Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan jag ändå förstå lite, speciellt på facebook. Att om man ändrar annonsen och låter den vara så en stund så hoppas man kanske slippa svara på massor av "är den såld eller? Hittar inte annonsen".
Borde det inte vara ännu större risk då för att folk inte läser annonsen ordentligt och svarar ändå?
 
"Till salu igen pgav oseriös köpare."
Mina varningsklockor klämtar. Man vet lixom inte vad som utlöst det oseriösa hos köparen. Kan denne ha märkt att säljarens beskrivning av hästen inte riktigt stämde överens med verkligheten? Det borde finnas en ruta under annonsen där de oseriösa köparna kunnat förklara varför de ångrat sitt köp. Då kanske sanningen skulle komma fram, typ:

💩 Vid hämtning av köpt häst syntes tydliga förändringar hos den smäckra, svarta PRE-hästen som på film hoppade 150 cm. Den hade plötsligt lagt på sig ett antal kilon, blivit skäck, väldigt lurvig och endast hasade framåt på kommandon, typ "Eiii, Paddy! Too D pub, Lad". Säljaren påstod att den var smutsig på filmen och den inte blivit motionerad eller friserad så noga sista veckan då hästen ändå var såld...

💩 Köparen ville själv göra iordning den ridna, men något outbildade hästen för provridning. Då framkom att den aldrig tidigare haft på sig vare sig sadel eller huvudlag. Hästen dock positiv till utrustningen och gapade glatt när tränset skulle på. Försökte dock äta upp pannbandet. Man fick då veta att den endast blivit riden i hagen av gårdens afrikanska dvärggetter.

💩 Efter köp hände följande: Den garanterat trafiksäkra och orädda hästen ramlade ner i ett dike vid första kurvan utanför nya stallet. Det visade sig att hästen var både döv och blind och bara kunde gå efter vägar den gått som ung och seende häst.

💩 Efter uppsittning märktes tydligt att den viktbärande fjordhästen var obekväm med 42 kilo på ryggen. Den bresade direkt ut alla fyra ben som en sågbock och sekunden senare knäade den, la sig på rygg och visade strupen...

💩 Under veterinärbesiktning hade hästen svåra problem med böjprov på höger fram. Efter att ha knackat på benet förstod man att det var ett träben som dessutom hade små håligheter och snirkliga gångar efter trämask.

Eller var det så att hästen högg köparen i näsan som då lite grinigt bad att få tillbaka pengarna, innan den då mosnästa försvann i ett moln av damm...

Det finns oändliga anledningar till att dessa oseriösa köpare ångrat sig, men aldrig får man nån förklaring i annonsen varför köpet aldrig blivit av. Jag har hittills inte sett en enda annons som börjar med: "Till salu igen på grund av oseriös säljare... "
 
Blir fan knäckt av att se vissa annonser. Letar häst till en kompis, ser en som kanske kan passa henne. I annonsen står det bl.a "ingen skadehistorik", klickar fram filmen och hästen är tydligt nickhalt och stapplar fram i galoppen. Vaaaarför märker inte folk av eller ser att deras hästar är halta? Vågar ingen säga det till dem?
 
Halvgalen (vad jag iaf kan utläsa av annonsen) 14 årig kallblodstravare till salu igen pga "oseriösa köpare" . Givetvis också felbenämnd som "nordis".

"Han är ej tung på bettet eller hård i munnen...." och så en bild på hästakraken med ett pessoa i käften :meh:
 
Mor/ dotter som söker två friska halvblod/fullblod/andalusier och irländsk sporthäst för 12000 var 3- 10 år. Kommentarerna urartar snabbt.

En som skrev typ "Lång kravlista, men vill inte betala nåt", kallade hon "Jäkla sopa!"
Förlåt alla inblandade, men uttrycket Jäkla sopa är ju skitroligt! Länge sen man hörde dessutom, så extra bonus för det!
Jag ber verkligen alla kränkta om ursäkt, men vill hylla den här kvinnan som använder såna kraftuttryck i skrift!
:D
 
Mor/ dotter som söker två friska halvblod/fullblod/andalusier och irländsk sporthäst för 12000 var 3- 10 år. Kommentarerna urartar snabbt.

Ja, den annonsen finns lite här och där.
Man söker valacker eller möjligen okomplicerade ston, ska vara av ridhästras och får inte ha några olater alls men det är OK om de inte är utbildade. På annat annonsställe skriver man att fullblod eller oldenburgare el likn är OK.
Man undrar ju över de potentiella köparnas förväntningar.
 
En, om jag minns det rätt, lite småfuffens hästhandlare som säljer en fin BWP-valack. Den kan tydligen bli något spänd vid uppsittning men that's it. Man tillåter dock inte provridning p.g.a detta utan tycker att hästen är så pass billig så då bör någon vilja chansa. Hästen ligger på typ 70'. Det tycker iaf inte jag är så pass billigt att jag vill riskera att köpa en häst som, om man har otur, inte ens går att sitta på.
 
En, om jag minns det rätt, lite småfuffens hästhandlare som säljer en fin BWP-valack. Den kan tydligen bli något spänd vid uppsittning men that's it. Man tillåter dock inte provridning p.g.a detta utan tycker att hästen är så pass billig så då bör någon vilja chansa. Hästen ligger på typ 70'. Det tycker iaf inte jag är så pass billigt att jag vill riskera att köpa en häst som, om man har otur, inte ens går att sitta på.
Nä, dessutom verkar de inte vilja visa den riden ens, och utlovad film dyker inte upp i annonsen.
Nu har någon "oseriös" dragit sig ur köp och hästen kostar BARA 58 laxar...
Samma säljare verkar ha sålt en hel del tvivelaktigt innan. Undrar vem som var oserös egentligen? 🤔
 
Nä, dessutom verkar de inte vilja visa den riden ens, och utlovad film dyker inte upp i annonsen.
Nu har någon "oseriös" dragit sig ur köp och hästen kostar BARA 58 laxar...
Samma säljare verkar ha sålt en hel del tvivelaktigt innan. Undrar vem som var oserös egentligen? 🤔

Samtidigt som jag håller med att man vill prova innan så kan jag också förstå att på en häst som är svår att sitta upp på att man inte kan låta vem som helst komma dit, prova sitta upp och kanske misslyckas och göra det ännu värre. 🙂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 680
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 956
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 756
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp