Annonsera mera del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ett rätt lustigt annonssvar idag på en sadel jag har ute på annons. Framgår tydligt i vilket landskap jag bor och den potentiella köparen undrade om jag kunde komma med sadeln till denne så att h*n kunde få prova. Beräknat från den närmaste delen av mitt landskap till köparen är det ca 30 mil enkel resa. Dvs skulle inte tro det :banghead:
 
Tycker tyvärr det blir mer och mer vanligt. skadade hästar som säljs som sällskap eller till avel. och ännu mer vanligt att skadade hästar säljs för att ägarna inte har råd eller lust att ta hand om dem tills de blir friska :(
I och för sig kan jag förstå dom ägarna som inte har råd eller lust, är själv i samma sits och börjat fundera/överväga lite olika beslut och tänker att det borde va bättre för hästen att hamna hos någon som inte tappat lusten för den, om det inte är så illa att den mår bäst att somna in förstås.
 
I och för sig kan jag förstå dom ägarna som inte har råd eller lust, är själv i samma sits och börjat fundera/överväga lite olika beslut och tänker att det borde va bättre för hästen att hamna hos någon som inte tappat lusten för den, om det inte är så illa att den mår bäst att somna in förstås.
Jag skulle framförallt inte våga att sälja en konvalescent. Få människor med rätt kunskap för rehabiliteringen kommer välja att köpa en häst där man inte vet till 100% om den blir bra eller inte. Möjligen om det är en häst med massor av kapacitet som säljs extremt billigt, då kan de vara värt att chans kanske, för endel. Men majoriteten av människor som väljer att köpa en skadad hobbyhäst har nog inte tillräcklig kunskap. Annars vet man att den billiga men inte helt fräscha hästen snart kan ha kostat mer än en frisk, fast i veterinärvård.

Min häst står med en allvarlig skada nu, hon var tänkt att säljas. Får vackert vänta tills hon är friskförklarad, igångsatt(stått nästan 3 månader) och tävlad igen för att se så hon läkt som hon ska och håller för samma arbete som innan.

Har man inte råd att ha kvar sin konvalescent tycker jag man borde fundera på om man skulle haft häst från första början:confused:
 
Jag skulle framförallt inte våga att sälja en konvalescent. Få människor med rätt kunskap för rehabiliteringen kommer välja att köpa en häst där man inte vet till 100% om den blir bra eller inte. Möjligen om det är en häst med massor av kapacitet som säljs extremt billigt, då kan de vara värt att chans kanske, för endel. Men majoriteten av människor som väljer att köpa en skadad hobbyhäst har nog inte tillräcklig kunskap. Annars vet man att den billiga men inte helt fräscha hästen snart kan ha kostat mer än en frisk, fast i veterinärvård.

Min häst står med en allvarlig skada nu, hon var tänkt att säljas. Får vackert vänta tills hon är friskförklarad, igångsatt(stått nästan 3 månader) och tävlad igen för att se så hon läkt som hon ska och håller för samma arbete som innan.

Har man inte råd att ha kvar sin konvalescent tycker jag man borde fundera på om man skulle haft häst från första början:confused:
Ja råd tycker jag att man är tvungen att ta sig.. Men kan förstå att lusten kan försvinna.
 
Har man inte råd att ha kvar sin konvalescent tycker jag man borde fundera på om man skulle haft häst från första början:confused:

Nu tycker jag du är lite väl dömmande. Det finns saker som händer i livet, som ingen kunde förutsett skulle hända. Från att ha råd med häst som är sjuk, till att inte vara det. Alla har inte samma förutsättningar hela tiden, livet kan ändras fort från dag till dag.

Om spelreglerna ändras, vilket är bäst? Att hästen säljs med möjlighet att bli frisk eller ska va kvar blir utan vård för ägaren har inte råd?
 
Om spelreglerna ändras, vilket är bäst? Att hästen säljs med möjlighet att bli frisk eller ska va kvar blir utan vård för ägaren har inte råd?

Avlivas är ett alternativ som jag kan tycka är ganska bra i sammanhanget.

Om du ska sälja en häst som är dålig på något sätt så bör den åtminstone ha en diagnos men jag kan också tycka att man inte säljer en trasig/sjuk häst eftersom jag då anser att man är pengakåt.
Det jag baserar det på är ju att du säljer till någon du inte känner eller VET kommer att ta tag i det. Kanske är personen lika illa som du själv?

Däremot kan jag se nyttan med att ”sälja” eller ge bort en häst till någon man känner som har tid och pengar och i slutänden kommer kunna få en riktigt bra häst. Det har jag sett några gånger och det har ibland slutat med att det inte gick eller att det blev skitbra, dock har de under tiden fått fantastisk vård av nya ägaren.
 
Avlivas är ett alternativ som jag kan tycka är ganska bra i sammanhanget.

Om du ska sälja en häst som är dålig på något sätt så bör den åtminstone ha en diagnos men jag kan också tycka att man inte säljer en trasig/sjuk häst eftersom jag då anser att man är pengakåt.
Det jag baserar det på är ju att du säljer till någon du inte känner eller VET kommer att ta tag i det. Kanske är personen lika illa som du själv?

Däremot kan jag se nyttan med att ”sälja” eller ge bort en häst till någon man känner som har tid och pengar och i slutänden kommer kunna få en riktigt bra häst. Det har jag sett några gånger och det har ibland slutat med att det inte gick eller att det blev skitbra, dock har de under tiden fått fantastisk vård av nya ägaren.
Nu var förvisso förutsättningarna att ha råd, har man inte råd att ha kvar hästen har man inte råd med avlivning heller, såvida man inte känner någon som gör det gratis vill säga.

Jag skriver inte om mig själv överhuvudtaget utan mer generellt allmänt (den generella massan), men det kanske inte varit så tydligt.
 
Nu var förvisso förutsättningarna att ha råd, har man inte råd att ha kvar hästen har man inte råd med avlivning heller, såvida man inte känner någon som gör det gratis vill säga.

Jag skriver inte om mig själv överhuvudtaget utan mer generellt allmänt (den generella massan), men det kanske inte varit så tydligt.
Varför skulle man inte ha råd att avliva? Det är ju ändå billigare än stallplats, veterinär och foder.
 
Nu var förvisso förutsättningarna att ha råd, har man inte råd att ha kvar hästen har man inte råd med avlivning heller, såvida man inte känner någon som gör det gratis vill säga.

Jag skriver inte om mig själv överhuvudtaget utan mer generellt allmänt (den generella massan), men det kanske inte varit så tydligt.
Fast någon slags sparande får ju en hästägare se till att ha undanstoppat, och ha framförhållning nog att ta ett beslut om avlivning i tid i så fall. Det är klart att en kan bli av med jobbet, vilket såklart snabbt blir dyrt med en skadad häst och veterinärräkningar. Men som sagt, då får en ju ha den framförhållningen och avliva hästen innan pengarna är slut.
 
Fast någon slags sparande får ju en hästägare se till att ha undanstoppat, och ha framförhållning nog att ta ett beslut om avlivning i tid i så fall. Det är klart att en kan bli av med jobbet, vilket såklart snabbt blir dyrt med en skadad häst och veterinärräkningar. Men som sagt, då får en ju ha den framförhållningen och avliva hästen innan pengarna är slut.
Ibland går det bara inte att spara, det här scenariot jag diskuterar har med något oförutsett som hänt, som omöjliggör att ha råd, ibland går det inte att ha rätt förutsättningar. Med det sagt är det inte så för alla, men det är det här scenariot jag diskuterar och inget annat.
 
Ibland går det bara inte att spara, det här scenariot jag diskuterar har med något oförutsett som hänt, som omöjliggör att ha råd, ibland går det inte att ha rätt förutsättningar. Med det sagt är det inte så för alla, men det är det här scenariot jag diskuterar och inget annat.
Jag hoppas verkligen att ingen häst eller något annat djur ska behöva ha en ägare som inte har möjlighet att avliva eller kan ta ett lån för att fixa pengar för att avliva den.

Ja, jag dömer personer som inte har råd att ge sina sjuka djur vård eller inte har råd att avliva dom. Det är brott mot djurskyddslagen! Har man skaffat sig djur så har man tagit på sig ansvaret att se till så att de får vård, alternativt avliva dem. Kan man hitta ett hem där det finns kunskap, hos nån man litar på, ja då är det ok att göra sig av med hästen. Men att sälja den till nån okänd är en väldig risk.

Sen kommer folk alltid sälja djur som inte är helt fräscha. Folk kommer alltid att chansa på att dom lyckas göra ett kap. Kanske blir hästen bra och allt slutar lyckligt. Kanske känner inte ägaren att hästen är halt, den vägrar hoppa, börjar bocka i galoppen, får flytta till nästa okunniga ägare som tror sig hittat en billig häst att få ordning på. Eller varför inte betäcka. Få fram fler hästar med medfödda svagheter och tveksam exteriör.
 
En som BARA säljer till ett för-alltid-hem och köparen får INTE sälja vidare.

Säljaren skriver dessutom att hon själv var ett för-alltid-hem, men att hennes levnadsförhållande ändrades och därför väljer att sälja:up:

Detta är för mig fruktansvärt. Att man vågar säga att man är ett-för-alltid-hem och att man kräver detsamma.

Hur ska man kunna lova en sådan sak? När man dessutom gjort misstaget att lova en sådan sak, inser att livet visst kan ändra sig men förutsätter att andra kan lova och de nya ägarnas livssituation inte kan ändra sig. De är ju själva beviset på att det kan det. Får det bara hända dem, inte andra?

Det enda sättet att infria ett sådant löfte är faktiskt att avliva hästen vid en sådan händelse.
 
Detta är för mig fruktansvärt. Att man vågar säga att man är ett-för-alltid-hem och att man kräver detsamma.

Hur ska man kunna lova en sådan sak? När man dessutom gjort misstaget att lova en sådan sak, inser att livet visst kan ändra sig men förutsätter att andra kan lova och de nya ägarnas livssituation inte kan ändra sig. De är ju själva beviset på att det kan det. Får det bara hända dem, inte andra?

Det enda sättet att infria ett sådant löfte är faktiskt att avliva hästen vid en sådan händelse.
Exakt så! Snacka om att kasta sten i glashus...
 
En som BARA säljer till ett för-alltid-hem och köparen får INTE sälja vidare.

Säljaren skriver dessutom att hon själv var ett för-alltid-hem, men att hennes levnadsförhållande ändrades och därför väljer att sälja:up:
Jag har många gånger tänkt att de som vill sälja till för alltid hem är ute efter att hästen inte enligt plan kommer säljas vidare om ett år eller två. Jag som enbart köper ponnyer möter ofta en stor förtjusning, glädje och förvåning över det faktum att min plan är att behålla till slutet, inte att sälja när ett barn har vuxit ur/barnet ska gå över till storhäst/barnet flyttar hemifrån/annat. Sedan finns de såklart de extrema som verkligen anser att ett för alltid hem ska vara tills hästen dör och som inte kan inse att saker och ting kan hända i livet trots att det har gjort det för dem själva men de kanske man gör sig själv en tjänst att inte köpa ifrån. De verkar redan på förhand ha svårt att släppa taget.
 
Liten söt skäck som vill ha ett sista hem som sällskap,är ej riden eller körd så vitt jag vet. Frisk och fräsch. Är som en valack, inget hingstig,går bra att ha med ston utan att han vill betäcka.

(iof född 1996 - men jag hade nog inte vågat chansa om jag hade ston)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
171
· Visningar
7 891
Senast: sweep
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
255
· Visningar
5 966
Senast: Trott
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 561
Senast: Sasse
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
73 74 75
Svar
1 487
· Visningar
59 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp