Bukefalos 28 år!

Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Vi söker skötare/medryttare till våra två hästar. De är två 6 åriga ston som vi har ihop. Vi söker någon som vill mysa med hästarna borsta, promenera, longera. Arbete från marken osv. Ridning är inte aktuellt för tillfället då båda är under utbildning!

Någon som kanske vill följa med ut på tävling och hjälpa till då båda aktivt tävlas i hoppning."

🙃 (Lön nämns f.ö. inte.)
 
"Vi söker skötare/medryttare till våra två hästar. De är två 6 åriga ston som vi har ihop. Vi söker någon som vill mysa med hästarna borsta, promenera, longera. Arbete från marken osv. Ridning är inte aktuellt för tillfället då båda är under utbildning!

Någon som kanske vill följa med ut på tävling och hjälpa till då båda aktivt tävlas i hoppning."

🙃 (Lön nämns f.ö. inte.)

På liknande tema finns det en häst ute för medryttarskap. Man ska utbilda hästen (som enligt texten kan tolkas som insutten) och betala Alaa utgifter för den (4000kr/månad).

Win-win... i Alla fall för ägaren.
 
"Vi söker skötare/medryttare till våra två hästar. De är två 6 åriga ston som vi har ihop. Vi söker någon som vill mysa med hästarna borsta, promenera, longera. Arbete från marken osv. Ridning är inte aktuellt för tillfället då båda är under utbildning!

Någon som kanske vill följa med ut på tävling och hjälpa till då båda aktivt tävlas i hoppning."

🙃 (Lön nämns f.ö. inte.)
Under utbildning men tävlas aktivt:idea:
 
Fast ALLA hästar har egenheter och grejer man behöver ta hänsyn till. Det finns ingen häst som är helt okomplicerad i precis allting och klockren jämt och ständigt. Beskriv hästen utan att lägga in någon typ av värdering. Saklig och koncis. Storlek, ålder, utbildning. Allt annat är helt subjektivt och kanske inte alls stämmer med vad någon annan tycker.

Din häst kanske med en annan ryttare faktiskt är hur trygg som helst. Det vet man inte. Jag hade en ponny en gång i tiden som var stressad med mig. Taktade när jag red ut etc. När medryttaren skulle rida var den hur avslappnad som helst och skrittade ut på lång tygel. Och tvärtom har jag köpt hästar andra tycker är helt oridbara, för att ha dem i en vecka och lära känna dem och sen klara det galant eftersom jag förstod mig på hur den skulle hanteras.

Det är därför människor kommer och provrider ju. För att de ska känna efter vad de känner och tycker. Och vi har alla olika tycke och smak. Den hästen jag sålde för att den var istadig att rida ut på, tyckte köparen var en rolig utmaning. Hon bröt nyckelbenet senare, men tyckte att olyckor händer ju även på trygga hästar, vilket är sant. Vi har alla olika smak, och vi har alla olika erfarenheter med oss i bagaget som format oss till de vi är och de åsikter vi har. En häst jag tycker är lugn och trygg, tycker du kanske är lat och tråkig, en häst som du tycker är het och stressad, kanske jag upplever som framåt, men mycket snäll och ärlig. "Lugn och trygg" är mycket subjektivt. Det beror ju helt på vilka andra erfarenheter man har.

Min granne som rider western tycker att jag flänger runt helt okontrollerat, när jag egentligen har en rätt så samlad arbetstrav. ;) Allt handlar om vad man själv är van vid.
Precis allt som du skriver här kan man applicera när man själv söker häst.

Varför beskrivs hästen som den gör jo, för att ryttaren har denna uppfattning.

Jag köpte en gång en häst som kan "ridas av alla".

Den uppfattningen hade aldrig jag, även om hon var hur lätt som helst för alla med god balans och sinne för fart.
 
Det tycker iofs inte jag är konstigt. Det påverkar alltid att någon annan rider.
Men då ska man ju inte söka medryttare😉
Det är det jag menar, det fanns inte ett resonemang i den här annonsen som hängde ihop med resten. I slutändan blev det ju bara en annons efter gratis groom.
 
Så kan det ju vara, men känns som många kollar på resultatet av hästen inför köp..?
Hur gör ni? Om ni ska köpa en tävlingshäst till er själva, stirrar ni på hästens resultat på tdb då eller är det ”skitsamma” för er?
Ska jag köpa den som tävlingshäst så kollar jag såklart vad den tävlat, nu tävlar jag dressyr, men jag vill ju se hur den är på tävling. Står det att den är utbildad Msv b och tävlat lb på dåliga procent, så kan jag ju fundera på hur väl utbildad den är. Har den tävlat med flera ryttare på dåliga procent, så lär den ju inte vara så lätt på tävling. Är det bara en ryttare som har dåliga procent av flera, så är ju hästen rätt okomplicerad antagligen.
 
Om hästen säljs som tävlingshäst och jag köper den som det så vill jag ju ha förutsättningar för att kunna tävla med ganska bra resultat i de klasser jag tänkt. är det enstaka dåliga rundor spelar det ingen roll, men flera och ofta så lär man fundera vad som inte fungerar med nuvarande ryttare och hur jag ska kunna göra det bättre. det beror ju såklart på nivå men för mig påverkar det ju hästens pris om den har endel dåliga resultat.
 
Följdfråga på mitt föregående inlägg:
Om en häst presterat superbra ett tag, höjer det då värdet på den? Kan man ”förstöra” en hästs värde genom att tävla mer lite sämre resultat?
 
Följdfråga på mitt föregående inlägg:
Om en häst presterat superbra ett tag, höjer det då värdet på den? Kan man ”förstöra” en hästs värde genom att tävla mer lite sämre resultat?
Överhuvudtaget, VAD är det som avgör värdet på en häst? Priserna spretar ju väldigt mycket tycker jag!
 
"Vi söker skötare/medryttare till våra två hästar. De är två 6 åriga ston som vi har ihop. Vi söker någon som vill mysa med hästarna borsta, promenera, longera. Arbete från marken osv. Ridning är inte aktuellt för tillfället då båda är under utbildning!

Någon som kanske vill följa med ut på tävling och hjälpa till då båda aktivt tävlas i hoppning."

🙃 (Lön nämns f.ö. inte.)
Tycker inte att det är något konstigt. Finns nog en hel del som skulle tycka att det vore kul.
 
Annonsen låg alltså under medryttare, inte hästjobb. Jag tycker mitt jobb är kul, men jag vill ändå ha betalt.
Tycker ändå inte att det är konstigt. :) Finns väl kanske ingen rubrik som heter "skötare" eller liknande att lägga det under. Det är väl knappast tänkt som en anställning heller, så att lägga det under jobb skulle ju bli fel. Tror absolut att många skulle nappa på det där utan en tanke på att vilja ha betalt. Finns många som tycker det är jättekul att få fixa och pyssla med hästar och som gillar arbete vid hand t ex, men som inte har en egen häst att göra det med.
 
Tycker ändå inte att det är konstigt. :) Finns väl kanske ingen rubrik som heter "skötare" eller liknande att lägga det under. Det är väl knappast tänkt som en anställning heller, så att lägga det under jobb skulle ju bli fel. Tror absolut att många skulle nappa på det där utan en tanke på att vilja ha betalt. Finns många som tycker det är jättekul att få fixa och pyssla med hästar och som gillar arbete vid hand t ex, men som inte har en egen häst att göra det med.
Hästskötare är ju ett jobb, och en medryttare är någon som rider. Jag tycker det är ganska fräckt att bjuda in folk till att komma och vara oavlönad arbetskraft åt en, oavsett om de tycker uppgifterna är kul eller ej. Sen tycker jag resten av resonemangen i annonsen är märkliga. Någon som är tillräckligt duktig för att arbeta hästen från marken på ett vettigt sätt är väl tillräckligt duktig för att rida den på ett vettigt sätt. Varför inte bara skaffa en medryttare som rider bra nog att inte sabba hästen/hästens utbildning, åtminstone under enklare motionsridning?
 
Hästskötare är ju ett jobb, och en medryttare är någon som rider. Jag tycker det är ganska fräckt att bjuda in folk till att komma och vara oavlönad arbetskraft åt en, oavsett om de tycker uppgifterna är kul eller ej. Sen tycker jag resten av resonemangen i annonsen är märkliga. Någon som är tillräckligt duktig för att arbeta hästen från marken på ett vettigt sätt är väl tillräckligt duktig för att rida den på ett vettigt sätt. Varför inte bara skaffa en medryttare som rider bra nog att inte sabba hästen/hästens utbildning, åtminstone under enklare motionsridning?
Fast det finns faktiskt folk som tycker att hästar är mer/annat än ridning. Folk som älskar att umgås med djuren och t ex jobba dem från marken. Det är inte alla som vill rida, men som gärna spenderar delar av sin fritid med en häst utan att för den skull behöva köpa en egen. Har en sådan person i vårt stall. Hon är inte intresserad av att rida men vill gärna hänga i stallet och göra annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 316
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 505
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 828
Senast: Jahaja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 841
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Örebroare, kan ni ge lite busshjälp
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp