Bukefalos 28 år!

Anmäla till kronofogden

M

mi_grandin

För några veckor sen lyckades jag ta mig ifrån det VÄLDIGT dåligt skötta stallet jag stod inhyrd på. Nu är det inge inackorderingar kvar uten endast ägarens hästar. Jag, och de andra, har intebetalat vår uppsägning. Detta då vi flera månader fått köpa eget hö, stallets hade vi analyserat och fått veta att det va otjänligt för hästar och människor. Min egen ponny hade länge problem med luftvägarna pga detta hö. Stallägaren vill inte betala något nytt hö utan tycker att det inte är något fel på det gamla.
Hästarna fick knappt någon mat i hagen och inte ofta vatten, och ägaren va med stora misstankar elak mot hästarna när vi inte var där..
Men iaf..
För några veckor sen skickade hon ut ett egenhändigt skrivet brev där hon krävde hyra och nu har vi fått brev från kronofogden om att betala.
Tilläggas ska att hon bedriver den här verksamheten svart som natten, och vi har varit i kontakt med skattemyndigheterna som har sagt att hon inte kan kräva oss på nåt..
Kan man som privatperson stämma folk bara så där? Kan jag stämma henne tillbaka då eller? Har ju inte fått tillbaka pengarna för stallnycklar, 600kr eller några andra muntliga avtal..

Långt det blev, är så himla upprörd bara..
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Hej,

Usch, vilken jobbig sitts du har hamnat i. Det jag hade gjort i ditt fall, är att bestrida fakturan hen har skickat dig. Skicka ett brev till henne där du skriver att du bestrider fakturan samt orsaken till att du bestrider den. Jag antar på det du skriver att hö och viss skötsel skulle ingå. Därför skulle jag även göra en motfaktura på de saker ni fått betala som enligt kontraktet skulle ingått, förslagsvis på samma summa hon kräver dig på. Sedan går hen förhoppningsvis med på en förlikning.

Lycka till!
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Bestrid kravet och ange som skäl att du har en kvittningsgill motfordran på grund av hennes kontraktsbrott (att inte förse hästen med det ni avtalat om). Bestrider du kravet får hon bestämma om hon vill att ärendet överlämnas till tingsrätt för bedömning.

Ansökningsavgiften för att anhängiggöra en talan vid TR brukar vara 450 kronor och det är väl rätt tveksamt om hon är beredd att betala det... och skulle hon göra det kommer målet sannolikt att avgöras som ett småmål (FT-mål) vilket innebär att du inte kan åläggas att betala hennes advokatkostnader om du förlorar och vice versa samt att domstolen försöker hjälpa er lite tillrätta i förhandlingarna.

Specificera ned vad du menar att hon är skyldig dig och grunderna för att du menar att det är hon som brutit avtalet. Sedan väljer du då om du vill företräda dig själv eller om du behöver ett ombud. Advokater och jurister är tyvärr dyra så kan du och det inte handlar om allt för stora summor (om du har råd att förlora helt enkelt) kan du ju välja att företräda dig själv...
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Du ska börja med att bestrida kravet och skicka till Kronofogden. Om jag kommer ihåg rätt så ska det vara gjort inom tio dagar från det att du har tagit emot brevet från fogden.
Ett gott råd är att du ringer och pratar med Kf, det är en väldigt trevlig myndighet som gärna hjälper dig med vad och hur du ska göra för att det ska bli rätt.
 
Sv: Anmäla till kronofogden

*kl*

Förutom alla goda och kunniga råd i tråden så kan du alltid ringa gratis hästadvokat, bruakr bla annonsera i Ridsport. Fungerade mycket bra för oss när ponnyns nästa fodervärd skickade hutlösa räkningar till oss efter att de tagit över ponnyn vi hade varit fodervärdar till. Det är viktigt att det blir juridiskt korrekt så du har ryggen fri.

Lycka till!!
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Även en privatperson kan lämna över skuld till KF.

Rent teoretiskt finns ju möjligheten att hon bedriver verksamheten som hobby, och har för avsikt att ta upp intäkten i vanliga deklarationen. Det kan vara dumt att anklaga hyresvärden för svarta affärer ;)

Annars som ovan, bestrid till KF bums! Behövs bara tre ord, Kravet är oriktigt.
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Tackför svaren!
Ringde KF och en väldigt trevlig kvinna förklarade samma sak som ni har sagt. Även om jag vet att jag har rätt och inte borde betala pengar så blir man ju orolig för betalningsanmärkningar..
Skickat in bestridan och anmält stallvärden till skatteverket, och nej hon har inte för avsikt att deklarera för inkomsten detta är redan kollat.. Så vi håller tummarna att det blir löst smidigt förr oss gamla inackorderingar och riktigt dåligt för henne:devil:
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Skickat in bestridan och anmält stallvärden till skatteverket, och nej hon har inte för avsikt att deklarera för inkomsten detta är redan kollat.. Så vi håller tummarna att det blir löst smidigt förr oss gamla inackorderingar och riktigt dåligt för henne:devil:

Ska bli intressant att se , hur skatteverket tänker , eftersom du själv betalat svarta hyror till stallägaren ?

Har funderat på det ett tag efter diskussionen i en annan tråd där man är eller anser att stallägaren inte tar upp inkomsten från stallet och att det är svarta pengar , trots detta kräver man själv inte kvitto på hyran ?

Är man inte medskyldig då ?

Mia
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Att någon väljer att driva verksamhet svart kan ju inte jag vara ansvarig för.. Vid föertalet tillfällen har det krävts kvitton och det vaefter vi inte fick några som vi började misstänka att hon drev det svart.
Förresten betalar jag varjemånad hyra för lgh, har aldrig fått nått kvitto på det..
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Ska bli intressant att se , hur skatteverket tänker , eftersom du själv betalat svarta hyror till stallägaren ?

Har funderat på det ett tag efter diskussionen i en annan tråd där man är eller anser att stallägaren inte tar upp inkomsten från stallet och att det är svarta pengar , trots detta kräver man själv inte kvitto på hyran ?

Är man inte medskyldig då ?

Mia

Det där har jag också tänkt på i olika trådar genom åren.

Hyresgästen är mycket nöjd med att betala så lite som möjligt, då spelar det ingen roll om det är svart, men så fort det uppstår någon konflikt, då ska det anmälas till höger och vänster.

Dubbelmoral och hämndbegär?

OBSERVERA att jag inte är för skattefusk eller andra olagligheter.

Visst är det väl också så att man får tjäna en mindre summa/år utan att ha stallplatsen(tex) som ett företag?

När jag hyrde ut box, 1 box, så hade vi riktigt låg kostnad, endast för förbrukningskostnader så som el och gödselhantering, det var inte ens så högt att det täckte vad det kostade för mig.

MEN vi hade en win/win situation i och med att min inhyrde och jag delade på alla fodringar och in/utsläpp.
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Ska bli intressant att se , hur skatteverket tänker , eftersom du själv betalat svarta hyror till stallägaren ?

Har funderat på det ett tag efter diskussionen i en annan tråd där man är eller anser att stallägaren inte tar upp inkomsten från stallet och att det är svarta pengar , trots detta kräver man själv inte kvitto på hyran ?

Är man inte medskyldig då ?

Mia

Om man betalar hyran via Internetbanken, som i mitt fall, så har man kvitto på alla hyror. Det har hänt att jag betalat direkt, men då sett till att få ett kvitto påskrivet direkt i samband med överlämnanadet av pengarna.

Att sedan den som tar emot hyran inte deklarerar för densamma kan ju faktiskt inte jag rå för.
 
Sv: Anmäla till kronofogden

Då får du ju kvitto genom banken ;)

*KL*

Men om man nu betalar direkt till stallägaren och inte kräver kvitto så betalar man medvetet svart ?!?
Annars anmäler man sen inte stallägaren om man nu misstänkt att denna inte tar upp det som inkomst antingen genom hobbyverksamhet eller i företaget och på så sätt gör man väll själv en olaglig handling för jag vet om det tas upp i företaget så måste jag även betala moms och dek som inkomst till stallägaren och då blir stallplatsen dyrare ..

Man är då tyst om detta så länge det gagnar mig själv så betalar jag till stallägaren men blir vi osams så sätter jag dit dito .....

Såå hur skyldig är man själv som TS som inte begär kvitto för jag har då medvetet betalat svarta pengar till stallägaren ?!?

Det är ingen som ifrågasätter detta förrän vid osämja .....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 008
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 882
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 273
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 948
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Måla på häst
  • Beta slagen mark
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp