Annonsera mera hundar 2

Det är synd att shelters gör så där, folk riskerar ju att välja hund utifrån utseende och hur de tror att hunden ska bete sig i stället för faktiska egenskaper. Om man söker på en ras man är tvärsäker på att man vill ha riskerar man att missa en massa andra hundar som kanske skulle passa en bättre.
I stället köper man en hund som i bästa fall liknar den ras man ville ha litegrann utseendemässigt.

Screenshot_20231120_103926_Chrome.jpg
 
Det är synd att shelters gör så där, folk riskerar ju att välja hund utifrån utseende och hur de tror att hunden ska bete sig i stället för faktiska egenskaper. Om man söker på en ras man är tvärsäker på att man vill ha riskerar man att missa en massa andra hundar som kanske skulle passa en bättre.
I stället köper man en hund som i bästa fall liknar den ras man ville ha litegrann utseendemässigt.

Visa bifogad fil 132394
Jag tror i och för sig inte att folk som skaffar hund från ett generiskt shelter har särskilt stor aning om raser utöver utseende överlag, de som verkligen vill ha en speciell ras för att de uppskattar egenskaperna de har går nog till en specifik breed rescue istället.
Men ja, det är ju himla knepigt att de gör sådär. Varför inte bara säga "okänd" istället.
 
Vad är en transylvansk gårdshund? Är det hittepå eller en konstig svensk översättning?
Såg också den annonsen ett tag sen och försökte klura ut vad det var. Namnet är ”påhittat” av en viss person men jag tror det helt enkelt är traditionella gårdshundar från Rumänien, ingen specifik ras men en s.k. landrace.
 
Jag är ingen hundmänniska eller brukar vara här på hund men en av mina vänner på Facebook delade en annons och jag kände bara att jag måste dela den vidare fast troligen inte av samma skäl som vännen.

22000kr för en blandras?!
IMG_1872.png
 
Detta var ju cavapomapoo så kanske inte lika känd ras som cavapoo?
Jag hittade även cavapoo ända ner till 8500:- så ja, det känns inte som att det finns något riktmärke. 😅
Men cavapoo tycker jag ändå är vanligare (eller?) och då inte borde vara dyrare. Är det inte mer "exklusivt" med cavapoomapoo? Alltså de här namnen... tänk så introducerar man en till pudelmix, man bara fortsätter addera på namnet med massa poo poo poo.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
610
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 356
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 280
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 938
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp