Annonsera mera hundar 2

Jag är ingen hundmänniska eller brukar vara här på hund men en av mina vänner på Facebook delade en annons och jag kände bara att jag måste dela den vidare fast troligen inte av samma skäl som vännen.

22000kr för en blandras?!
Visa bifogad fil 132425
Pudelkorsningarna har rena fantasipriser just nu. Värst brukar det bli när man korsar med golden retriever eller labrador, jag har sett folk ta 45 000 kr för en sådan…
 
IMG_9944.jpeg
 
Ligger ute dobbisvalpar för 21.000kr på blocket, föga förvånande är de inte SKK reggade utan har serbisk fci stamtavla.
Nu är inte jag hundra på reglerna, men jag har svårt att se hur man ska kunna SKK regga dessa senare när de är födda i Sverige men inte är registrerade här. De kan ju inte få en exportstamtavla liksom..
 
Ligger ute dobbisvalpar för 21.000kr på blocket, föga förvånande är de inte SKK reggade utan har serbisk fci stamtavla.
Nu är inte jag hundra på reglerna, men jag har svårt att se hur man ska kunna SKK regga dessa senare när de är födda i Sverige men inte är registrerade här. De kan ju inte få en exportstamtavla liksom..
Knepigt! Jag vet inte heller hur det funkar. Hur gör man om man tar in dräktig tik?
 
Knepigt! Jag vet inte heller hur det funkar. Hur gör man om man tar in dräktig tik?
Vad jag vet så måste hundar som föds i Sverige reggas här för att få skk stamtavla. Alternativet är väl att mygla genom att beställa exportstamtavla från Serbien och sen skicka in dvs låtsas som att de inte är födda här.

Tror det är helt andra regler om man tar in dräktig tik - då reggas de ju direkt i SKK, inte via tikens land. Men den biten har jag inte koll på.
 
Vad jag vet så måste hundar som föds i Sverige reggas här för att få skk stamtavla. Alternativet är väl att mygla genom att beställa exportstamtavla från Serbien och sen skicka in dvs låtsas som att de inte är födda här.

Tror det är helt andra regler om man tar in dräktig tik - då reggas de ju direkt i SKK, inte via tikens land. Men den biten har jag inte koll på.
Ja jag har ingen aning heller! Tänkte att tiken kanske var dräktig import - jag förstår inte riktigt heller hur de kan reggas i serbien när de är födda i Sverige. Så många frågor!
 
Ja jag har ingen aning heller! Tänkte att tiken kanske var dräktig import - jag förstår inte riktigt heller hur de kan reggas i serbien när de är födda i Sverige. Så många frågor!
Kanske, men som sagt - då bör de ändå registreras här.
Serbien är lite av ett laglöst land skulle jag säga. Det är ju eg kuperingsförbud där men det följs inte alls tex.
 
Ligger ute dobbisvalpar för 21.000kr på blocket, föga förvånande är de inte SKK reggade utan har serbisk fci stamtavla.
Nu är inte jag hundra på reglerna, men jag har svårt att se hur man ska kunna SKK regga dessa senare när de är födda i Sverige men inte är registrerade här. De kan ju inte få en exportstamtavla liksom..
Spontant så tänker jag att nej, det går ju inte att göra i efterhand så vitt jag förstår. Hmmm.. det hela känns skumt.
 
Kanske, men som sagt - då bör de ändå registreras här.
Serbien är lite av ett laglöst land skulle jag säga. Det är ju eg kuperingsförbud där men det följs inte alls tex.
Ser så många kuperade Serbiska dobbisar online att jag bara antog att det var lagligt där!
 
Finns nog många som är optimistiska med hur mycket $$$ de kan få nu precis innan jul… Såg 30 000 för en helt renrasig toypudel ett tag sen, några år gammal och reaktiv :meh:
Tror dock att en del får de summorna. Folk betalar vad som helst för att kunna avla fram dyra poo-hundar. Även renrasiga pudlar från uppfödare hade gått upp rejält i pris sist jag kollade – kungspudel var en av alla raser jag kikade på under min tre år långa ”rasjakt”… såg pudlar 2022 som låg ute för uppåt 60 000 kr. Vansinne.
 
Jag hittade även cavapoo ända ner till 8500:- så ja, det känns inte som att det finns något riktmärke. 😅
Men cavapoo tycker jag ändå är vanligare (eller?) och då inte borde vara dyrare. Är det inte mer "exklusivt" med cavapoomapoo? Alltså de här namnen... tänk så introducerar man en till pudelmix, man bara fortsätter addera på namnet med massa poo poo poo.
Ju mer poo ju dyrare? :up::up::up::up: så kan den heta poo poo poo måste det vara trippla priset jämtemot renrasig poo...
 
Jag tror i och för sig inte att folk som skaffar hund från ett generiskt shelter har särskilt stor aning om raser utöver utseende överlag, de som verkligen vill ha en speciell ras för att de uppskattar egenskaperna de har går nog till en specifik breed rescue istället.
Men ja, det är ju himla knepigt att de gör sådär. Varför inte bara säga "okänd" istället.
Jag misstänker att många (amerikaner åtminstone) tror att det är så raser fungerar. Hunden är den ras som den ser ut som helt enkelt. Jag har sett ett redditforum för kattägare där var och varannan post är "vilken ras är min katt?" följt av bilder på en huskatt med ovanlig färg och en beskrivning av hur man har köpt en unge från grannens utekatter. I varje tråd förklarar folk att det inte är en raskatt om den inte såldes med stamtavla från en uppfödare men nästa dag är det nån ny som googlat "grey cat breed" och tror att de har räddat en brittisk korthår från en kattkoloni.
 
Jag misstänker att många (amerikaner åtminstone) tror att det är så raser fungerar. Hunden är den ras som den ser ut som helt enkelt. Jag har sett ett redditforum för kattägare där var och varannan post är "vilken ras är min katt?" följt av bilder på en huskatt med ovanlig färg och en beskrivning av hur man har köpt en unge från grannens utekatter. I varje tråd förklarar folk att det inte är en raskatt om den inte såldes med stamtavla från en uppfödare men nästa dag är det nån ny som googlat "grey cat breed" och tror att de har räddat en brittisk korthår från en kattkoloni.
Jag tror likadant. Tycker man ser det i alla möjliga amerikanska hundsammanhang; folk påstår att de har en schäfer eller chihuahua eller shih tzu eller… och man ser klart och tydligt att det är en mix. Det är förmodligen så hundkulturen funkar där, helt enkelt…
 
Jag misstänker att många (amerikaner åtminstone) tror att det är så raser fungerar. Hunden är den ras som den ser ut som helt enkelt. Jag har sett ett redditforum för kattägare där var och varannan post är "vilken ras är min katt?" följt av bilder på en huskatt med ovanlig färg och en beskrivning av hur man har köpt en unge från grannens utekatter. I varje tråd förklarar folk att det inte är en raskatt om den inte såldes med stamtavla från en uppfödare men nästa dag är det nån ny som googlat "grey cat breed" och tror att de har räddat en brittisk korthår från en kattkoloni.
Precis! Ser det hela tiden. Till och med exempelvis Girl with the dogs (youtube) som brukar vara ganska påläst gör sådana tabbar med jämna mellanrum. Hon groomade en gång en brindle Kai/akitakorsning och nämnde den som en självklar Jindo i hela videon, jag antar att det bara var vad ägaren sa och som sheltret i sin tur sagt till dem.
 
Precis! Ser det hela tiden. Till och med exempelvis Girl with the dogs (youtube) som brukar vara ganska påläst gör sådana tabbar med jämna mellanrum. Hon groomade en gång en brindle Kai/akitakorsning och nämnde den som en självklar Jindo i hela videon, jag antar att det bara var vad ägaren sa och som sheltret i sin tur sagt till dem.
Ja, hon gör sånt hela tiden, vilket alltid förvånar mig för jag tror verkligen att hon vet bättre. Kan det vara så att hon inte riktigt kan stöta sig med ägarna på video? Att säga ”sheperd mix” när de sagt att de har en GS.
 
Jag misstänker att många (amerikaner åtminstone) tror att det är så raser fungerar. Hunden är den ras som den ser ut som helt enkelt. Jag har sett ett redditforum för kattägare där var och varannan post är "vilken ras är min katt?" följt av bilder på en huskatt med ovanlig färg och en beskrivning av hur man har köpt en unge från grannens utekatter. I varje tråd förklarar folk att det inte är en raskatt om den inte såldes med stamtavla från en uppfödare men nästa dag är det nån ny som googlat "grey cat breed" och tror att de har räddat en brittisk korthår från en kattkoloni.
Åh gud, jag tror dig! 😂
Funderar lite till en renrasig pudel har ju många pudlar i sig. Ja då är det ju poo poo poo poo poo.....
Alltså det här är ju inte ett dåligt säljargument. :up: Jag tror jag måste börja sälja pudlar nu helt enkelt
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och ska semestra i Sverige i år och det med tält. Det blir premiär för mig men det finns säkert flera vana campare här :). Jag har...
Svar
7
· Visningar
611
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 447
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 281
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 972
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp