Fille

Trådstartare
Jag har köpt lite barnkläder av en tjej på marketplace, det handlar inte om någon jättesumma, men grejerna har inte kommit, tjejen har inte skickat spårningsnummer eller svarat på det jag skickat. Så nu vill jag göra någon form av anmälan. Har anmält på facebook, men var kan/bör man anmäla mer? Är en polisanmälan för drastiskt för 324kr? Kronofogden? Har köpt och sålt grejer på nätet i många år och aldrig blivit lurad förut!
 
Du kan absolut polisanmäla, ju fortare desto bättre,hon kanske har "sålt" sakerna till 20 personer till ...
Ta skärmbilder på er konversation innan hon tar bort profilen för då försvinner (väl?) konversationen.
Kronofogden kostar pengar, som du kan lägga på hennes skuld, men om hon inte har nåt att utmäta så får du inte tillbaks den avgiften.
 
Du kan absolut polisanmäla, ju fortare desto bättre,hon kanske har "sålt" sakerna till 20 personer till ...
Ta skärmbilder på er konversation innan hon tar bort profilen för då försvinner (väl?) konversationen.
Kronofogden kostar pengar, som du kan lägga på hennes skuld, men om hon inte har nåt att utmäta så får du inte tillbaks den avgiften.
Då ska jag göra det! Det leder säkert inte till något för min del, men jag vill ändå att ”rätt ska vara rätt”!
 
Du kan absolut anmäla det. Av erfarenhet vet jag att polisen vill att det ska ha gått en vecka för att säkerställa att det är lurendrejeri, och inte t.ex. att säljaren bara är försenad/glömt skicka att hen postat paketet.
 
Jag tänkte som du men valde att anmäla en gång. Visade sig att det var en seriebedragerska och polisen var väldigt glade att jag anmälde mina hundralappar. Jag fick göra ett kort polisförhör via telefon på max 10 minuter. De hade redan alla uppgifter på annons konversation och banköverföring. Sen rullade det på. Jag var inte involverad mer än att det damp ner papper i min brevlåda. Det blev rättegång med mig och ett 10 tal andra brottsoffer. Tjejen fick några månaders fängelse. Efter det damp det ner papper från kronofogden jag skulle fylla i för att de skulle driva in mina pengar. När hon släpptes damp det ner att de ansökt om kontaktförbud å mina vägar. Man vet aldrig. Bra att säga till när något är fel. Blir ju solidarisk mot andra som kanske blivit lurade på större summor
 
Jag har köpt lite barnkläder av en tjej på marketplace, det handlar inte om någon jättesumma, men grejerna har inte kommit, tjejen har inte skickat spårningsnummer eller svarat på det jag skickat. Så nu vill jag göra någon form av anmälan. Har anmält på facebook, men var kan/bör man anmäla mer? Är en polisanmälan för drastiskt för 324kr? Kronofogden? Har köpt och sålt grejer på nätet i många år och aldrig blivit lurad förut!
Du ska polisanmäla och i anmälan skriva att du misstänker att brottet skett över flera polisdistrikt. När du sen får svaret att anmälan är nedlagd på grund av "inga spaningsresultat" ska du överklaga fråga vilka spaningar som gjorts och vilka andra polisdistrikt de kontaktat.

Svårt att tänka mig att de vågar lägga ner med "brott kan ej styrkas"

Glöm inte att anmäla till banken så kan de flagga kontot. Vet du inte vilken, skriv till alla.
 
Du ska polisanmäla och i anmälan skriva att du misstänker att brottet skett över flera polisdistrikt. När du sen får svaret att anmälan är nedlagd på grund av "inga spaningsresultat" ska du överklaga fråga vilka spaningar som gjorts och vilka andra polisdistrikt de kontaktat.

Svårt att tänka mig att de vågar lägga ner med "brott kan ej styrkas"

Glöm inte att anmäla till banken så kan de flagga kontot. Vet du inte vilken, skriv till alla.
Går det att anmäla till banken även om man bara har ett swishnr?
 
Du ska polisanmäla och i anmälan skriva att du misstänker att brottet skett över flera polisdistrikt. När du sen får svaret att anmälan är nedlagd på grund av "inga spaningsresultat" ska du överklaga fråga vilka spaningar som gjorts och vilka andra polisdistrikt de kontaktat.
Fast såhär går det ju inte till.
Går det att anmäla till banken även om man bara har ett swishnr?
Ja, absolut. Polisen vill ha referensnumret på betalningen via Swish också. Du hittar den i historiken i swish-appen.
 
Jag råkade ut för samma sak, och det var en struntsumma men blir en principsak för mig.
Jag ringde, smsade och skrev på Messenger där vi hade kontakt vid köptillfället.
Jag skrev på en hennes facebooksida (kommenterade hennes översta inlägg) och tillslut swishade hon tillbaka.
Så ligg på, kommentera på hennes sociala medier, och hota att kontakta typ familj osv 🤪
Skriv också till admin i gruppen där du köpte av henne.
 
Fast såhär går det ju inte till.

Ja, absolut. Polisen vill ha referensnumret på betalningen via Swish också. Du hittar den i historiken i swish-appen.
Du menar att polisen inte lägger ner förundersökningar utan att faktiskt titta närmare på dem?

Jo du... Nån gång i månade måste man rätta till balansen. Då är det inte så himla noga, även om man formellt sett gör rätt och skriver "ej spaningsresultat"

https://www.dn.se/ledare/hanne-kjol...gjort-jobbet-kan-svensk-polis-losa-ett-brott/

"Mannen som stjäl har fångats på bild. Det har också flyktbilens registreringsskylt. Ändå lägger polisen ner förundersökningen. Hur länge kan vi fortsätta hälla resurser över en myndighet som vägrar göra sitt jobb?"
 
Du menar att polisen inte lägger ner förundersökningar utan att faktiskt titta närmare på dem?

Jo du... Nån gång i månade måste man rätta till balansen. Då är det inte så himla noga, även om man formellt sett gör rätt och skriver "ej spaningsresultat"

https://www.dn.se/ledare/hanne-kjol...gjort-jobbet-kan-svensk-polis-losa-ett-brott/

"Mannen som stjäl har fångats på bild. Det har också flyktbilens registreringsskylt. Ändå lägger polisen ner förundersökningen. Hur länge kan vi fortsätta hälla resurser över en myndighet som vägrar göra sitt jobb?"
Hände oss, grannen hade filmat tjuven mm och polisen la ändå ner.
 
Jag blev blåst på en vara för många år sedan men hade både banknr, namn och pnr när jag gjorde polisanmälan. Visade sig att jag inte var den förste de blåst, ett gäng grabbar, så det blev rättegång, fängelse och inkasso och jag fick pengarna tillbaka även om det tog några år.

Så polisanmäl, det kan vara fler som råkat ut för henne.
 
Säger som de andra, polisanmäl.
Jag blev lurad på en sadel för snart tio år sedan, och anmälde.
Min anmälan tillsammans med flera andra gjorde att säljaren fick en dom och fängelse. Även om jag inte fått pengarna tillbaka ännu känns det bra att jag anmälde.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 393
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 568
Senast: Sockerbit
·
Äldre Hej. Jag undrar om det finns någon minsta summa man kan anmäla någon för bedrägeri? Jag köpte en sak på internet, tjejen fick en...
Svar
16
· Visningar
1 698
Äldre Hej, Min bästa vän och tillika granne hyr en lägenhet i samma hus som oss. Halva huset är bostadsrätter och halva är hyresrätter. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
2 821
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp