Annonsera mera V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang ämnet ”pga oseriös köpare” som tagits upp, så jag har blivit avsedd som en sådan i en annons en gång😎

Var och provred hästen som för mig inte kändes given, men heller inte borta intressemässigt. Hade dock fler hästar att provrida i två veckor framöver inbokat, så jag var väldigt tydlig med säljaren ang det, och att jag pga ingen handpenning jag ville lägga osv, självklart räknade med att hästen ev skulle bli såld under tiden.
Inga problem och so far so good.
Efter drygt 1,5 vecka hörde jag av mig och kollade om den var kvar , vilket den var. Ville provrida en gång till isåfall och det var ok. Sa även till säljaren att jag fortfarande provade hästar.

Ett par dygn eller tre innan provridning nr 2 fick jag sms från säljaren att hästen nu gick på bete iväg från stallet men att jag väl kunde rida ut den i skogen.
Det var jag inte så sugen på, det var på ridbana jag ville känna på hästen igen. Bad om denna möjlighet och fick motvilligt från säljaren att ok, men då fick jag om jag ville ha hästen ta med den hem direkt efter och besikta hemma hos mig, för det var så jobbigt för säljaren att skiljas från hästen och hela säljprocessen.

Jag ringde dagen efter och tackade nej då dels hela upplägget kändes lite sådär, men främst att jag provridit en annan häst dagen innan som jag bestämt mig för att jag ville lägga ett bud på. Hörde av mig direkt så säljaren skulle få besked direkt och därmed inte behövde planera vidare ang att köra hästen till ridbana osv.

Dan efter : fin annons ”pga oseriös köpare är xx nu åter till salu” .

Vi hade inte ens snackat köp ännu.
 
Senast ändrad:
Samtidigt som jag håller med att man vill prova innan så kan jag också förstå att på en häst som är svår att sitta upp på att man inte kan låta vem som helst komma dit, prova sitta upp och kanske misslyckas och göra det ännu värre. 🙂

Nej, men man kan erbjuda filmer från olika tillfällen med några olika ryttare som minimum i annonsen isåfall ....
 
Nej, men man kan erbjuda filmer från olika tillfällen med några olika ryttare som minimum i annonsen isåfall ....
Jag kan förstå säljaren, men håller med om att det åtminstone borde finnas ordentligt med film när ordinarie ryttare rider i så fall.

Jag skulle sälja en 2.5 åring som var insutten i alla gångarter, dvs riden totalt ca 5-10 gånger, och den ena spekulanten efter den andra ringde och ville provrida. Jag sa nej, men välkomnade dem att komma och träffa hästen och titta när jag red. Givetvis fanns det film från ridning, löshoppning och longering i annonsen. De flesta förstod inte varför de inte fick provrida och trodde det var något skumt. Det var inget skumt alls, men jag ville inte riskera att en så "grön" häst blev utsatt för någon klantighet. Förstår man inte det så är man inte lämplig att ha unghästar, och går därför bort som köpare (av unghästar) hos mig.
 
Jag kan förstå säljaren, men håller med om att det åtminstone borde finnas ordentligt med film när ordinarie ryttare rider i så fall.

Jag skulle sälja en 2.5 åring som var insutten i alla gångarter, dvs riden totalt ca 5-10 gånger, och den ena spekulanten efter den andra ringde och ville provrida. Jag sa nej, men välkomnade dem att komma och träffa hästen och titta när jag red. Givetvis fanns det film från ridning, löshoppning och longering i annonsen. De flesta förstod inte varför de inte fick provrida och trodde det var något skumt. Det var inget skumt alls, men jag ville inte riskera att en så "grön" häst blev utsatt för någon klantighet. Förstår man inte det så är man inte lämplig att ha unghästar, och går därför bort som köpare (av unghästar) hos mig.

I det här fallet handlar det ju inte dock om någon unghäst, och som sagt - några filmer hade bidragit till att annonsen i fråga varit vettigare i sammanhanget .
 
Annons:
Nu söker jag mitt projekt!
Det kan antingen vara valack eller sto, hingst går men om ni betalar för kostnaden.
Ska vara mellan ca 2-4 år, c-ponny, d-ponny eller storhäst.
Gärna oinriden men ska vara snäll och hanterbar.
Jag är snart en xxx årig tjej men inte så lång för det ca yyy cm.
Helst ca 45 eller en timme från X-stad eller om du kan komma hit/närmre mig.
Priset är diskuterbart om det är rätt häst. Snabb och smidig affär underlättar mycket.
Har du något som skulle passa mig eller någon fråga, tveka inte att höra av dig!
Mvh SSS :)
 
Annons:
Nu söker jag mitt projekt!
Det kan antingen vara valack eller sto, hingst går men om ni betalar för kostnaden.
Ska vara mellan ca 2-4 år, c-ponny, d-ponny eller storhäst.
Gärna oinriden men ska vara snäll och hanterbar.
Jag är snart en xxx årig tjej men inte så lång för det ca yyy cm.
Helst ca 45 eller en timme från X-stad eller om du kan komma hit/närmre mig.
Priset är diskuterbart om det är rätt häst. Snabb och smidig affär underlättar mycket.
Har du något som skulle passa mig eller någon fråga, tveka inte att höra av dig!
Mvh SSS :)

Definitionen av projekt är intressant, är numera en unghäst ett projekt?
Inte bara iom den annonsen du citerar utan generellt...
 
En, om jag minns det rätt, lite småfuffens hästhandlare som säljer en fin BWP-valack. Den kan tydligen bli något spänd vid uppsittning men that's it. Man tillåter dock inte provridning p.g.a detta utan tycker att hästen är så pass billig så då bör någon vilja chansa. Hästen ligger på typ 70'. Det tycker iaf inte jag är så pass billigt att jag vill riskera att köpa en häst som, om man har otur, inte ens går att sitta på.

Den hästen känner jag till litegrann och kan säga att jag såg ut typ sähär när jag såg annonsen: :eek::nailbiting::arghh::cautious:
 
Vad anser ni om att höja priset på hästen som är till salu när man ser att flera är intresserade? Alltså inte bud utan helt plötsligt meddela att hästen kostar 10000kr mer än vad som först angivits i annonsen.

Så klart förstår jag att säljaren får göra som den vill, men är det vanligt att man höjer priset?

Jag hade bokat in provridning och fick dagen före veta att hästen helt plötsligt kostade 10000kr mer eftersom att flera var intresserade. Jag tackade då nej till provridning. Även om jag hade kunnat lägga de pengarna så tyckte jag inte att hästen var värd det och hur ska jag kunna veta att säljaren inte höjer priset ytterligare?
 
En, om jag minns det rätt, lite småfuffens hästhandlare som säljer en fin BWP-valack. Den kan tydligen bli något spänd vid uppsittning men that's it. Man tillåter dock inte provridning p.g.a detta utan tycker att hästen är så pass billig så då bör någon vilja chansa. Hästen ligger på typ 70'. Det tycker iaf inte jag är så pass billigt att jag vill riskera att köpa en häst som, om man har otur, inte ens går att sitta på.

Såg den annonsen, 70 är inte billigt i mina ögon och självklart vill man provrida :rofl:
 
Vad anser ni om att höja priset på hästen som är till salu när man ser att flera är intresserade? Alltså inte bud utan helt plötsligt meddela att hästen kostar 10000kr mer än vad som först angivits i annonsen.

Så klart förstår jag att säljaren får göra som den vill, men är det vanligt att man höjer priset?

Jag hade bokat in provridning och fick dagen före veta att hästen helt plötsligt kostade 10000kr mer eftersom att flera var intresserade. Jag tackade då nej till provridning. Även om jag hade kunnat lägga de pengarna så tyckte jag inte att hästen var värd det och hur ska jag kunna veta att säljaren inte höjer priset ytterligare?
Jag hade surnat till och tackat nej, det är som du säger en annan sak om det är flera intressenter efter provridning och man säljer till den som bjuder mest men att höja priset före provridning känns bara gnidet.
 
Vad anser ni om att höja priset på hästen som är till salu när man ser att flera är intresserade? Alltså inte bud utan helt plötsligt meddela att hästen kostar 10000kr mer än vad som först angivits i annonsen.

Så klart förstår jag att säljaren får göra som den vill, men är det vanligt att man höjer priset?

Jag hade bokat in provridning och fick dagen före veta att hästen helt plötsligt kostade 10000kr mer eftersom att flera var intresserade. Jag tackade då nej till provridning. Även om jag hade kunnat lägga de pengarna så tyckte jag inte att hästen var värd det och hur ska jag kunna veta att säljaren inte höjer priset ytterligare?

Jag var med om att säljaren höjde priset precis när vi skulle skriva köpekontraktet, alltså efter provridning, besiktning osv 😂 Blev så klart inte glad och tyckte det var väldigt märkligt beteende. Men ville gärna ha hästen och priset var bra trots höjningen. Men konstigt var det ju.
 
Jag var med om att säljaren höjde priset precis när vi skulle skriva köpekontraktet, alltså efter provridning, besiktning osv 😂 Blev så klart inte glad och tyckte det var väldigt märkligt beteende. Men ville gärna ha hästen och priset var bra trots höjningen. Men konstigt var det ju.

Var med om liknande för några år sen :o Var och tittade, vi var sams om pris och allt. Besiktning UA och när vi ska då ordna papper ville hennes make de skulle ta 20k mer! För han var "värd mer än han erbjudits för till mig av henne". Dvs helt plötsligt 20k mer än min budget tillät och jag blev knäckt för var kär i hästen :( Maken sa åt mig smsa att vi kan erbjudas halvvägs och han löste 10k till för jag skulle få hästen jag föll för. Men fy fan vad fräckt. Svarade på min annons där jag satt XX tusen som maxtak och sagt de säljer för det om bra hem, sen höja priset innan kontrakt skrivs.
 
Jag hade surnat till och tackat nej, det är som du säger en annan sak om det är flera intressenter efter provridning och man säljer till den som bjuder mest men att höja priset före provridning känns bara gnidet.

+ @Kristall10
Apråpå ändra pris så köpte jag en häst en gång där säljaren - när vi hade skakat hand, hästen var besiktigad och vi var där för att hämta den - tyckte att "jamen, priset är ju PLUS moms". Då surnade jag rejält för det hade det inte pratats om alls utan vi hade pratat om X pris hela tiden och att då klämma fram att man ska ha moms också när allt i princip är klart, nä den gubben gick inte!
Jag fick hästen till tidigare överenskommet pris.
 
Var med om liknande för några år sen :o Var och tittade, vi var sams om pris och allt. Besiktning UA och när vi ska då ordna papper ville hennes make de skulle ta 20k mer! För han var "värd mer än han erbjudits för till mig av henne". Dvs helt plötsligt 20k mer än min budget tillät och jag blev knäckt för var kär i hästen :( Maken sa åt mig smsa att vi kan erbjudas halvvägs och han löste 10k till för jag skulle få hästen jag föll för. Men fy fan vad fräckt. Svarade på min annons där jag satt XX tusen som maxtak och sagt de säljer för det om bra hem, sen höja priset innan kontrakt skrivs.
Så fult!

Jag har varit med om att man svarat på min annons med tydligt utskrivet max-pristak och sen när jag provridit hästen och bestämt mig kostar den 100k(!) mer än mitt maxtak, och säljaren blir SUR på mig. Tackade för mig och gick och kände mig lite grinig. Så jag skickade ett rätt syrligt mail om att det här kändes inte så trevligt, att DE svarade på MIN annons med utskrivet maxtak och att jag utgår ifrån att de läst annonsen. Sen skrev jag att jag gillade hästen och beskrev vad jag kunde erbjuda den.

Efter ett par dagar fick jag svar och erbjudande om att köpa den för mitt maxtak - men då hade jag bestämt mig för en annan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
33 34 35
Svar
694
· Visningar
50 686
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
1 956
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 756
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
582
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp