Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
haha du hann före!

Men liksom antingen har man ju samma föräldrar = helsyskon = 100%
Eller så har man en annan förälder = halvsyskon = 50%

hur tusan blir man 73% syskon?

Gissar att de räknat antal "samma namn" i stammen, men alltså -73% helsyskon KAN man inte vara. Däremot kan jag väl sträcka mig till "släkt till 73%"(väldigt specifik siffra dock)
 
Gissar att de räknat antal "samma namn" i stammen, men alltså -73% helsyskon KAN man inte vara. Däremot kan jag väl sträcka mig till "släkt till 73%"(väldigt specifik siffra dock)
Sitter och försöker kolla stammarna... förstår inte hur man räknar ihop det till 73% :P
 
Hittade också 73%-hästen

Håller med om att det är konstig formulering :p

Men fölet har alltså samma pappa som "73%-syskonet" och fölets blivande morfar har samma 3 hingstar som far-morfar-mormorsfar som mamman till "73%-syskonet".
 
Saxat ur en lägenhetsannons (sökes):
"har inga skulder eller något !
Jag är med andra ord helt skuldfri och aldrig haft en enda skuld i kronofogden eller något annat !
Ett plus med boxplatser/lösdrift.
Och man får ha hund också.
Och inte allt för dyrt !
Jag är en noggrann tjej och ordningsam och skuldfri!! "

Var ett väldigt tjat om skulder, börjar nästan lukta blöt hund om det hela.. Jag hade dragit öronen åt mig och inte hyrt ut till någon som med så många utropstecken.. Känns nästan lite panikartat..
 
Jag vet det. Men här står ett datum, samtidigt som exakt allt annat är okänt.

Och jag ifrågasätter hur man kan veta ett exakt datum - samtidigt som man inte har en aning om var (plats) hästen är född, hos vem, ras/ingående raser, stam eller någonting. Det absolut enda man "vet" är att hästen är född på midsommarafton.

Och det är inte riktigt rimligt att man ska veta att den är född på midsommarafton, men inte var den föddes eller hos vem. Okänt stam och ras är inte lika konstigt det inte står, där finns många anledningar. Men att veta exakt när - men inte var, det går inte ihop. Således är ena uppgiften fel. Endera vet man inte att hästen är född på midsommarafton, eller så vet man var (ort) hästen är född liksom.

De valde väl bara ett datum, slumpvis? För något måste det ju stå.
 
Saxat ur en lägenhetsannons (sökes):
"har inga skulder eller något !
Jag är med andra ord helt skuldfri och aldrig haft en enda skuld i kronofogden eller något annat !
Ett plus med boxplatser/lösdrift.
Och man får ha hund också.
Och inte allt för dyrt !
Jag är en noggrann tjej och ordningsam och skuldfri!! "

Var ett väldigt tjat om skulder, börjar nästan lukta blöt hund om det hela.. Jag hade dragit öronen åt mig och inte hyrt ut till någon som med så många utropstecken.. Känns nästan lite panikartat..

Eller så har man förstått att tidigare ekonomiska problem är en stor black om foten om man vill få hyra något. Personen kanske har fått frågan vid tidigare försök att hitta bostad.

men visst, det var många gånger hon påpekade sin skuldfrihet.
 
@kryddelydd Att skriva att man är skuldfri är en sak. Men att betona det igen och igen, utan att skriva någonting om tex hur många djur eller om man har jobb eller vad som är ett lagom pris (vad är för dyrt?).. Det känns lite desperat.
 
De valde väl bara ett datum, slumpvis? För något måste det ju stå.

01-01 är ju vad det i Sverige blir om man inte vet. Här måste ett datum kunna "bevisas". Annars blir det åldersbestämning via tänder och så ÅR-01-01. Om de är generösare i DK med att acceptera datum vet jag inte.

Men är ju det jag säger - endera är man inte säker på datumet utan dragit till med något, eller så är datumet korrekt och då visste man födelseställe och har valt inte ange det.
 
Annons på en Häst på 2 år, en hel hög med bilder av en häst på hopp och dressyr tävling..
Och att annonsen sen går; xxx är ett halvblods sto på 2 år, xxx är en lung fin 2 åring. xxx har 3 fina gångarter osv gör det inte bättre.

Har man en häst till salu så är det ju lite mer fördelaktigt att lägga upp bilder på just den hästen än att ta bilder på en förälder.
 
Annons på en Häst på 2 år, en hel hög med bilder av en häst på hopp och dressyr tävling..
Och att annonsen sen går; xxx är ett halvblods sto på 2 år, xxx är en lung fin 2 åring. xxx har 3 fina gångarter osv gör det inte bättre.

Har man en häst till salu så är det ju lite mer fördelaktigt att lägga upp bilder på just den hästen än att ta bilder på en förälder.
Om inte hästen i fråga har ett väldigt ofördelaktigt yttre.. ;)
 
Härom året var det en som annonserade ut ett sto med sex elitston i stammen. Problem var bara att det var farmor, morfars mor o s v, inte ett enda från stoets egna mödernelinje.

Hur man får ihop 73% är en gåta, hade man skrivit 75% så hade hästen kunnat haft samma pappa och morfar som någon godkänd hingst.

Får mig och tänka på ett sto som annonserades ut med att mödernet gett en godkänd hingst. Det visade sig att mormorsmor lämnade en hingst född på 80-talet som godkänts som treåring då han visats vid hand men som sen inte klarade bruksprovet.
 
Härom året var det en som annonserade ut ett sto med sex elitston i stammen. Problem var bara att det var farmor, morfars mor o s v, inte ett enda från stoets egna mödernelinje.

Hur man får ihop 73% är en gåta, hade man skrivit 75% så hade hästen kunnat haft samma pappa och morfar som någon godkänd hingst.

Får mig och tänka på ett sto som annonserades ut med att mödernet gett en godkänd hingst. Det visade sig att mormorsmor lämnade en hingst född på 80-talet som godkänts som treåring då han visats vid hand men som sen inte klarade bruksprovet.

Desperados e. De niro ue. Wolkenstein II uue. Macho x
Hennes föl e. De Niro uee. Wolkenstein II uue. Macho x

Om det blir 73% orkar jag inte räkna på, då det inte är samma möderne känns det inte så värst relevant faktiskt...

Men jag man hör allt mycket konstigt när folk skall "sälja stammen" på sina avkommor, typ "Elitmöderne" när morsmorsmor är elit medan mamma och mormor inte presterat någonting hittils.
 
Den senaste tiden har jag sett en sak som förundrar mig i flera annonser.
"Har aldrig varit skadad" står det. Jag rycker till scrollar upp och noterar att ja det är en 2-åring. Vad betyder det egentligen på en 2-åring (snarare 1,5 åring) att den inte haft ett enda sår eller? Att en så ung häst har klarat sig från ledinflamationer och liknande ser jag som mer eller mindre en självklarhet.
 
Den senaste tiden har jag sett en sak som förundrar mig i flera annonser.
"Har aldrig varit skadad" står det. Jag rycker till scrollar upp och noterar att ja det är en 2-åring. Vad betyder det egentligen på en 2-åring (snarare 1,5 åring) att den inte haft ett enda sår eller? Att en så ung häst har klarat sig från ledinflamationer och liknande ser jag som mer eller mindre en självklarhet.

Håller med.
Men antagligen en annonsnoja för att folk lägger stort fokus på tidigare skadehistorik när man diskuterar hästaffärer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 517
Senast: AraSlei
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 299
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp