Bukefalos 28 år!

Annonsera mera VII

Hjälp säljes, inköpt på Hööks… 😆
 

Bifogade filer

  • 47AC9B84-F0CB-401F-BC91-EB8BB5C52CA7.jpeg
    47AC9B84-F0CB-401F-BC91-EB8BB5C52CA7.jpeg
    40,1 KB · Visningar: 133
Tråkigt att det ska behövas tas bort för att folk inte kan besinna sig. Det är frivilligt med ridprovet på treårstestet och formen bedöms inte överhuvudtaget så det tycker jag känns som en dålig ursäkt till att pressa hästarna se så bra ut som möjligt.
Bara en parantes om en personlig erfarenhet.

På mitt treårstest (swb) ville domaren se mycket mer än bara att den gick i alla gångarter åt alla håll.
Att den skulle mer in i handen bakifrån, ridas in i stadigheten. Inte att formen skulle sitta men att den hade bjudning och bjöd bakifrån.
Det blev en halvlektion av det... Bra mycket längre än sex varv på fyrkanten...

Jag fattar grejen men det var inte det vi trodde behövdes för testet.
Dessutom fick vi ' mindre bra' på alla punkter 🙄Hästen var snäll, visade sitt fina temperament och den framtida potentialen syns bakom det gröna valpiga. Lydig och gjorde allt på hjälperna. Vilket jag trodde räckte för en grön treåring.

Jag blev jätteförvånad och det kan väl inte vara vanligt?
Hästen var riden tre fyra gånger i ridhus/bana innan visningen för att jag fokuserade bara på att hästen skulle vara tam nog att liksom genomföra ridprovet, inte att göra det perfekt på något sätt. Hästen gjorde ridprovet bra, jag är supernöjd. Trodde verkligen inte det krävdes nåt särskilt extra.
 
Bara en parantes om en personlig erfarenhet.

På mitt treårstest (swb) ville domaren se mycket mer än bara att den gick i alla gångarter åt alla håll.
Att den skulle mer in i handen bakifrån, ridas in i stadigheten. Inte att formen skulle sitta men att den hade bjudning och bjöd bakifrån.
Det blev en halvlektion av det... Bra mycket längre än sex varv på fyrkanten...

Jag fattar grejen men det var inte det vi trodde behövdes för testet.
Dessutom fick vi ' mindre bra' på alla punkter 🙄Hästen var snäll, visade sitt fina temperament och den framtida potentialen syns bakom det gröna valpiga. Lydig och gjorde allt på hjälperna. Vilket jag trodde räckte för en grön treåring.

Jag blev jätteförvånad och det kan väl inte vara vanligt?
Hästen var riden tre fyra gånger i ridhus/bana innan visningen för att jag fokuserade bara på att hästen skulle vara tam nog att liksom genomföra ridprovet, inte att göra det perfekt på något sätt. Hästen gjorde ridprovet bra, jag är supernöjd. Trodde verkligen inte det krävdes nåt särskilt extra.
Men oj! Detta har jag aldrig varit med om. Alltid bara att hästen typ är styrbar, kan gå i alla tre gångarterna i båda varven och sen är det klart. Verkligen inget avancerat alls. Det hade jag inte ställt upp på. Det är liksom inte en ridlektion du var där för 😱
 
Bara en parantes om en personlig erfarenhet.

På mitt treårstest (swb) ville domaren se mycket mer än bara att den gick i alla gångarter åt alla håll.
Att den skulle mer in i handen bakifrån, ridas in i stadigheten. Inte att formen skulle sitta men att den hade bjudning och bjöd bakifrån.
Det blev en halvlektion av det... Bra mycket längre än sex varv på fyrkanten...

Jag fattar grejen men det var inte det vi trodde behövdes för testet.
Dessutom fick vi ' mindre bra' på alla punkter 🙄Hästen var snäll, visade sitt fina temperament och den framtida potentialen syns bakom det gröna valpiga. Lydig och gjorde allt på hjälperna. Vilket jag trodde räckte för en grön treåring.

Jag blev jätteförvånad och det kan väl inte vara vanligt?
Hästen var riden tre fyra gånger i ridhus/bana innan visningen för att jag fokuserade bara på att hästen skulle vara tam nog att liksom genomföra ridprovet, inte att göra det perfekt på något sätt. Hästen gjorde ridprovet bra, jag är supernöjd. Trodde verkligen inte det krävdes nåt särskilt extra.
Va 😮 det låter verkligen jättekonstigt och inte alls som det ska vara. Vad märkligt av domaren…
 
Men oj! Detta har jag aldrig varit med om. Alltid bara att hästen typ är styrbar, kan gå i alla tre gångarterna i båda varven och sen är det klart. Verkligen inget avancerat alls. Det hade jag inte ställt upp på. Det är liksom inte en ridlektion du var där för 😱

Va 😮 det låter verkligen jättekonstigt och inte alls som det ska vara. Vad märkligt av domaren…
Det var fler som reagerade, det var lika för alla. Men fortfarande lika konstigt.

Jag trodde vi var klara när jag ridit ungefär mina 6 varv...
Men, jag fick ju rida som en idiot sen efter det och undrade om jag var på gränsen att bli godkänt då provet 'aldrig tog slut' 🙈, och typ känna mej som en idiot då förstås. Som inte utbildat min treåring bättre än så. Jag har inte bråttom så ridmässigt kände
jag att det räckte för oss, vi kunde med råge att visa upp det vi måste visa upp på ett ridprov.

Sen,jag förstår vad domaren var ute efter, men man kanske kunde tagit det muntligt som ett gott råd.
 
Jag tror det handlar mer om att folk inte har tålamod att vänta om unghästen är deras enda. De vill börja göra roliga saker.
Oh ja och jag förstår dom så väl. Min unghäst (2 år i mitten av December) går i hage och över hantering och promenader när jag hinner/orkar. Fick han bestämma hade han redan varit inriden ;-). Han tycker jag är supertråkig som inte gör nåt mer med honom.
 
Boots
Bara lite använda. Den ena är trasig och den andra är på väg sönder.

Alltså det är ju strunt samma om de nästan är oanvända när man måste till skomakare det första man gör...
 
Tråkigt att det ska behövas tas bort för att folk inte kan besinna sig. Det är frivilligt med ridprovet på treårstestet och formen bedöms inte överhuvudtaget så det tycker jag känns som en dålig ursäkt till att pressa hästarna se så bra ut som möjligt.
Min kompis treåring reds för tionde gången på treårstestet och fick diplom ändå. Tycker det är så sorgligt att flera verkar tro att ridningen är så viktig.
 
Såg en annons under boxplatser i Stockholm där man sökte boxplats åt en foderhäst. Den skulle vara billig eftersom annonsören bara hade 300-800 kronor i månaden, och ligga nära en busshållplats.
Jag antar att det är en ungdom som hoppas och drömmer och inte har koll på att det behövs en nolla till för att det ska vara realistiskt.
 
Ja det finns ju en generell kultur inom stora delar av hästvärlden där man anser att ju tidigare man börjar med något desto bättre, på gott och ont. Jag anser personligen att man borde ta bort ridtesterna för 3-åringarna helt och hållet och bara visa dem lösa och vid hand. Inte så mycket för att själva ridtestet i sig är för krävande utan mer för att det uppmuntrar en del ägare/uppfödare att pressa hästarna för hårt i för ung ålder i ett försök att få hästarna att se så bra ut som möjligt på testet.
Ja, ska kreti och pleti hålla på och hetsa och överarbeta fölen/åringarna på det här viset vore det bättre att vänta med att visa dem ridna tills hästarna är 4. Jag tycker KWPN's modell är något att snegla mot.
 
Såg en annons på ett halvblod som varit halt sen maj 2021 och nu säljs som promenad/sällskapshäst för att skadan aldrig kommer läka och hästen blir "mer halt" av att ridas. Är det inte bättre att ta bort hästen i det läget?
 

Liknande trådar

Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
354
Senast: Tokyo
·
Övr. Hund Men hur tänkte man här? Jag tycker inte att det är schysst att annonsera ut en 13 år gammal hund! Men jag kanske tänker fel...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
59 203
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Och i så fall var någonstans är det bäst att annonsera? :) Det är sex år sedan jag hade medryttarhäst sist och jag har alltid antingen...
Svar
19
· Visningar
2 124
Senast: Takire
·
Ekonomi & Juridik Upptäckte precis att hastnet börjat ta betalt för att publicera säljesannonser. Inget direkt fel med det, men jag har tidigare haft...
2
Svar
27
· Visningar
3 626
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp