Bukefalos 28 år!

Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det beror ju på prognosen. Alla senskador betyder inte per automatik att hästen aldrig blir bra igen.
Har själv sett ett antal hopphästar som dragit på sig senskador men ett år senare varit tillbaka på hoppbanorna.
Det stora problemet jag sert är egentligen vem som ska köpa en sån häst och varför man inte rehabiliterar klart först
Precis, jag har själv en häst med senskada och har precis fått henne friskförklarad. Tog ca 9 månader från det att det hände till nu. Sen i mitt fall kanske det inte är säkert att jag kan hoppa igen, men så länge hästen klarar lite "vanlig" ridning är det lugnt. Finns många andra saker man kan göra också. Jag tror inte man ska måla fan på väggen utan ha lite is i magen och se hur det går. Ibland kan man ha tur och ibland inte.
 
Annons här på buke...
"Sätt färg på avkomman" - skäckhingst, korsning. Står inget om stam (kan ju faktiskt finnas en stam som hade varit intressant att veta även om den är korsning, tror den var korsning halvblod/fullblod -vilka hingstar finns med?), vad den gjort eller någon info om typ fantastisk ridbarhet eller liknande. Den är ju skäck - det måste väl vara merit nog?
 
Annons här på buke...
"Sätt färg på avkomman" - skäckhingst, korsning. Står inget om stam (kan ju faktiskt finnas en stam som hade varit intressant att veta även om den är korsning, tror den var korsning halvblod/fullblod -vilka hingstar finns med?), vad den gjort eller någon info om typ fantastisk ridbarhet eller liknande. Den är ju skäck - det måste väl vara merit nog?

Det är samma ställe som har "Rolf", ponnyknabben :meh: Dvs prickar/fläckar är huvudsaken :grin:
 
Annons här på buke...
"Sätt färg på avkomman" - skäckhingst, korsning. Står inget om stam (kan ju faktiskt finnas en stam som hade varit intressant att veta även om den är korsning, tror den var korsning halvblod/fullblod -vilka hingstar finns med?), vad den gjort eller någon info om typ fantastisk ridbarhet eller liknande. Den är ju skäck - det måste väl vara merit nog?

Hingsten är ju trevlig och lämnar fina avkommor, vad mer kan man önska?

Sen står det faktiskt att han är efter hingsten 4X (Forex) som finns på blup http://www.blup.se/sv-SE/horses/122885-4x-
Färgen kommer från farmorsfar Orlando som i sin tur fick den från sin farmors mormor om hette Broka, man kan ju gissa hur hon såg ut :)
 
Jag förstår nog inte varför det skulle vara mer synd om en gammal häst som får flytta?
Gamla hästar har ju hunnit sett och upplevt ett antal flyttar och nya miljöer och tycker nog att det är betydligt mindre stressande än en unghäst som flyttar för första/andra gången.

Det beror väl på individen och hur många gånger den flyttat, vilket vi så klart inte vet i det här fallet. Man kan se det på olika sätt och det kanske är bäst för den här lille pållen att flytta men för mig känns det i alla fall ledsamt var gång jag ser en så pass gammal som måste flytta.
 
Fast fortfarande skitgammalt.
Gammalt men för en häst som haft flera hem och flyttat mellan stall, bete osv så är ett nytt hem i den åldern inte så farligt (beroende på individen dvs).
Min 25 åriga skimmel har från att hon var 15år bort i 4 olika stall och ska nu på bete i annat stall i sommar. Inte synd om henne och hon hade nog klarat sig lika bra hos någon annan som med mig.
 
Gammalt men för en häst som haft flera hem och flyttat mellan stall, bete osv så är ett nytt hem i den åldern inte så farligt (beroende på individen dvs).
Min 25 åriga skimmel har från att hon var 15år bort i 4 olika stall och ska nu på bete i annat stall i sommar. Inte synd om henne och hon hade nog klarat sig lika bra hos någon annan som med mig.
Jag kommer aldrig hålla med om att den är helt okomplicerat att sälja en 27-åring. Sen kanske det är så för just din häst.
 
"Hej söker en vid sadel för rak rygg. Ska gå att använda som slit och släng/unghäst sadel/ lek sadel. Max pris 200 kr"
200 kronor O_o Kan man få en användbar sadel för 200 kr?
Absolut, bara man har låg standard och tur nog att den passar hästen :/. Har en vän som fick 2 sadlar gratis då de inte blev sålda, krävdes bara en utprovning och en omstoppning så passade den ens perfekt :).
Sen så vet jag en som köpte en sadel för 500kr och som var i hyffsat skick, fult ihopsydd efter omstoppning bara.
Så man kan ha turen på sin sida men det gäller ju att man tar de till en sadelmakare för koll. (Dvs en 200kr sadel kostar sällan 200kr i slutändan)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: VLMF
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
67 68 69
Svar
1 367
· Visningar
53 569
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 101
Senast: Takire
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
37 38 39
Svar
779
· Visningar
57 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp