Annonsera efter medryttarhäst?

Solero

Trådstartare
Jag är ridskoleryttare (vuxen) och skulle vilja försöka mig på att bli medryttare, men tycker det är väldigt svårt att hitta en häst. Har fått ett par napp genom bekanta men bägge står för långt bort för att det skulle fungera. Har börjat titta bland annonser men trots att jag bor i en hästtät kommun så finns det inte så många annonser och de som finns är för det mesta för små ponnies, unghästar eller hästar som låter för svåra för mig på beskrivningen. Då och då dyker det upp någon som jag tror kanske skulle fungera men det står nästan alltid att de vill ha någon rutinerad (eller liknande) och det är jag väl knappast efter 2,5 år på ridskola (+några år som barn men räknar jag inte själv för det var 10+ års uppehåll). Är ju dessutom i högsta grad nybörjare när det gäller allt annat (fodring, hämta/lämna i hagen o.s.v).

Så nu funderar jag på att lägga ut en egen annons, men det finns ju hur många annonser som helst av folk som söker medryttarhäst, så frågan är om det är någon mening?
Är det någon som hittat medryttarhäst genom att annonsera? Eller är det någon hästägare som hittat medryttare genom att svara på en annons?
Tar också gärna emot tips på vad som ska stå i annonsen, det här är det jag själv tänkt på:

*Ålder, ort, vikt och längd
*Hur länge jag ridit
*Att jag har bil
*Vad jag själv är ute efter (lära mig hästhantering, mysa i stallet, mängdträning på sits/balans, att hästen ska vara lämplig att hantera för nybörjare och ev. om möjligt traggla lättare dressyrövningar).

Är det något mer jag ska ta med, eller något som är onödigt? Är det bra med mycket information eller är det bättre med en kort annons?

Edit: Kom på en till grej, jag jobbar oregelbundna tider, det kanske kan vara bra att ha med? Innebär ju att jag inte är bunden till eftermiddagar/kvällar utan kan rida på förmiddagarna också.
 
Senast ändrad:
Sv: Annonsera efter medryttarhäst?

Som hästägare föredrar jag faktiskt att harva igenom annonser och plocka såna som verkar intressanta, lägger man ut annons får man väldigt många "konstiga" svar. Som alltid med annonser i allmänhet. Så det kanske kan vara anledningen till att du inte hittar så många annonser.

Jag har också haft annons ute och hittat bra medryttare på det viset, så jag tycker att du gott kan köra med både och.

Dina punkter är bra, för mig skulle det duga fint, det handlar ju ändå om kemi i slutänden. Kanske att du ska ange något maxpris som du kan tänka dig att betala, så slipper du tacka nej pga det.

Skriv inte ner din förmåga alltför mycket (men överdriv inte åt andra hållet heller) och sortera kanske inte bort alla annonser för att du tycker att den verkar för svår. Det kan bero så mycket på kemi och attityd.
Jag har tex en ponny som kan vara fan så svår ibland, men senaste medryttaren (som visade sig vara mer blåbär än jag fattat först) passade perfekt! Hon har lärt sig tillsammans med ponnyn och det har gått toppen. I vårt fall behöver man inte vara skicklig, utan lagom kombo av orädd, envis, mjuk och säker på vad man vill.

Lycka till!
 
Sv: Annonsera efter medryttarhäst?

Tack för feedback och tips! Jag hade inte tänkt på att skriva så mycket mer om vad jag kan än att jag ridit i ~2,5 år, men det var bra att du påpekade det. Ang. att traggla lättare dressyrövningar så menar jag mest att jag vill mängdträna på det jag redan kan ordentligt och att det absolut inte behöver vara någon dressyrhäst, men att det är ett plus om den kan lite iaf. Låter betryggande att en del hästägare tittar igen annonser! Vart brukar du titta på annonser? Vad jag sett verkar det vara mest aktivitet på hastnet.se och en del på blocket, men inte så mycket på medryttare.nu . Känner du till fler sidor eller är det framförallt dem som "gäller"?
 
Sv: Annonsera efter medryttarhäst?

Tack för feedback och tips! Jag hade inte tänkt på att skriva så mycket mer om vad jag kan än att jag ridit i ~2,5 år, men det var bra att du påpekade det. Ang. att traggla lättare dressyrövningar så menar jag mest att jag vill mängdträna på det jag redan kan ordentligt och att det absolut inte behöver vara någon dressyrhäst, men att det är ett plus om den kan lite iaf. Låter betryggande att en del hästägare tittar igen annonser! Vart brukar du titta på annonser? Vad jag sett verkar det vara mest aktivitet på hastnet.se och en del på blocket, men inte så mycket på medryttare.nu . Känner du till fler sidor eller är det framförallt dem som "gäller"?

Känns som att det är flest annonser på hästnet,men jag har annonserat både på hästnet och blocket.
Har både sökt medryttare när jag hade häst, och sökt medryttarhäst.

När jag annonserade på hastnet fick jag ett fåtal svar, främst från småtjejjer när jag sökte medryttare, och lite fler svar när jag sökte medryttarhäst.

På blocket fullständigt välde svaren in i båda fallen, och riktigt bra personer och hästar.

Jag hade nog inte varit intresserad av en medryttare som bara har ridskolevana, då jag vill ha en avlastning, känns som någon som dig mest skulle bli att man får hjälpa till massor och oroa sig däremmellan(absolut inget illa menat)

Kanske du kunde hj'lpa till lite mer i stallet också på ridskolan först?
 
Sv: Annonsera efter medryttarhäst?

Har mest gått på kontakter när det gäller att hitta medryttare/medryttarhäst. Men vid några tillfällen har det gått via annons. Tror det finns en speciell sida för medryttare där den senaste medryttaren hittades.

Jag tycker att det du tänker ange är lagom och rätt info.

Eftersom du är vuxen behöver brist på kunnande/stallrutiner inte vara ett lika stort problem som om du var ett barn (vars föräldrar kanske inte heller har kunskaper).

Tipset är dock att lära dig lite mer kring hästhantering innan. När jag tog grönt kort (länge sedan) fick vi lära oss en hel del hästhantering, bl a att lägga stallbandage, linda etc. Finns det någon sådan kurs i närheten så kan det vara bra att gå innan du blir medryttare. Det finns också tränare som ger privatlektioner på skolhäst. Då får man lära sig mer om allt runtomkring än på en ridskola + att det ger mycket för ridningen. Ett annat sätt att få mer kunskaper i hästhantering är att åka på ridläger.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 005
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan När jag flyttade hit hittade jag en medryttarhäst inom några veckor. Sen ställde jag en fråga i ett forum på FB om var man kunde ta...
Svar
19
· Visningar
2 258
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: vildeld
·
Hästmänniskan Hej hej hörni! Det här är min första post här på bukefalos, så ursäkta om den här tråden hamnar i fel kategori! O: Jag är 21 år och bor...
Svar
6
· Visningar
1 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp