Bukefalos 28 år!

Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får de 700’ för den här äter jag upp min sadel…
Alltså man vill ju inte vara elak, men så som ryttaren gumpar runt i sadeln skulle det vore konstigt om flera av hästarna inte har rygg problem med. :cry:
Såg även att inga av dom andra i den starten fick i närheten av så låga procent. Förstår inte att folk inte tar av sig kritiken från Dommaren och tänker att dom kanske borda ändra hur dom tränar.:confused:
 
Senast ändrad:
Om vi tittar på samma annons så står det att filmer finns på Instagram när en 13-åring rider.
Men lite märkligt ändå att man väljer den ryttaren.
 
Alltså jag förstår inte det här med att om hästen inte är igång så då kan den inte provridas alls. En normalt frisk häst som går i hage måste väl ändå klara att man sitter upp och känner på den utan att ta skada. Visst går väl inte att rida på medelsvår nivå men en provridning för normal människa handlar ju mest om att känna på hästen, hur den svarar på hjälper och liknande.
Så gjorde vi med den hästen jag köpte, hon hade mest stått i hagen men orkade med. Kände på alla gångarter första provridningen, andra så skuttade vi över låga låga kryss.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Var i valet och kvalet om jag skulle skapa en egen tråd ang detta men det har ändå med detta ämne att göra så:

Hur kommer det sig att folk numer (känns det som) tittar så mycket på tävlingsresultat på hästen och ev värderar en häst efter det? Känns som det blivit vanligare att folk kan säga ”den stannade ut sig på 90cm, så den köper vi inte” eller ”den hade 12 fel i 120, inget jag vill ha”?
Jag tänker ju som så att ryttaren kan ha gjort misstag som gjort att resultatet blivit vad det blivit, man kanske helt enkelt inte passar ihop. Ett exempel jag har är en kompis som köpte en häst som gick 140 med sin föregående ryttare med vinster och placeringar, när min kompis då köpte den så stannade de ut sig i 1m, de passade helt enkelt inte ihop, när hästen sen såldes av denna anledning så gick den 130 felfritt inom kort. Min kompis är dessutom en duktig ryttare men hon passade inte med denna häst i hoppningen.
 
Var i valet och kvalet om jag skulle skapa en egen tråd ang detta men det har ändå med detta ämne att göra så:

Hur kommer det sig att folk numer (känns det som) tittar så mycket på tävlingsresultat på hästen och ev värderar en häst efter det? Känns som det blivit vanligare att folk kan säga ”den stannade ut sig på 90cm, så den köper vi inte” eller ”den hade 12 fel i 120, inget jag vill ha”?
Jag tänker ju som så att ryttaren kan ha gjort misstag som gjort att resultatet blivit vad det blivit, man kanske helt enkelt inte passar ihop. Ett exempel jag har är en kompis som köpte en häst som gick 140 med sin föregående ryttare med vinster och placeringar, när min kompis då köpte den så stannade de ut sig i 1m, de passade helt enkelt inte ihop, när hästen sen såldes av denna anledning så gick den 130 felfritt inom kort. Min kompis är dessutom en duktig ryttare men hon passade inte med denna häst i hoppningen.
De kanske söker en häst som inte är svår att rida bra? Som är tolerant även när inte ryttaren alltid gör precis rätt?
 
Jag har börjat fundera på vad jag ska skriva i min säljannons. Men fy sjutton vad svårt det är! Vad sägs om "säljes för att jag blivit rädd efter att han stegrade och välte". Hm. Kanske inte. Kanske skulle kopiera annonsen jag köpte han på? "Supersnäll häst som kan ridas av alla". Kanske inte det heller.

"Mager krake, svår att få upp i hull, muskler och kondition. Supersnäll att hantera. Pigg, arbetsvillig och hoppglad. Kräver rutinerad ryttare. Fynd i munhålan. Köptes av mig i december mot bättre vetande."
 
De kanske söker en häst som inte är svår att rida bra? Som är tolerant även när inte ryttaren alltid gör precis rätt?
Så kan det ju vara, men känns som många kollar på resultatet av hästen inför köp..?
Hur gör ni? Om ni ska köpa en tävlingshäst till er själva, stirrar ni på hästens resultat på tdb då eller är det ”skitsamma” för er?
 
Jag har börjat fundera på vad jag ska skriva i min säljannons. Men fy sjutton vad svårt det är! Vad sägs om "säljes för att jag blivit rädd efter att han stegrade och välte". Hm. Kanske inte. Kanske skulle kopiera annonsen jag köpte han på? "Supersnäll häst som kan ridas av alla". Kanske inte det heller.

"Mager krake, svår att få upp i hull, muskler och kondition. Supersnäll att hantera. Pigg, arbetsvillig och hoppglad. Kräver rutinerad ryttare. Fynd i munhålan. Köptes av mig i december mot bättre vetande."
Jag förstår din galghumor just nu.

Men du har beskrivit att hästen är trevlig med den som du tar hjälp av.
Låt henne eller honom beskriva hästen åt dig.

Sedan behöver man inte ange skäl till varför hästen är till salu. Du kan berätta det om någon frågar.

@Ramona gav mig flera bra tips när jag skulle annonsera och dessutom sälja.

Köparen får göra sig en uppfattning och du behöver bara berätta det som är relevant.

Jag tycker jag fick till en bra balansgång men jag kände också hästen väl och hade inga rädslor i bagaget.
 
Jag förstår din galghumor just nu.

Men du har beskrivit att hästen är trevlig med den som du tar hjälp av.
Låt henne eller honom beskriva hästen åt dig.

Sedan behöver man inte ange skäl till varför hästen är till salu. Du kan berätta det om någon frågar.

@Ramona gav mig flera bra tips när jag skulle annonsera och dessutom sälja.

Köparen får göra sig en uppfattning och du behöver bara berätta det som är relevant.

Jag tycker jag fick till en bra balansgång men jag kände också hästen väl och hade inga rädslor i bagaget.
Ja, hon ska få hjälpa mig att få till en mer passande beskrivning. Han är en jättetrevlig häst, men med en del egenheter som man måste ha med i beräkningen och han ska ju inte till någon som vill ha en lugn och trygg tanthäst/nybörjarhäst. Jag har ju till och med ridit honom efter stegringen och det skulle jag inte ha gjort om jag inte tycker att han är trevlig. Och nu när jag fått veta mer om hur han ser ut i munnen kan jag förstå en del saker med. Hjärtat säger att han ska vara kvar hos mig, men hjärnan säger att jag behöver en annan typ av häst om jag ska ha häst. Så då får det bli så.
 
Ja, hon ska få hjälpa mig att få till en mer passande beskrivning. Han är en jättetrevlig häst, men med en del egenheter som man måste ha med i beräkningen och han ska ju inte till någon som vill ha en lugn och trygg tanthäst/nybörjarhäst. Jag har ju till och med ridit honom efter stegringen och det skulle jag inte ha gjort om jag inte tycker att han är trevlig. Och nu när jag fått veta mer om hur han ser ut i munnen kan jag förstå en del saker med. Hjärtat säger att han ska vara kvar hos mig, men hjärnan säger att jag behöver en annan typ av häst om jag ska ha häst. Så då får det bli så.
Går tänderna att åtgärda eller det möjligt att tex rida på någon passande typ av bettlöst?

I så fall är det kanske ett större problem.
 
Går tänderna att åtgärda eller det möjligt att tex rida på någon passande typ av bettlöst?

I så fall är det kanske ett större problem.
Nej, det är mest troligt överben på lanerna (pullvalkar) orsakade av skada från bett. Röntgad för att utesluta vargtänder som inte brutit igenom (jag ser inga vargtänder på bilderna, men jag kan inte tolka vad jag ser så det blir upp till radiologen att bedöma). Jag har sett på bilder att han ridits på hackamore, så det bör fungera, jag ska fixa ett och låta ryttaren testa, om hon går med på det. Vi tycker också att han funkar hyfsat på tvådelat vanligt bett.
 
Nej, det är mest troligt överben på lanerna (pullvalkar) orsakade av skada från bett. Röntgad för att utesluta vargtänder som inte brutit igenom (jag ser inga vargtänder på bilderna, men jag kan inte tolka vad jag ser så det blir upp till radiologen att bedöma). Jag har sett på bilder att han ridits på hackamore, så det bör fungera, jag ska fixa ett och låta ryttaren testa, om hon går med på det. Vi tycker också att han funkar hyfsat på tvådelat vanligt bett.
Jag menade förstås att då är det kanske inget större problem.

Det låter ju så! Vad bra!
:)
 
Han är en jättetrevlig häst, men med en del egenheter som man måste ha med i beräkningen och han ska ju inte till någon som vill ha en lugn och trygg tanthäst/nybörjarhäst.
Fast ALLA hästar har egenheter och grejer man behöver ta hänsyn till. Det finns ingen häst som är helt okomplicerad i precis allting och klockren jämt och ständigt. Beskriv hästen utan att lägga in någon typ av värdering. Saklig och koncis. Storlek, ålder, utbildning. Allt annat är helt subjektivt och kanske inte alls stämmer med vad någon annan tycker.

Din häst kanske med en annan ryttare faktiskt är hur trygg som helst. Det vet man inte. Jag hade en ponny en gång i tiden som var stressad med mig. Taktade när jag red ut etc. När medryttaren skulle rida var den hur avslappnad som helst och skrittade ut på lång tygel. Och tvärtom har jag köpt hästar andra tycker är helt oridbara, för att ha dem i en vecka och lära känna dem och sen klara det galant eftersom jag förstod mig på hur den skulle hanteras.

Det är därför människor kommer och provrider ju. För att de ska känna efter vad de känner och tycker. Och vi har alla olika tycke och smak. Den hästen jag sålde för att den var istadig att rida ut på, tyckte köparen var en rolig utmaning. Hon bröt nyckelbenet senare, men tyckte att olyckor händer ju även på trygga hästar, vilket är sant. Vi har alla olika smak, och vi har alla olika erfarenheter med oss i bagaget som format oss till de vi är och de åsikter vi har. En häst jag tycker är lugn och trygg, tycker du kanske är lat och tråkig, en häst som du tycker är het och stressad, kanske jag upplever som framåt, men mycket snäll och ärlig. "Lugn och trygg" är mycket subjektivt. Det beror ju helt på vilka andra erfarenheter man har.

Min granne som rider western tycker att jag flänger runt helt okontrollerat, när jag egentligen har en rätt så samlad arbetstrav. ;) Allt handlar om vad man själv är van vid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 490
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 654
Senast: Sirap
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 999
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 281
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp