anmäla facket?

Dandylinn

Trådstartare
Som rubriken lyder..går det att anmäla sitt fack, till vem isf, hur?

För att göra en lång historia kort:

A-kassa har uteslutit mig pga de anser att det fattas betalning för 3 månader som grundar urträdet.
Jag visste helt klart att det inte fattades betalning på så lång tid och undersökte detta genast hos facket eftersom att jag bara fick ett brev hem bara sådär utan förvarning om uteslutningen.
Det enda "felet" som varit är att facket felregistrerat mitt konto 2ggr trots korrigering eftersom att avgiften är på autogiro. Några påminnelser har därmed kommit per post hem men samtliga blev omgående betalda - borde därmed inte räknas som obetalda?

Facket påstår att det inte saknas betalningar och vid koll hos a-kassa påstår de att de inte mottagit betalning på 3 månader och att betalningen går via facket.

Ord mot ord och jag slussas dem i mellan.

Vad gör man?
Det känns otroligt surt att bli av med både ersättning och att jag måste vara medlem på nytt hos a-kassan i minst 6 månader för att ha rätt att ta del av ersättning. Känns otroligt jobbigt då det inte är en större summa pengar men likväl pengar som jag för tillfället verkligen behöver varje månad.

Dessutom är facket otroligt slöa och tar låång tid på sig att "undersöka saken närmre". Jag har nu inte hört ett ord på 1 månad.
I mina ögon känns det helt klart som att facket i denna fråga gjort mest fel..för jag kan ju absolut förstå a-kassan som utesluter om de inte får betalning men någonstans måste ju kedjan vara bruten om pengar till facket inte saknas men till a-kassan..
 
Ring igen, kräv skriftligt besked. Kopiera dina betalningar till facket och skicka till a-kassan och kräv rättelse.
Hållet med! Du måste helt enkelt stå på dig! Det finns ingenstans dit du kan anmäla en fackförening, utan om du menar dig ha lidit skada så måste du själv ( lämpligen med hjälp av advokat) driva ett skadeståndsmål i domstol.
 
Tack för era svar!

Jag har ringt idag till facket igen..som sist hänvisar dem mig till a-kassan..a-kassa säger "vi har inte mottagit några pengar, du måste kräva nytt inträde, och vänta 6 månader innan du har rätt till ersättning igen bla bla".

Har idag skriftligen skrivit nästan likadant mejl till dem båda där jag förklarat (återigen för typ 10:e gången) hela händelseförloppet och krävt uttdrag på mottagna betalningar från dem båda. Detta har jag krävt en gång tidigare men jag har inte fått något brev hem..

Hoppas nåt går vägen..men det känns lite lönlöst när det bara är ord mot ord och jag slussas i mellan :(

Alla betalningar har jag ju hemma i form av påminnelserna och att jag ihop med dem kan styrka alla mina betalningar fr mitt konto och det har jag talat om men det har ändå inte gett någon klarhet utan jag ska bara göra si och så..för att i nästa vända ringa tillbaka till motparten och sen tillbaka till nästa. Jag har skrikit mig hes ärligt talat vid senaste telefonkontakten och allt jag fick tillbaka var "jag förstår att du känner såhär..." men absolut ingen handlingskraft fr någon av dem.

Har själv jobbat i kundtjänst..och där var det kod att finns det inget som inte bevisar att kunden har fel så är det bara att ge ut ersättning/fortsatt medlemsskap..men tydligen inte här utan jag är rädd att man bara tänkt radera ut situationen. Jag har även frågat facket "vill ni ha utdrag från mitt konto på inbetalningarna?" inte ens intressant.. utan jag ska vända mig till a-kassan, återigen är deras entydiga svar..
 
Senast ändrad:
Ring igen. Jag tror inte du kan räkna med att de hör av sig själva på egen hand.

Eftersom att ingen hört av sig så har jag ju givetvis ringt. Men jag upprättar också en mejlkontakt vid sidan av eftersom att jag vill ha så mycket information som möjligt skriftligt av en orsak..
 
Hållet med! Du måste helt enkelt stå på dig! Det finns ingenstans dit du kan anmäla en fackförening, utan om du menar dig ha lidit skada så måste du själv ( lämpligen med hjälp av advokat) driva ett skadeståndsmål i domstol.

Anade nästan det..vilket egentligen är ganska trist att de inte kan bli granskade förutom att dra det hela så långt, det tror jag ärligt talat inte att jag orkar även om jag lider ekonomiskt av det..
 
I dina skor hade jag tagit utdrag från bankkontot som visar att pengarna gått till facket. Skickat in dessa till a-kassan och begärt rättelse.
 
Som rubriken lyder..går det att anmäla sitt fack, till vem isf, hur?

För att göra en lång historia kort:

A-kassa har uteslutit mig pga de anser att det fattas betalning för 3 månader som grundar urträdet.
Jag visste helt klart att det inte fattades betalning på så lång tid och undersökte detta genast hos facket eftersom att jag bara fick ett brev hem bara sådär utan förvarning om uteslutningen.
Det enda "felet" som varit är att facket felregistrerat mitt konto 2ggr trots korrigering eftersom att avgiften är på autogiro. Några påminnelser har därmed kommit per post hem men samtliga blev omgående betalda - borde därmed inte räknas som obetalda?

Facket påstår att det inte saknas betalningar och vid koll hos a-kassa påstår de att de inte mottagit betalning på 3 månader och att betalningen går via facket.

Ord mot ord och jag slussas dem i mellan.

Vad gör man?
Det känns otroligt surt att bli av med både ersättning och att jag måste vara medlem på nytt hos a-kassan i minst 6 månader för att ha rätt att ta del av ersättning. Känns otroligt jobbigt då det inte är en större summa pengar men likväl pengar som jag för tillfället verkligen behöver varje månad.

Dessutom är facket otroligt slöa och tar låång tid på sig att "undersöka saken närmre". Jag har nu inte hört ett ord på 1 månad.
I mina ögon känns det helt klart som att facket i denna fråga gjort mest fel..för jag kan ju absolut förstå a-kassan som utesluter om de inte får betalning men någonstans måste ju kedjan vara bruten om pengar till facket inte saknas men till a-kassan..

Alltså, någon har ju gjort fel.
Den som har gjort fel får rätta till.

I det här fallet är det facket som har gjort fel, så jag hade börjat med att få dem att förstå det.
 
Antagligen pratar du med ngn vanlig handläggare hos ditt fack. Begär att få tala med chefen på ekonomiavdelningen istället. Förbered samtalet genom att ha en tydlig kronologisk sammanställning av krav och inbetalningar och scanna in det som styrker dessa. Maila detta till den aktuella chefen före samtalet så att denne har en chans att vara insatt i ärendet.
 
Antagligen pratar du med ngn vanlig handläggare hos ditt fack. Begär att få tala med chefen på ekonomiavdelningen istället. Förbered samtalet genom att ha en tydlig kronologisk sammanställning av krav och inbetalningar och scanna in det som styrker dessa. Maila detta till den aktuella chefen före samtalet så att denne har en chans att vara insatt i ärendet.

Tack för tips!
 
Well, ibland blir det inte alltid så att man gjort vad som borde göras först

Jag ger dem en chans till, sen kommer jag att besöka banken och skicka dem utdrag på transaktioner

Ett snabbare alternativ är att ta ett skärmklipp över dina transaktioner på internetbanken, och så mejlar du det åt dom.
 
Det jag kan se i alla fall är ungefär när autogirot slutat fungera och det är iaf en gång i januari i år och sedan i mars..Alltså tillfällena när det skulle ha fungerat fast det inte gjorde det när jag ringt och angett rätt kontonummer. April + maj är betalda manuellt, så långt jag kan se och det stämmer överens med påminnelserna också såvitt jag vet (inte helt hundra på datum men vet att det är max 2 st). Så vart de får den tredje månaden ifrån vet jag inte, eller ens att det inte skulle vara betalt alls på hela 3 månader..

Och det stämmer överens med att jag ringt 2ggr för att kolla vad som inträffat iom påminnelser trots pengar på kontot och fått veta att "oj då, det är en siffra fel"..Frågan är varför/hur kontonumret ens kunnat bli ändrat?
Det har ju fungerat före sas

Så ska jag kolla längre bak än det måste jag nog till banken och jag vill gärna få deras mottagna betalningar också så att man kan jämföra dem.
 
Vad har du för bank?

Swedbank.

Jag har sökt specifikt på bara betalningsmottagare samt gått igenom alla sidor som finns att tillgå.

Men oavsett så kan jag ju se "glappet" 2 ggr vilket bekräftar att jag kontaktat dem 2 ggr..och jag kan så långt jag kan se inte förstå vars 3 månaders utebliven betalning kommer ifrån..det borde räcka som underlag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 569
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 046
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 482
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 215
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp