Ännu en allemansrätt..

malinsky

Trådstartare
Har frågat tidigare, men nu har jag tagit reda på lite mer

Genom vårt tomt går en väg ned till hus längre ned.
Vägen är vår, och det är bara folk som bor där och dess besökare som får "framföra fordon".

Det går MASSOR med människor på denna väg med och utan hundar, stannar och röker och nu har droppen fått bägaren att rinna över. (Kastade fimpar och lösspringande hundar som gör utfall mot kaninburen eller försöker sätta tänderna i vår katt)

Jag vill sätta upp en skylt där det står att det är privat väg, vilket det är. (Vägen går mellan vår ingång till huset och garaget och vägen ägs av oss) Men FÅR vi sätta upp en skylt?

Vad jag/vi vill är att få bort alla som går.. med eller utan hund, barnvagnar, folk som röker och slänger fimpar osv. Förutom de som bor i området såklart, de var vi ju medvetna om att de skulle nyttja vägen när vi köpte. Jag trodde dock inte att hela samhället hade detta som promenadväg när det dessutom gå stigar runt vår tomt som är fullt användningsbara, en är dessutom en gammal väg!!!

Enligt allemansrätten så ser jag inget om hur man får nyttja privata vägar som går på privat TOMT, inte mark alltså. "Inte störa, inte förstöra" står det också.. och de stör, anser jag!

Sv: Ännu en allemansrätt..

Hej,

Förstår problemet, INTE kul när folk inte kan uppföra sig (slänga fimpar och hundar som attackerar kaninburen låter ju helt horribelt).

Har du läst senaste Ridsport? Där stod det om olagligen uppsatta skyltar, som markägare satt upp utan tillstånd. Läs artikeln, den är intressant om inte så upplyftande ur ditt perspektiv kanske....

Problemet i ditt fall torde väl vara att det är en så tydlig VÄG som går genom er tomt. Hade det varit en stig hade det nog varit en helt annan sits eftersom det ju verkligen är genom er TOMT (inte avsides mark). Det stod rätt tydligt formulerat i Ridsport (även om jag inte kommer ihåg exakt ordalydelse) att väg-ägare inte får förbjuda fotgängare, cyklister och hästar.

För att sätta upp en skylt med Privat/enskild väg så måste man ha tillstånd av kommunen, du kan ju kolla med dem direkt om er situation faller under någon regel som berättigar detta. Tror tyvärr inte att fotgängare/hästar/cyklister behöver respektera detta dock, utan bara bilister, vilket ju inte kommer åt det du vill.

Oj, detta blev rörigt och surrigt, men jag rekommenderar dig verkligen att läsa Ridsports senaste nummer, då du säkert hittar en del matnyttigt där!

Kanske en "egenskriven" skylt med vädjan om respekt för att det faktiskt är just en tomt som passeras kan hjälpa upp situationen något iallafall? Samt information om att det faktiskt finns stigar att använda som alternativ, vilket skulle uppskattas av er?

Mvh
Tua

Har du en väg som går genom gården, även om den går nära ditt hus så får du nog leva med att folk promenerar förbi och igenom. Motorfordon däremot är en annan femma då är det endast behöriga som gäller.

Jag har exempel på folk som kommer från stan och som köper gårdar häromkring med vägar som går igenom deras gårdar. De börjar sätta skyltar, vägbommar, rusa ut och skälla på folk som rider förbi etc - man undrar; HAR DE INTE SETT HUR GÅRDEN SER UT NÄR DE KÖPTE DEN? Hur kan man köpa ett ställe och sedan gnälla över hur den ligger och att en väg går genom gården.

Det är mycket få vägar som egentligen är privata och som man får skylta som sådana. Ej obehörig genomfart för motorfordon är en annan sak. Vi har allemansrätt i det här landet tack och lov ( så länge det varar ) och den innefattar gående, häst o ryttare, samt andra icke motordrivna fordon. Störande för dig är antagligen att de överhuvudtaget passerar ditt hus men det är knappast störande i lagens mening. Om folk skräpar ner, har lösspringande hundar m m då är det dessa saker du får ta tag i genom tillsägelser, anmälningar etc inte att folk går förbi ditt hus i största allmänhet.

Jag förstår att man upplever det som störande och tycker att de är inne på ens "tomt" men så är ju inte fallet och jag personligen hade ju aldrig köpt en gård/hus med en väg som går så nära förbi/igenom.

Sen kan du säkert både skylta, stänga av med vägbom etc för det gör folk här hemma omkring hej vilt utan att kommunen eller polisen gör ett skvatt. Folk kapar åt sig mark de inte har rätt till och bryter mot allemansrätten utan problem. Våra barn tvingas rida längs trafikerade vägar p g a detta istället för att kunna rida inom som vi har gjort i alla tider och har rätt till.

Man blir så trött...

Får sätta upp en skylt med "vår önskan" helt enkelt. Allemansrätt i all ära, men det innebär inte att folk får bete sig hur som helst. :devil:

Jag hade nog inte brytt mig om folk kunde visa respekt och inte käka av bärbuskarna, gå tvärs genom tomten för att hälsa på hästarna, ha lösa hundar och skräpa ned. Värst var det när det stod två tjejjer och snackade utanför vår dörr och rökte.. och fimpade ciggen och gick efter 5 minuter. Jag blev för arg för att säga ngt, jag hade nog inte varit så "konstruktiv" i min formulering tror jag.

Grindar har vi men använder inte då det blir besvär för de som bor nedanför oss.

När jag vinner pengar på lotto (:angel: ) ska jag dra om vägen. :angel:

Det tror jag är helt rätt tänkt, att sätta upp en skylt mera som ett önskemål kommer att få folk mer välvilligt inställda och kanske ger de som har varit minst sagt tanklösa en tankeställare så att de skärper till sig.

Om någon beter sig så som du beskriver, käkar bär på era buskar, fimpar i trädgården, går in på tomten för att hälsa på hästarna så är du ju i din fulla rätt att säga ifrån. Sen ibland så kommer man långt med att kanske säga till på ett "snällt" sätt i början i vart fall ÄVEN om det kokar inombords...

Hoppas att det löser sig, det är så trist med tjafs och framförallt så tar det mycket energi från en själv att bli irriterad hela tiden!
Hemma ska man ju ha trevligt, ligga i hängmattan och pilla navelludd!

JAAA!

Man ska bara myysa :D

Jag försöker undvika att säga till folk när jag är irriterad, men ibland kokar det, som när en hund satte huggtänderna i katten som satt på vår bro, hunden = lös, sprang ifrån matte och ville äta..

Då gapade jag och skrek och var så j_la arg att jag kokade.
:o

Om det är en privat väg som ni äger och underhåller... som går innanför er tomtgräns och närmare ert hus än 50 meter så skulle jag tippa på att ni kan sätta upp en grind och ett staket så att folk inte kan använda den. JAG skulle inte vilja ha folk som går på min tomt... tänk om man har släktmiddag, barnkalas eller vill ligga och sola?

Det är ju skillnad på tomtägare och markägare... Jag skulle höra med kommunen vad som gäller för just er fastighet.

Japp, vi äger och underhåller, vägen går närmare än 50 meter... ska kolla med kommunen

Problemet är att vi inte vill stänga ute de som bor nedanför.

Allemansrätten gäller inte tomtmark nära hus.
Sätt upp en skylt vid tomtgränsen som säger: "Detta är tomtmark. Vänligen respektera." Exempelvis. Eller om det behövs klarare besked: "Privat tomtmark! Tillträde förbjudet"!

Informera först grannen om att dom och deras besökare givetvis får passera som vanligt.

Folk i övrigt får göra som dom måste göra om du skulle ha staket runt din tomt, nämligen gå runt!

LIA

Senast ändrad:

Ledsen men du har faktiskt fel i det här, när det gäller vägar så är det annat som gäller. Hur skulle det se ut om alla stängde av grusvägar som går genom deras gårdar?

Nej, mitt råd till TS, om hon verkligen önskar att försöka stänga av vägen är att ta kontakt med kommunen i första hand för att se vad som gäller för just deras fastighet. Det finns saker som servitut, gammal hävdsrätt m m som gör att man definitivt inte har rätt att stängsla in en väg. Vägen är INTE att jämställa med tomt!

Fast vägen är ju utfartsväg (eller infartsväg) till fastigheter nedanför. Men lik förb_ en väg... :confused:

Får jag nyttja andras uppfarter? :o

Jag ska kolla med kommunen och höra vad de säger :)

Gör det för det KAN ju faktiskt vara så att du verkligen har rätt att stänga av eller rättare sagt kanske sätta upp någon form av vägbom med lås som bara ni på området kan öppna.

Nackdelen är ju att det blir omständigt att köra in till fastigheterna och den allmänna grannsämjan kanske inte blir så bra...

Skylta om kommunen säger att du har rätt till det, det håller kanske borta en del men antagligen inte alla. Fast det är ju så trist med en massa förbudskyltar:( Personligen hade jag nog börjat med skylt med en stilla vädjan om respekt för er som bor där.

Skillnad på väg som är allmän (även om den går genom en gård) eller en privat som servar ett antal andra fastigheter (där vanligen servitut kommer in i bilden) eller man har bidrag för, jämfört med att ha en skaftväg till en fastighet (som jag förstår det här).

Jag anser att vägen är en del av deras tomt. Vad skulle exempelvis hindra att dom gör potatisland av den (med grannens välsignelse)? Dom har ingen som helst skyldighet att hålla väg i övrigt, såvitt jag förstår. Merparten av dom som idag nyttjar vägen har inga ärenden till den enda fastigheten (grannen). Finns det servitut etc som säger annat, blir det en annan sak.

Vi hart flera grannar med liknande förhållanden, och där frågar man först eller kommer överens om tillgång. Annars :devil: !

Med reservation för vad vi vet i sak. Ska bli intressant att få veta vad myndigheterna säger.

LIA

Senast ändrad:

Fast vägen är ju utfartsväg (eller infartsväg) till fastigheter nedanför. Men lik förb_ en väg... :confused:

Fick ni inte ett utdrag från fastighetsregistret? Där står om det finns servitut. Står det last, belastas fastigheten av det (kan vara elledningar osv.) står det förmån så gynnas fastigheten av det.

Är gården väldigt gammal kan det vara som med äldre bryggor. Ingen äger den men en släkt har i många år använt och skött om den, då har de enligt gammal hävd rätt att fortsätta använda den.

Alternativet är ju som du själv föreslog, göra en ny väg. Tänk då på att om servitut finns på den gamla måste du göra om det till den nya och då med berörda parters godkännande.

I första hand är det nog bra om du markerar din tomt vid sidorna om vägen med t.ex. staket. Det kan räcka med korta stolpar med tråd/rep emellan för att visa att det är DIN tomt! Kanske tidigare ägare inte brydde sig ett dyft om vad som var.

En skylt med "varning för hunden" brukar göra susen att få andra hundägare att koppla sina hundar...

Lycka till!

Den är belagd med servitut förmån för de som bor nedanför att använda den som utfartsväg, inget snack om den saken - finns massor med papper på det från tingsrätt osv. Vi får enl gammalt domstolsbeslut använda grindar, men vill inte då det har varit lite infekterat mellan grannarna och denna väg innan vi flyttade in.

Vi var väl medvetna om att trafik skulle förekomma med de som bor i området samt att det var just infartsväg och det har jag inga problem med, det är söndagsflanörerna som stör ngt otroligt som jag vill ska använda de stigar som omgärdar vår fastighet. En på var sida, men likt för_b ska de gå genom vår tomt.

Skaffa hundar med vakt så vill ingen stå utanför er dörr och röka cigg eller gå genom gården med okopplade hundar :angel:

Jag tror vi har likadant som dej, det går en väg genom gården - mellan huset och lagården - till en enda granne bortanför våran gård men också upp mot skogen bakom oss. Skogsvägen är nog en av de få riktigt bra promenadvägarna i byn, så jag antar det är därför som folk går igenom vår gård så flitigt. Vi har några grannar som tränar med sina jakthundar också som brukar köra genom gården.

Jag har inget emot att folk promenerar, kör skoter, cross, bil osv genom gården - men hunden tjänar kanske sitt syfte för jag har inte varit med om något av det du beskriver, med folk som inte "uppför sej".

Snarare tycker jag ju det bara är trevligt när grannarna kommer genom gården och man kan få sej en liten tjötstund! :D Jag gillar våra grannar :love: Samtliga brukar stanna om vi är ute, och jag tror alla som nyttjar den regelbundet har förklarat sej, "Vi går genom gården för att ta oss dit och dit, så du inte tror att vi bara går igenom här för att snoka, eller så" :rofl:

Det är väldigt enkelt.
Bara de med sevitut får nyttja vägen genom er tomt.
Alla och då är det ALLA andra begår hemfridsbrott.
En lämplig skylt skulle väl vara "Privat tomt".
Och om det fortfarande är problem kanske.
"Privat tomt allemansrätten gäller INTE".

Fastigheterna med servitut och deras besökande har ju sedan servitut och behöver inte nyttja allemansrätten för att komma hem eller hälsa på.

I-U - Det låter underbart, hoppas att du sitter inne med sanningen. Det skulle underlätta för oss och vi skulle få det så mkt trevligare hemma :)

För att sätta upp en skylt med Privat/enskild väg så måste man ha tillstånd av kommunen, du kan ju kolla med dem direkt om er situation faller under någon regel som berättigar detta. Tror tyvärr inte att fotgängare/hästar/cyklister behöver respektera detta dock, utan bara bilister, vilket ju inte kommer åt det du vill.

Får man då som ryttare rida på den privata vägen?
Alltså, i närheten av mitt stall finns en liten gård en bit in i skogen, där är det en landsväg ( ni vet sån med gräs i mitten ). Precis innan deras gård börjar så står det att det är ett privat område.
Ridskolan går alltid upp en bit i skogen när de rider förbi den gården, men det behöver man alltså inte göra?

Vägen går bredvid gården, inte igenom den och det är inte de som "äger" vägen eller vad man ska säga.

I vårt fall får de inte rida, då det bara är de som bor efter vägen som får "framföra fordon" och hästar mig veteligen räknas som det.

En reservation då om någon efter vägen skaffar häst och rider hem...

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 863
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 430
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 989
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 958
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka