Anmäla för bedrägeri?

robl

Trådstartare
Hej.
Jag undrar om det finns någon minsta summa man kan anmäla någon för bedrägeri?
Jag köpte en sak på internet, tjejen fick en printscreen på översättningen och skulle skicka paketet samma dag.
Paketet bör ha kommit fram senst 2 dagar efter. Nu har det gått 1,5 vecka och paketet har inte kommit.
Det handlar inte om några stora pengar och i vanliga fall så hade jag kanske inte brytt mig och kännt mig lite lurad. Det är ju en risk att sätta in pengar i förskott.

MEN! Tjejen som jag köpt saken av är SÅ tuff och störig när jag frågar var paketet blivit av, får till svar att hon är utomlands, att hon är döende osv osv. Lovar att skicka ett nr så jag kan följa paketet men det får jag aldrig.
Så nu undrar jag, kan man polisanmäla för en liten summa pengar! Det är ju egentligen själva handlingen jag vill anmäla. Så hon kanske blir lite rädd och inte gör om det.
 
Tack för svaren :)

Har pratat med polisen, och eftersom jag har bankkonto, IP-adress, namn, adress, sms osv så var det inga problem att anmäla.
Jag skrev till henne och gav henne veckan ut, vilket polisen tyckte va rimligt för henne att hinna posta varan idag/morgon och komma fram senast fredag.
 
Bra att du har pratat med polisen! Jag har en bekant som råkade ut för en liknande grej med en riktig skitsumma men hon blev också så sur över bemötande att hon polisanmälde och det visade sig att hon var en av 20 och då blev det helt plötsligt ett rejält brottmål! :D
 
Jag har hört av många att man ska inte belasta polisen med "skitsaker" och att man får lite skylla sig själv om man råkar ut för någon som TS gjort men jag känner att varför då? Som @Snurrfian säger så vet man ju dels inte om det faktiskt är många många fler som också blivit utsatta och dels så är det ju fel och ett brott! Det går igen lite den här mentaliteten som diskuteras i fler trådar på Buke; fenomenet att man skuldbelägger offret. Man får skylla sig själv om man skickade pengar innan man fick varan, man får skylla sig själv om man skickade varan innan man fick pengarna, man får skylla sig själv om man får sitt kort/konto/personnr snott och utnyttjat för man handlat någonstans. Varför är det så? Ett brott är väl ett brott oavsett vem offret är och hur denna är?
Bra att du tog kontakt med polisen TS! Hoppas hon skickar dina grejjer pronto.
 
jag tycker cokså det är bra att kontakta polisen. Framförallt som en markering att du inte kan bete dig hur somhelst. Sen vet jag genom en facebookgrupp om en kvinna som lurade många personer. tillslut var det många som hade blivit lurade och då har polisen sagt att de ska driva det pga att det fanns mkt bevis.
 
jag tycker cokså det är bra att kontakta polisen. Framförallt som en markering att du inte kan bete dig hur somhelst. Sen vet jag genom en facebookgrupp om en kvinna som lurade många personer. tillslut var det många som hade blivit lurade och då har polisen sagt att de ska driva det pga att det fanns mkt bevis.
Precis, man ska sätta ner foten och lägga över skulden och ansvaret där det hör hemma; hos förövaren INTE hos offret!
 
Jag har hört av många att man ska inte belasta polisen med "skitsaker" och att man får lite skylla sig själv om man råkar ut för någon som TS gjort men jag känner att varför då? Som @Snurrfian säger så vet man ju dels inte om det faktiskt är många många fler som också blivit utsatta och dels så är det ju fel och ett brott! Det går igen lite den här mentaliteten som diskuteras i fler trådar på Buke; fenomenet att man skuldbelägger offret. Man får skylla sig själv om man skickade pengar innan man fick varan, man får skylla sig själv om man skickade varan innan man fick pengarna, man får skylla sig själv om man får sitt kort/konto/personnr snott och utnyttjat för man handlat någonstans. Varför är det så? Ett brott är väl ett brott oavsett vem offret är och hur denna är?
Bra att du tog kontakt med polisen TS! Hoppas hon skickar dina grejjer pronto.
Det där med att inte belasta polisen med skitsaker tycker jag själv mer hör hemma i att man kanske inte ska ringa 112 för att man har blivit lurad vid ett nätköp, men att gå in/ring den lokal polisstationen under deras arbetstid är det enda vettiga. :D
 
"Många bäckar små..." har man satt det i system vet man nog att man kommer undan lättare om man håller sig till småsummor. Av just denna anledning!
Jättebra att du kontaktat polis! :)
 
Småsaker som kanske slutar runt 400 kr inkl porto, 10 sådana i månaden. I ett år. Det blir närmare 50 000 kr i fickan på ett år. Det är inte lite pengar när det kommer till bedrägeri.

Det finns ju de som sätter i system att bedra med småsummor, just för att ingen orkar gå vidare med det.
 
Har själv anmält en som lurat mig. Det visade sig att han lurat fler personer under samma tid. Slutade med att kronofogden kopplades in men alla tillgångarna stod visst på hans sambo så ingen av oss fick några pengar tillbaks. Detta är ett par år sedan men ärendet ligger fortfarande kvar hos KF.
 
jag tycker cokså det är bra att kontakta polisen. Framförallt som en markering att du inte kan bete dig hur somhelst. Sen vet jag genom en facebookgrupp om en kvinna som lurade många personer. tillslut var det många som hade blivit lurade och då har polisen sagt att de ska driva det pga att det fanns mkt bevis.

Du vet inte vad hon hette? Är nyfiken på om det är samma.
Kan skicka i pm isåfall.
Var i kontakt med polisen idag eftersom kvinnan utlova flertalet gånger igår att skicka ett kollinr och sen inte hörde av sig mer. SÅ anmälan är gjord och kvinnan på polisen verka trevlig och svara att anmälningen går vidare till utredare som kontakta mig vid beslut.
Dock lät hon inte alls förvånad när hon skrev in namnet på kvinnan så verkar vara fler hon lurat...
 
Du vet inte vad hon hette? Är nyfiken på om det är samma.
Kan skicka i pm isåfall.
Var i kontakt med polisen idag eftersom kvinnan utlova flertalet gånger igår att skicka ett kollinr och sen inte hörde av sig mer. SÅ anmälan är gjord och kvinnan på polisen verka trevlig och svara att anmälningen går vidare till utredare som kontakta mig vid beslut.
Dock lät hon inte alls förvånad när hon skrev in namnet på kvinnan så verkar vara fler hon lurat...

Kommer inte ihåg namnet nu.. kommer inte åt facebook nu heller.
men det var en grupp där man sålde kläder, skor och skönhetsprodukter.
Personen blev uteslutetn ur den gruppen. dock var det en vän som sen hade förstått att hon hade gått med i gruppen igen, under falskt namn... Vilka människor det finns.
 
Hej.
Jag undrar om det finns någon minsta summa man kan anmäla någon för bedrägeri?
Jag köpte en sak på internet, tjejen fick en printscreen på översättningen och skulle skicka paketet samma dag.
Paketet bör ha kommit fram senst 2 dagar efter. Nu har det gått 1,5 vecka och paketet har inte kommit.
Det handlar inte om några stora pengar och i vanliga fall så hade jag kanske inte brytt mig och kännt mig lite lurad. Det är ju en risk att sätta in pengar i förskott.

MEN! Tjejen som jag köpt saken av är SÅ tuff och störig när jag frågar var paketet blivit av, får till svar att hon är utomlands, att hon är döende osv osv. Lovar att skicka ett nr så jag kan följa paketet men det får jag aldrig.
Så nu undrar jag, kan man polisanmäla för en liten summa pengar! Det är ju egentligen själva handlingen jag vill anmäla. Så hon kanske blir lite rädd och inte gör om det.
Låter precis som en tjej på FB, en säljesgrupp för ridsaker i Närke. Hon har cancer, ligger på sjukhus bla bla. Alla undanflykter. När personen sen sa att hon väl hämtar sakerna hemma hos personen då blev personen hotfull. Kom fram sen att flera blivit lurade så polisanmälan gjordes. Som redan påpekat, många småsaker leder snart till ett stort brott.
 
Det där med att inte belasta polisen med skitsaker tycker jag själv mer hör hemma i att man kanske inte ska ringa 112 för att man har blivit lurad vid ett nätköp, men att gå in/ring den lokal polisstationen under deras arbetstid är det enda vettiga. :D

precis. och enda sättet att stoppa dom är att anmäla till polisen, kanske blir de avskräckta.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har köpt lite barnkläder av en tjej på marketplace, det handlar inte om någon jättesumma, men grejerna har inte kommit, tjejen har...
2
Svar
22
· Visningar
2 390
Senast: Renfis
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 808
Senast: Diabetikern
·
Hästmänniskan Har ett dilemma jag går runt och har ångest över. Bor på ett ställe där det är ganska svårt att få tag på medryttarhäst, framförallt...
Svar
5
· Visningar
1 239
Senast: Ramona
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 402
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp