Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är det en på Facebook som försöker sälja sin ponny född 1991. Tydligen väldigt svårlastad också. Är det bara jag som tänker att kan man inte ha kvar sin snart 30-åriga ponny så kanske man borde låta den få somna in istället för att utsätta den dels för att bli lastad och åka transport som den då tydligen inte gillar men också för att få ett nytt hem i den åldern. Särskilt i år med höbristen. Konstigt nog var det jättemånga som visade intresse i annonsen. Hade jag aldrig trott faktiskt.
Kanske är det folk som känner att de gör en god gärning om de tar ponnyn :cry::rage: Lite som på 1980-talet när folk köpte de uttorkade, svultna benrangel som togs in från Polen (slakthästar togs in per kilo - sedan blev det lukrativt att sälja dem på kaj till "Blödande hjärtan"). Eller som med gatuhundarna. När man så gärna vill rädda en individ att man (o)medvetet stärker de onda system som gjorde att individen och alla hens olyckskamrater hamnade i nöd.

Jag blir rörd och glad när folk vill hjälpa. Jag blir arg när folk är naiva. Jag blir rasande när folk gör business på naiva människors i botten goda men naiva vilja att hjälpa. Och jag önskar att det fanns något sätt att få vett i folk som inte vill göra rätt mot sina gamla vänner.
 
Ang "skadehistorik", hade spekulant på en ponny jag skulle sälja för några år sedan, jag berätta att han var skadefri men hade haft en hovböld ca 1 år tidigare.
Hon ringde senare samma dag och så att hon inte var intresserad av att köpa en häst som haft en hovböld...
 
Hittade en annons på en stor, fin ponny till salu. Verkar trevlig på alla sätt och vis, enda minuset att den har har haft fång. Numera friskförklarad och fullt igång, men säljs till förmånligt pris pga. fånghistoriken. Flera intresserade, men förstås dyker det upp nån som frågar om ponnyn ges på foder eller avbetalning. Har man inte råd att köpa en redan förmånlig ponny ska man kanske inte ha en fånghäst med tanke på de extra utgifter och jobb det kan innebära..
 
Såg en som annonserar ut begagnade häftade hästböcker för ungdomar för 150:- styck, samma böcker är ute för 15 spänn på Tradera.
Man kunde tänka sig att säljaren råkat få med en nolla för mycket men man kan få köpa flera i paket för 500:- så i såna fall skulle det blivit en nolla för mycket på ytterligare ett ställe.

Nu säljer samma tjej gamla dvd-filmer för 100:- styck!
Om de inte annonseras ut för 10:- styck på tradera så säljs de tre för 99:- på typ Coop.
 
Jag blir fascinerad av alla dessa hästägare som lägger ut medryttare sökes annonser där de vill hitta en duktig erfaren unghästryttare till deras unghäst. Gärna en som är intresserad av att tävla. Tänk, jag trodde att man annars behövde betala folk för att utbilda ens unghäst. Men det är klart, kan man få det gjort gratis/få betalt av medryttaren är det väl bra. En annons letar efter en medryttare som vill träna och tävla och har erfarna och engagerade föräldrar. Ponnyn i fråga är 2 år och ska ridas in nästa år.
 
Jag blir fascinerad av alla dessa hästägare som lägger ut medryttare sökes annonser där de vill hitta en duktig erfaren unghästryttare till deras unghäst. Gärna en som är intresserad av att tävla. Tänk, jag trodde att man annars behövde betala folk för att utbilda ens unghäst. Men det är klart, kan man få det gjort gratis/få betalt av medryttaren är det väl bra. En annons letar efter en medryttare som vill träna och tävla och har erfarna och engagerade föräldrar. Ponnyn i fråga är 2 år och ska ridas in nästa år.
En tvåårig ponny är väl lite väl extremt, men annars kan jag känna att man riktar sig till lite olika målgrupper mellan erfaren medryttare och inhyrd beridare.

Jag, som haft både och, ser i alla fall att det är två lite olika saker, där en inhyrd beridare inte är någon tidsmässig avlastning (och dessutom i längden kostsamt), jämfört med en medryttare som man vill ha ett längre samarbete med. Jag som har en trevlig yngre häst men dåligt med tid skulle t.ex gärna hitta ett långsiktigt samarbete med någon som vill vara medryttare ett par dagar i veckan och som vill träna och tävla. Jag står för material i form av häst, anläggning, sadlar, släp - så får vederbörande stå för tiden liksom. När jag hade beridare så behövde jag ju ändå göra allt jobb, sadla, mocka, köra, knoppa osv. Det är ren utbildning, men inte avlastning.
 
Jag blir fascinerad av alla dessa hästägare som lägger ut medryttare sökes annonser där de vill hitta en duktig erfaren unghästryttare till deras unghäst. Gärna en som är intresserad av att tävla. Tänk, jag trodde att man annars behövde betala folk för att utbilda ens unghäst. Men det är klart, kan man få det gjort gratis/få betalt av medryttaren är det väl bra. En annons letar efter en medryttare som vill träna och tävla och har erfarna och engagerade föräldrar. Ponnyn i fråga är 2 år och ska ridas in nästa år.

En tvååring är lite udda... men det ligger ju med jämna mellanrum foderannonser också - "lånas ut på foder för inkörning" eller liknande.

Men att som medryttare få möjligheten att få tävla hästen är väl inte alls tokigt tänker jag.
Det finns ju de som beklagar sig över att man som medryttare endast får göra skogsridningen när man faktiskt vill träna och tävla också.
 
En tvååring är lite udda... men det ligger ju med jämna mellanrum foderannonser också - "lånas ut på foder för inkörning" eller liknande.

Men att som medryttare få möjligheten att få tävla hästen är väl inte alls tokigt tänker jag.
Det finns ju de som beklagar sig över att man som medryttare endast får göra skogsridningen när man faktiskt vill träna och tävla också.

Nä, absolut är det positivt att det finns folk som låter medryttaren tävla. Men att sätta ut en annons på FB efter medryttare när det egentligen är en unghästutbildare som efterfrågas är lite udda tycker jag.

Det är väl den stora mängden unghästar som letar medryttare jag förvånas över och inte någon specifik annons.
 
En tvåårig ponny är väl lite väl extremt, men annars kan jag känna att man riktar sig till lite olika målgrupper mellan erfaren medryttare och inhyrd beridare.

Jag, som haft både och, ser i alla fall att det är två lite olika saker, där en inhyrd beridare inte är någon tidsmässig avlastning (och dessutom i längden kostsamt), jämfört med en medryttare som man vill ha ett längre samarbete med. Jag som har en trevlig yngre häst men dåligt med tid skulle t.ex gärna hitta ett långsiktigt samarbete med någon som vill vara medryttare ett par dagar i veckan och som vill träna och tävla. Jag står för material i form av häst, anläggning, sadlar, släp - så får vederbörande stå för tiden liksom. När jag hade beridare så behövde jag ju ändå göra allt jobb, sadla, mocka, köra, knoppa osv. Det är ren utbildning, men inte avlastning.

Fast annonserna som söker medryttare till att utbilda och tävla, vill att medryttaren ska betala för att utbilda hästen :cool:
 
Fast annonserna som söker medryttare till att utbilda och tävla, vill att medryttaren ska betala för att utbilda hästen :cool:
Låter skumt, aldrig sett. Däremot betalt för att få rida, vilket ju känns som en fair deal. Om det nu inte är en beridare då, som tar betalt, så förstår jag inte varför det ska vara gratis att rida bara för att det är en unghäst?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 971
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp