplen för saftfoder. Det är kanske en gammal tradition, men så är det. Salt har jag inte nämnt.
Vart har jag sagt att jag vet att det var köparnas fel och säljarna inte gjort något fel?
Bara för att jag drar upp "det skulle ju kunna vara såhär också?" Betyder inte att jag säger att det är så. Jag har ju flera ggr nämnt att säljaren kan ha drogat hästen, att man inte vet, men att det även kan vara ett ryttare eller miljö problem.
Varför är det så känsligt att prata om att hästars förändring i ett nytt hem kan bero på miljö eller ryttare?
 
Jag vet att lusern räknas som grovfoder. Men när veterinären frågar vad för kraftfoder jag ger så nämner jag ju lusern. Eller när kompisar frågar vad för kraftfoder jag ger.
Dock tyckte andra i denna tråd att enbart foder som gjorde hästen piggare var kraftfoder. Inte ens muscle up verkar få räknas som kraftfoder
De protesterar nog bara åt att det skulle vara onödigt kraftfoder.
 
Du skriver att de flesta inte ger regelrätt kraftfoder. Men sedan kallar du alla vanliga foder jag föreslår för kraftfoder?
Jag tror inte jag har skrivit (iaf inte menat) att folk inte ger krafftfoder. Däremot är det ju ovanligt att folk ger stora mängder kraftfoder. Känner du många som ger flera kg musli tex? Det gör iaf inte jag.

Proteinkoncentrat och andra proteinfoder ger ju en del i större mängder för att det saknas mycket protein i foderstaten. Förhoppningsvis i en lämplig kombination och fördelat på flera givor så man inte riskerar baron gruff.
 
Vart har jag sagt att jag vet att det var köparnas fel och säljarna inte gjort något fel?
Bara för att jag drar upp "det skulle ju kunna vara såhär också?" Betyder inte att jag säger att det är så. Jag har ju flera ggr nämnt att säljaren kan ha drogat hästen, att man inte vet, men att det även kan vara ett ryttare eller miljö problem.
Varför är det så känsligt att prata om att hästars förändring i ett nytt hem kan bero på miljö eller ryttare?
Ja, det kan vara ryttare eller miljö. Det är det enkla svaret. Upplever du att det är känsligt att prata om miljöns påverkan på hästen i din omgivning? För det upplever inte jag. En gedigen hästmänniska är medveten om den aspekten.

Det du skrivit har faktiskt låtit som om du är lika beredd på att skylla allt på köparen utan att undersöka närmare. Det samma reflekteras i foderdiskussion där det framstår som att de ryttare du träffat har gett sina hästar ofantligt mycket kraft utan att veta vad de håller på med. Då ställer jag och andra frågor. Har du frågat dessa ryttare vad de ger sina hästar, hur mycket och varför? Vad är deras resonemang? Jag menar att om du inte gjort det så har du ju kanske inte varit så intresserad av att se den andra sidan av saken heller.
 
Ja, det kan vara ryttare eller miljö. Det är det enkla svaret. Upplever du att det är känsligt att prata om miljöns påverkan på hästen i din omgivning? För det upplever inte jag. En gedigen hästmänniska är medveten om den aspekten.

Det du skrivit har faktiskt låtit som om du är lika beredd på att skylla allt på köparen utan att undersöka närmare. Det samma reflekteras i foderdiskussion där det framstår som att de ryttare du träffat har gett sina hästar ofantligt mycket kraft utan att veta vad de håller på med. Då ställer jag och andra frågor. Har du frågat dessa ryttare vad de ger sina hästar, hur mycket och varför? Vad är deras resonemang? Jag menar att om du inte gjort det så har du ju kanske inte varit så intresserad av att se den andra sidan av saken heller.
Jag upplever att det var känsligt att prata om ryttaren och miljöns påverkan på detta forum...

Foder diskussionen spårade ur, denna tråd var inte alls menar för att diskutera foder. Men jag har hängt i många stora stall, proffsstall, Flyinge, Strömsholm, osv. Och sett hur många ger enligt mig stora mängder kraftfoder (2-3 kg/dygn)
Men inser att folk och jag har olika åsikter om vad som är kraftfoder, jag skulle tydligen sagt "stora mängder krubbmat" 😉
 
Jag upplever att det var känsligt att prata om ryttaren och miljöns påverkan på detta forum...

Foder diskussionen spårade ur, denna tråd var inte alls menar för att diskutera foder. Men jag har hängt i många stora stall, proffsstall, Flyinge, Strömsholm, osv. Och sett hur många ger enligt mig stora mängder kraftfoder (2-3 kg/dygn)
Men inser att folk och jag har olika åsikter om vad som är kraftfoder, jag skulle tydligen sagt "stora mängder krubbmat" 😉
Det handlar inte om åsikter, utan om fakta. Allt som har så pass mycket fibrer att det spjälkas i grovtarmen är grovfoder. Så allt beror ju på vad som faktiskt är i krubban. Är det lusern och betfor? Då är det inte kraftfoder. Då kan man inte säga att hästen får mycket kraftfoder, såvida de inte får något mer givetvis, som faktiskt är kraftfoder.
 
Det handlar inte om åsikter, utan om fakta. Allt som har så pass mycket fibrer att det spjälkas i grovtarmen är grovfoder. Så allt beror ju på vad som faktiskt är i krubban. Är det lusern och betfor? Då är det inte kraftfoder. Då kan man inte säga att hästen får mycket kraftfoder, såvida de inte får något mer givetvis, som faktiskt är kraftfoder.
Därför får jag väl börja säga "stor mängd krubbmat" så slipper vi diskussionen 😉

Jag vet vad som är kraftfoder rent fodermässig/beroende på vart det spjälkas.
Men om veterinären frågar om jag ger kraftfoder och jag ger lusern kommer jag ju inte säga "nej jag ger inge kraftfoder".
 
Därför får jag väl börja säga "stor mängd krubbmat" så slipper vi diskussionen 😉

Jag vet vad som är kraftfoder rent fodermässig/beroende på vart det spjälkas.
Men om veterinären frågar om jag ger kraftfoder och jag ger lusern kommer jag ju inte säga "nej jag ger inge kraftfoder".
Varför inte? Det är ju rätt svar att du inte ger kraftfoder om du inte ger något kraftfoder.
Diskussionen blir lite konstig då. Att ge mycket lusern och betfor är ju inte farligt för hästen, och det blir orelevant liksom. Medans mycket kraftfoder kan vara skadligt.
 
Där går ju våra åsikter isär helt enkelt.
Jag kallar allt utöver grovfoder och mineraler för kraftfoder.
Det annonseras även som kraftfoder, och står på förpackningarna "Utfodra alltid med grovfoder före kraftfoder" osv på tex mash, osv.

För mig är inte kraftfoder = foder som gör hästarna piggare. Men jag förstår att du tolkar ordet kraftfoder på ett helt annat sätt.

Jag tror även att foder kan påverka hästen, tex att visa hästar kan bli piggare/hetare av visa foder. Du verkar inte tro att kraftfodret kan påverka hästen.

Så vi får väl helt enkelt agree to disagree ;)
Vad är skillnaden på att ge lussern i form av hö, ensilage, hackat eller i pelletsform (förutom ättiden)?

Sedan får du nog läsa på lite i vad som är grovfoder, kraftfoder och saftfoder för att få en vettigt diskussion, blir lite jobbig om vissa använder sig av egna hittepå om vad dom själva tycker.
 
Därför får jag väl börja säga "stor mängd krubbmat" så slipper vi diskussionen 😉

Jag vet vad som är kraftfoder rent fodermässig/beroende på vart det spjälkas.
Men om veterinären frågar om jag ger kraftfoder och jag ger lusern kommer jag ju inte säga "nej jag ger inge kraftfoder".
Japp mina får stora mängder krubbmat, både morötter och hackat strå. Sedan att inget av dessa är kraftfoder är en annan sak😅
 
Jag upplever att det var känsligt att prata om ryttaren och miljöns påverkan på detta forum...

Foder diskussionen spårade ur, denna tråd var inte alls menar för att diskutera foder. Men jag har hängt i många stora stall, proffsstall, Flyinge, Strömsholm, osv. Och sett hur många ger enligt mig stora mängder kraftfoder (2-3 kg/dygn)
Men inser att folk och jag har olika åsikter om vad som är kraftfoder, jag skulle tydligen sagt "stora mängder krubbmat" 😉
Inte ett dugg känslig för min del men är irriterande när någon sedan drar upp hästar som har smärta som exempel. Att inte veta att smärta är stressande ( och bete sig efter det) för ett flyktdjur så okunskap.
 
Jag kan inte visa kommentarer eftersom det är på FB och jag då hänger ut folk med namn, men det finns massor med kommentarer där köpare säger att hästen inte är som säljare beskrev, och alla svara då att säljaren måste ha lurat dem. För det är alltid säljarens fel när en häst förändrar beteende i ett nytt hem med en ny ryttare.

Det är ingen som frågar hur bodde hästen hos säljaren? hur bor hästen hos köparen? hur fodrades hästen hos säljaren? hur fodras den hos köparen? har köparen försökt ta ut tränare för att se om dem kan gå tips och råd?
nej dem går direkt till "allt är säljarens fel"

Hästarna jag tog som exemplet skrek alla direkt "säljarens fel, säljaren ljög", trots att det kan finnas andra perspektiv.
Den första hästen kunde tävla i flera år med säljaren, och 1,5 år med köparen. Tror du hästen plötsligt fick KS efter 1,5 år?
Och tycker du det är rimligt att säljaren ska betala tillbaka hela köpesumman + alla utgifter i form av stall, foder, hovslagare, osv under detta 1,5 år när dem kunna tävla hästen utan problem?
Det andra fallet, hur vet folk att säljare ljög och medvetet sålde en häst med röntgenfynd? alla vet att veterinärerna kan göra olika bedömningar på samma röntgenbild. Så säljarens veterinär kan ha sagt att hästen är ren på röntgen, så säljaren trodde dem sålde en ren häst eftersom dem litade på veterinären.
Men det vet vi inte eftersom vi inte har all info, hästen kan även ha varit drogad. Ändå säger folk "säljarens fel, säljaren ljög, säljaren sålde en sjuk häst" trots att vi inte har allt fakta
Problemet är att dina exempel inte illustrerar de du vill få fram.

Här har vi en tvist med en häst för 120.000som rör allvarliga fysiska fel påvisade med röntgen och en tvist som uppstått långt efter hästen köptes. Ingetdera har med milöombyte i samband med köp att göra.
 
Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att säljaren lurat dem. Absolut att det kan vara så, men känns även som folk glömt hur mycket miljö och ryttare kan påverka hästen.

Jag har en lugn häst, bockar aldrig, stegrar aldrig, enkel att vardags rida, enkel att hantera.
Men sätt honom i en grusad liten rutan, med utevistelse emellan 8-16 (8 timmar/dag ute och 16 timmar i box), 1-2 kg grovfoder morgon, lunch, em och kväll, mycket kraftfoder som många idag ger sin häst, och rid honom enbart i ridhus/paddock 45-60 min/dag och du kommer få en farlig häst.
Han är en lugn och stabil häst hos mig, lösdrift, flock, fri tillgång på grovfoder, varierad träning både ute, i paddock, ridhus, från mark och uppsuttet, nästan inge kraftfoder.

En av mina andra hästar är också en ängel, han har aldrig visat problem i ridningen. Satte upp en kompis på honom, hon trodde han skulle bli rädd för allt så hon blev spänd och orolig, vad hände då? jo den lugna och stabila hästen som kan möta allt ifrån skogsmaskiner till jordbruksmaskiner blev spänd och orolig för småsaker som soptunnor och postlådor som han passerat 1000 tals ggr tidigare.

Jag förstår att köper man en häst och det inte funkar, absolut, lämna tillbaka om man kan eller sälj.
Men det känns som det blivit en norm att anklagare säljaren för att ljugit, och väldigt litet ansvar att kolla på sig själv, hur man själv håller hästen och hur man är som ryttare.

Jag har aldrig sålt en häst, så aldrig haft dessa problem.
Men känns som folk glömmer att djur är individer, och allt runtomkring djuret påverkar hur den beter sig.

Hur ser ni andra på detta? att väldigt mycket skuld alltid läggs på köparen, och väldigt få verkar rannsaka sig själva som köpare?
Jag tycker samma som du. I mitt fall var säljaren ibland förvånad över att min häst inte betedde sig som normalt som hemma hos hen. Men vi kom båda fram till att hästar ändrar sig beroende på miljön runt om. Jag har haft min häst i ett år och några månader, jag skulle säga att jag känner honom litegrann nu men jag lär mig nått om honom varje dag och han om mig. Jag tror helt enkelt folk inte har tid att vänta på att hästen ska landa.
 
Jag upplever att det var känsligt att prata om ryttaren och miljöns påverkan på detta forum...
Jag välkomnar diskussion, det vill att du ska veta. Jag tror kruxet är precis som Lobelia skriver. Vi är flera som tycker att exemplena som tas upp inte illustrerar det du pratar om. Jag säger inte att det inte finns sådana köpare, men då är det bra att ta upp exempel som inte beror på underliggande skador/sjukdom hos hästen. För det är så ofta smärta som ligger bakom problematiken när hästar får förändrat beteende och inte miljön eller träningen. Ibland ser man inte det just precis för att hästen har bytt miljö och ryttare, så man tror det beror på de faktorerna.
 
Jag välkomnar diskussion, det vill att du ska veta. Jag tror kruxet är precis som Lobelia skriver. Vi är flera som tycker att exemplena som tas upp inte illustrerar det du pratar om. Jag säger inte att det inte finns sådana köpare, men då är det bra att ta upp exempel som inte beror på underliggande skador/sjukdom hos hästen. För det är så ofta smärta som ligger bakom problematiken när hästar får förändrat beteende och inte miljön eller träningen. Ibland ser man inte det just precis för att hästen har bytt miljö och ryttare, så man tror det beror på de faktorerna.
Fast man måste också rannsaka sig själv och vara öppen med att ens ridsätt, energi och hantering påverkar hästar otroligt mycket. Att alltid leta fel på hästen och inte på sitt sätt att hantera och ha hästen på är bara fel. Många underskattar väldigt hur vi påverkar hästarna. Många är väldigt snabba med att direkt leta skador och fel på hästen när det faktiskt kan vara så enkelt att titta på hästens stallmiljö och liv och ev ägarens ridsätt och energi den påverkar hästen med, väldigt ofta är det där felet är. Såklart en del har skador och sådant som påverkar.
 
Fast man måste också rannsaka sig själv och vara öppen med att ens ridsätt, energi och hantering påverkar hästar otroligt mycket. Att alltid leta fel på hästen och inte på sitt sätt att hantera och ha hästen på är bara fel. Många underskattar väldigt hur vi påverkar hästarna. Många är väldigt snabba med att direkt leta skador och fel på hästen när det faktiskt kan vara så enkelt att titta på hästens stallmiljö och liv och ev ägarens ridsätt och energi den påverkar hästen med, väldigt ofta är det där felet är. Såklart en del har skador och sådant som påverkar.
Visst är det så. Jag tycker de flesta ryttare är väldigt bra på att rannsaka sig själva och sin ridning. De som är dåliga på de brukar inte sällan använda ord som att hästen är "dum" eller att den har avsikten att vara jobbig. En ryttare som inte förstår att hästen påverkas av stressig miljö, dåligt med mat eller kort utevistelse utan sällskap, för att ta några exempel, behöver inhämta mer kunskap.

Ett plötsligt ändrat beteende är i min erfarenhet ofta relaterat till smärta. Personligen tycker jag det är bra när människor då grundligt undersöker sina djur för att utesluta skada eller sjukdom. Om smärtan kommer från skador som ryttaren orsakat hästen i ovetskap, ja det är ju inte bra. Sådana skador kommer till över lång tid dock, och det är ofta svårt att påvisa att de inte fanns där innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 198
Senast: Sirap
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp