Annonsera mera Del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som tidigare nämnts, visst kliar det i fingrarna att svara på vissa annonser som:
-Jo, jag får visst pruta hur mycket jag vill. Eller
-Du har ju för f*n vänt bilden upp och ner
-Åk till veterinär med häststackarn!
-Vilken vecka blev en hingst en lämplig barnponny?! Skärp dig!
 
Hittade en intressant hästannons idag - fritt översatt från en finsk annons på facebook:

"Bytes mot en lugn ponny eller häst! Eller säljes!

Vill du ha spänning i livet? Inte som leksak till barnen eller trädgårdsprydnad, endast till mycket kunnig vuxen som tror att de klarar av den här hästen.
"

.. sen kommer lite info om hur högt hästen är utbildad i dressyr och hoppning, nästan 7 år gammal halvblodsvalack ..

"Han vet vad han är värd och kan också visa det utåt. Gör garanterat din dag intressant.

Lista över problem:
- svårlastad
- svår att sko och raspa
- går inte att longera ifall du vill överleva
- kan inte vara ifrån andra hästar
- förstör stängsel och box
- skyggar, bockar och skuttar, också med människor
- har inte respekt för människor

Något positivt med hästen:
- hoppar bra, vägrar inte
- fina rörelser, har potential ifall huvudet hade varit med
- trafiksäker
- fungerar bra på nya platser"


Läste sedan i kommentarer att hästen förut varit jättetrevlig men totalt ändrat beteende det senaste halvåret.. Börjat anfalla om man longerar osv. Jag hade aldrig sålt en sån häst utan tagit bort den direkt. Den verkar vara riktigt farlig. Till råga på allt vill människan ha 3500 euro för den.. :confused:

Å andra sidan bra med en säljare som verkligen är ärlig och berättar vilka problem som finns.

Det låter nästan som min ponny. Hon anföll i tid och otid, kastade sig hit och dit i ridningen, sprang över folk, inredning och stängsel. Men hon hoppade ju bra och rörde sig snyggt. Tog ett halvår ungefär att gå från trevlig ridhäst med potential till mördarmaskin.
Och den köpte jag :angel: Inte 3500 euro direkt (fast det var vad hon kostat ett halvår tidigare) men ändå.
Det visade sig vara så enkelt som att hästen hade ont men var otroligt lättbehandlad. Det räckte med kiropraktik och massage, sen gick hon igenom flera besiktningar helt utan anmärkning. Men visst, hon har ett sjujäkla humör och är ingen lätt häst.

Naaw, nu fick jag skryta lite om mitt lilla kap till ponny :D :love:
 
38CFEEF2-A49F-49D9-807C-3806288D2458_zps2qij07ht.png
 
Riden i skogen i skritt,trav o galopp rakt fram eller på fält, varit förstor för ridbanan.

Vänta va? Hur liten ridbana har dom undrar jag.
Kallblodskorsning.

Vi har två kraftigare hästar i stallet som har ganska svårt att galoppera på vår ridbana enligt ägarna. Men trava och skritta är ju inga problem.
 
Vi har två kraftigare hästar i stallet som har ganska svårt att galoppera på vår ridbana enligt ägarna. Men trava och skritta är ju inga problem.
Riden i skogen i skritt,trav o galopp rakt fram eller på fält, varit förstor för ridbanan.

Vänta va? Hur liten ridbana har dom undrar jag.
Kallblodskorsning.
De kan ju mena att hästen varit för tjock för att arbeta på det sättet ? Inte velat slita på benen .
 
Jag har haft en del med rejäla hästar att göra men ingen har varit för stor för en ridbana. Fast det hela beror kanske på hur man rider också.
Hästen på bilden är mycket fet ja så det kan mycket väl vara därför den haft svårt för det, kan även vara därför den haft fång.
 
Riden i skogen i skritt,trav o galopp rakt fram eller på fält, varit förstor för ridbanan.

Vänta va? Hur liten ridbana har dom undrar jag.
Kallblodskorsning.

Många hästar utan riktigt styrka kan ha svårt att få plats i galopp på mindre ridbanor. Men skritt och trav har jag nog aldrig träffat en häst som inte fixat, inte ens 180 cms hästen i 9*12 ridhus (vad man utsatt sig för...).

/Lavinia
 
Köpte en ponny till min flickvän för hon gillar enhörningar men nu har hon blivit allergisk.

Hon älskar morötter och riskakor.

Hämtas snarast

Mjaha......?
 
"MEN HUR SVÅRT KAN DE VA DÅ? Har du en sadel du vill sälja och jag vill köpa är du välkommen höra av dig!!!ÄR DU INTE SERIÖS BEHÖVER DU INTE SVARA!!!! ÄR SÅ SJUKT TRÖTT PÅ MASSA SNACK OCH KONSTIGA OMSTÄNDIGHETER!! ATT SVARA NÄR JAG RINGER ÄR ETT KRAV!!!!!"

Någon som ätit taggtråd till frukost? O_o
 
'Lite rund om magen då den stått i någon vecka'.

Stått nån vecka, vintertid . Måste vara en väldigt väldigt lättfödd häst? :confused::D

Haha den läste jag också :D Grovfoder med energivärde som slår i taket plus extremt lättfödd häst? :p Alternativt en ägare som tycker att "nån vecka" och "några månader" är ungefär samma sak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 517
Senast: AraSlei
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 300
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp