Annonsera mera hundar 2

Bukefalos 30 år!

Ja, verkar poppis i USA. Jag har ingen åsikt, har bara inte sett det i nån svensk annons förut . Kan dock känna mig lite undrande till syftet. Prestation?

Ja jag skulle tro att det handlar om att försöka boosta utveckligen av olika funktioner. Säkert inspirerat av nåt man gör med spädbarn i USA för att skapa små genier. ;)

Det verkar finnas några vetenskapliga studier på effekten av ENS. Har bara hunnit kika supersnabbt, men åtminstone några forskare verkar ha slutit sig till att det i hög grad handlar om förväntningar från tränar på hundar som behandlats så här, och att ett positivt bemötande i sig ökade prestationsförmågan (nähä)?

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0168159122000466

Jaja, sannolikt är det väl inte skadligt och uppfödaren blir säkert mkt uppmärksam på sina valpar, men som säljargument, nja.

---
Nya annonsen på brorsan är ju öööh spännande. Han verkar inte ha "fått förtroende" för någon än, kanske för att han är ovanligt empatisk för sin ålder 🤷‍♀️ och trots att han självmant lägger sig ner när man äter hamburgare i stan och regelbundet följer med in i huset (??!) (Alltså jag fattar att både grönlandshund och malamute ofta bor i hundgård, men som de här valparna marknadsförs framgår det ju inte utan annonserna verkar ju riktas till folk som vill ha just sällskapshundar, som i Sverige oftast bor inomhus.)

Valparna har fått "early neurological stimulation" sen de var små. Jag hade aldrig hört talas om det förr, men verkar vara nåt som amerikanska militären uppfunnit.

Såg inget om hälsotester, rasen skapades för något som vi redan har ett dussintals raser för, ska vara sällskapshund men är korsning av massa intensiva slädhundar? Är lite förvirrande :cautious: Varför inte välja spetsraser av sällskapstyp?

Titta vilken fin, rastypisk Border Terrier. Den är ju bara åtta månader så den kanske växer på sig lite till? :D
1787419790138.webp

Titta vilken fin, rastypisk Border Terrier. Den är ju bara åtta månader så den kanske växer på sig lite till? :D
Visa bifogad fil 189918
Men såååå charmig 😍 Jag såg denna på reddit som enligt DNA ska vara renrasig dvärgschnauzer (men det tycker jag inte den ser ut som , fast det kanske är trimmningen 🤔), men den ser mer borderterrier (med fel färg) ut än vad ”din” gör 😅
IMG_2143.webp

Avlivningshotad hund

Hej! Jag skriver detta inlägg anonymt för att inte hänga ut ägaren, har givetvis fått samtycke att göra detta inlägget av ägaren. Jag är mycket kritisk till hantering av hunden och medveten om situationen, och behöver därför inga tillrättavisande kommentarer.

Hunden är en 5 årig hane blandras av fransk bulldog och Staffordshire bullterrier. Han har levt hos ägarna sedan valp tillsammans med en annan hund.

Hunden har inte utifrån sin ras och som individ haft en miljö som passar med stimulans och aktivering. Hunden har inte fått någon träning i form av exponering, lydnad eller utbildning hos ägarna. Detta har lett till ett problemskapande beteende som yttrar sig i relationen till män. Hunden uppvisar ett omfattande stressbeteende runt män och barn och har vid flera tillfällen nafsat män i vaderna. Detta har gjort att ägarna, som inte har möjlighet att förändra miljön eller rehabilitera den ser enda utvägen som avlivning. Ägaren har inget intresse av att själva hitta en lämplig omplacering.

Hunden uppvisar inget aggressivt beteende och fungerar mycket bra med kvinnor. Hunden har inte vad jag eller ägarna vet varit med om någon traumatisk händelse med någon man utan är förmodligen resultatet av understimulans och brist på ramar och behövt ta ett ansvar den inte ska behöva.

Hunden är fantastisk i olika träningsformer, är mycket samarbetsvillig och godismotiverad. Vill gärna mysa, ligga nära och vara med sin ägare. Det är en glad och nyfiken hund som vill komma ut på utflykter men också kan komma till ro och vara hemma en dag. Hunden går fint i promenader men kan dra i kopplet i vissa situationer. Hunden har inte varit exponerad eller blivit tränad vid hundmöten men går fint ihop med hunden som den levt med sedan valp. Bör bo tillsammans med en trygg hund som kan sätta gränser, gärna en större storlek. Hunden ignorerar andra hundar vid promenader men vid närmare kontakt skäller den och har svårt att veta hur den ska förhålla sig till andra hundar och flockar.

Hunden har allergi vilket leder till klåda och äter därför Braveco året runt. Har haft diskbråck som nu är behandlad, bör inte hoppa från höga höjer som säng eller bagage. Hunden är vaccinerad, försäkrad, chippad, kastrerad och genomfört en hälsokontroll under senaste året.

Hunden är van att åka bil både i bur och på säte med bilbälte för hund. Hunden kan åka kollektivt men bör vara under uppsikt kring män och barn, går bra att bära på fordonet.

Hunden har inte fått någon träning i samband med kloklippning och vill därför inte sitta still utan kämpar för att ta sig loss. Uppvisar inget aggressivt beteende men är tidskrävande, har klippt på klinik det senaste åren. Finns god utvecklingspotential.

Hunden är ingen förstagångshund, bör inte bo med män eller barn eller vara tvungen att vistas runt dom till en början. Jag som har erfarenhet av hundar ser att det finns goda utvecklingsmöjligheter och att en stor del av problemet beror på att den inte har fått förutsättningar av nuvarande ägare.

Ett perfekt hem hade varit hos en trygg kvinna som lever ensam i en lugn miljö och önskar en lojal livskamrat. En kvinna som har tidigare erfarenhet av hundar och gärna tar sig ann att rehabilitera en hund med goda utvecklingsmöjligheter.

Jag har ingen möjlighet att ta över hunden, har försökt stötta ägarna men då intresset inte funnits har situationen slutat här. Jag har kontaktat flera hjälporganisationer för att få stöd i att hitta ett lämpligt hem. Tar gärna emot alla tips!

Kommentera så kontaktar jag dig för mer information och bilder.

Liknande trådar

• Att skaffa hund nr2
  • Rabiesrisker Annonsera mera hundar 2
  • Klövjeväska till mindre hund.
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat