Annonsera mera hundar 2

Bukefalos 30 år!

Många shelters verkar absolut ha ett konstigt sätt att avgöra ras, samtidigt om det är viktigt med ras (eller att det inte är en ras) så köp inte en blandrasvalp från ett shelter? Som historien med någon dom köpte en pudelblandning som visade sig inte vara pudel och då ville de reklamera.

Verkar vara brorsan till valpen i inlägget jag skrev om för några dagar sedan. Jag tycker att texten låter som om den är skriven med ett AI-verktyg.
Ja, det är det, och brorsan är ute på ny annons igen också (lika lång annons) och en syrra för foderavtal. Verkar vara svårsålda. Enligt mitt tycke överprisade blanrasvaplar av flera väldigt krävande raser. Vansinnigt söta valpar dock, men texen (och syftet med aveln som jag iofs inte vet något om?) gör ju att man ryggar tillbaka. Men jag hoppas det bara är jag är skeptisk och att uppfödarna är seriösa, noga osv...

Ja, det är det, och brorsan är ute på ny annons igen också (lika lång annons) och en syrra för foderavtal. Verkar vara svårsålda. Enligt mitt tycke överprisade blanrasvaplar av flera väldigt krävande raser. Vansinnigt söta valpar dock, men texen (och syftet med aveln som jag iofs inte vet något om?) gör ju att man ryggar tillbaka. Men jag hoppas det bara är jag är skeptisk och att uppfödarna är seriösa, noga osv...
Nya annonsen på brorsan är ju öööh spännande. Han verkar inte ha "fått förtroende" för någon än, kanske för att han är ovanligt empatisk för sin ålder 🤷‍♀️ och trots att han självmant lägger sig ner när man äter hamburgare i stan och regelbundet följer med in i huset (??!) (Alltså jag fattar att både grönlandshund och malamute ofta bor i hundgård, men som de här valparna marknadsförs framgår det ju inte utan annonserna verkar ju riktas till folk som vill ha just sällskapshundar, som i Sverige oftast bor inomhus.)

Valparna har fått "early neurological stimulation" sen de var små. Jag hade aldrig hört talas om det förr, men verkar vara nåt som amerikanska militären uppfunnit.

Och så har vi sökesannonsen från personen som vill ha en blandras mellan vallhund och vadsomhelst, som ska väga 17-30 kg som vuxen. Personens hundar "får leva fritt" utan disciplin, är ouppfostrade och lyckliga samt följsamma av tillit och glädje.

Jag vet inte, men jag anar en möjlig matchning med nordic companion dog-valparna. Synd att de är för dyra, sökeshunden får kosta max 9 000.

Och så har vi sökesannonsen från personen som vill ha en blandras mellan vallhund och vadsomhelst, som ska väga 17-30 kg som vuxen. Personens hundar "får leva fritt" utan disciplin, är ouppfostrade och lyckliga samt följsamma av tillit och glädje.

Jag vet inte, men jag anar en möjlig matchning med nordic companion dog-valparna. Synd att de är för dyra, sökeshunden får kosta max 9 000.
Den sökes annonsen kan ju tolkas på olika vis det behöver inte vara negativt. Kan vara någon som bor på en stor gård tex :)

Jag får ändå vissa vibbar när man skriver så i annonsen. Men hundarna kan absolut ha ett fint liv. (Jag bor själv på gård men jag tycker nog inte att min hund blir olyckligare av att det finns vissa regler.)
Min uppfattning är ändå att det nog finns vissa regler, men med tidigare hundar så har de liksom förstått dem själva nästan och man har sällan behövt förstärka dem eller jobba med dem. Och så tänker man att "det är inga problem att inte ha några regler" när man i själva verket har ett helt gäng oskrivna regler som man tränat in omedvetet och råkat haft en synnerligen lättränad individ.

För ingen vill att hunden stjäl all mat från bordet/köksbänken, kissar överallt, har sönder alla möbler, dörrar, väggar, springer framför bilen eller springer till skogs så fort tillfälle ges osv osv.

Det kan bli ett uppvaknande för den personen så småningom...

Nya annonsen på brorsan är ju öööh spännande. Han verkar inte ha "fått förtroende" för någon än, kanske för att han är ovanligt empatisk för sin ålder 🤷‍♀️ och trots att han självmant lägger sig ner när man äter hamburgare i stan och regelbundet följer med in i huset (??!) (Alltså jag fattar att både grönlandshund och malamute ofta bor i hundgård, men som de här valparna marknadsförs framgår det ju inte utan annonserna verkar ju riktas till folk som vill ha just sällskapshundar, som i Sverige oftast bor inomhus.)

Valparna har fått "early neurological stimulation" sen de var små. Jag hade aldrig hört talas om det förr, men verkar vara nåt som amerikanska militären uppfunnit.
Utpräglade draghundsraser korsat med lite varghybrid för att få fram en "familjehund för nordiska förhållanden" och fungera för såväl skogspromenader som hemma med familjen (🙄). Aldrig heller hört talas om de testerna?

Nä, för egen del letar jag nog vidare. Kanske finns andra hundar som fungerar för skospromenader och hemmaliv i norden också? Kanske...

Älskar ju själv spetshundar men har bara blivit smått allergisk av alla draghunds och/eller varghybridskorsningar som blev så populära för några år sedan och skulle krängas som "sällskapshundar". Trodde den "eran" var förbi. Och denna osar ju inte direkt jätteseriös med allt mumbojumbo 🫤 men vad vet jag? Det kanske dom är?

Stötte faktiskt på detta i förra veckan hos en amerikansk boxeruppfödare. Hon kombinerade det med en massa tidig introduktion av dofter. Det handlar alltså om vecka 1-2 av valparnas liv som man stimulerar nervsystemet. Kan kanske ha en viss funktion, inte omöjligt. Hon är seriös och duktig i övrigt.

Stötte faktiskt på detta i förra veckan hos en amerikansk boxeruppfödare. Hon kombinerade det med en massa tidig introduktion av dofter. Det handlar alltså om vecka 1-2 av valparnas liv som man stimulerar nervsystemet. Kan kanske ha en viss funktion, inte omöjligt. Hon är seriös och duktig i övrigt.
Ja, verkar poppis i USA. Jag har ingen åsikt, har bara inte sett det i nån svensk annons förut . Kan dock känna mig lite undrande till syftet. Prestation?

Liknande trådar

• Att skaffa hund nr2
  • Rabiesrisker Annonsera mera hundar 2
  • Klövjeväska till mindre hund.
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat