Ännu en med sadelproblem..

Thera

Trådstartare
Idag var jag och hämtade min mycket efterlängtade sadel!
Som några kanske vet har jag letat länge efter en Wintec Cair allround i 18 tum. Denna hittade jag en bit hemifrån till ett rimligt pris.

Glad i hågen kom jag ut och skulle prova den på hästen, var nästan övertygad om att den skulle passa. Hm.. :crazy:

Jag tyckte, högst amatörmässigt, att den låg an mer fram och bak och lite mindre i mitten. Den låg an hela vägen dock, alltså ingen glipa som man kunde se igenom.
Hästen verkade trivas bra i den när jag red en liten sväng. Schabraket var svettigt hela vägen, kanske lite blötare fram och bak.

Damen i fråga är ganska svankig och överbyggd, och vääldigt otränad då hon varit dräktig.

Jag vill så gärna slippa ge mig ut i sadeldjungeln igen... och min ekonomi och bakdel vill såå gärna ha denna sadel!

Det satt ett svart järn i sadeln, men efter vad jag har hört så blir Wintecen mer böjd ju vidare järn man har.

Tror ni jag kan satsa på ett vidare järn + en fårskinnspadd, eller är det bara att sälja.. :(

(Förresten, går koppjärnen att "böja till" själv eller är det nytt som gäller om man vill ha vidare?)

Senast ändrad:
Sv: Ännu en med sadelproblem..

Thera skrev:
Idag var jag och hämtade min mycket efterlängtade sadel!
Som några kanske vet har jag letat länge efter en Wintec Cair allround i 18 tum. Denna hittade jag en bit hemifrån till ett rimligt pris.

Glad i hågen kom jag ut och skulle prova den på hästen, var nästan övertygad om att den skulle passa. Hm.. :crazy:

Jag tyckte, högst amatörmässigt, att den låg an mer fram och bak och lite mindre i mitten. Den låg an hela vägen dock, alltså ingen glipa som man kunde se igenom.
Hästen verkade trivas bra i den när jag red en liten sväng. Schabraket var svettigt hela vägen, kanske lite blötare fram och bak.

Damen i fråga är ganska svankig och överbyggd, och vääldigt otränad då hon varit dräktig.

Jag vill så gärna slippa ge mig ut i sadeldjungeln igen... och min ekonomi och bakdel vill såå gärna ha denna sadel!

Det satt ett svart järn i sadeln, men efter vad jag har hört så blir Wintecen mer böjd ju vidare järn man har.

Tror ni jag kan satsa på ett vidare järn + en fårskinnspadd, eller är det bara att sälja.. :(

(Förresten, går koppjärnen att "böja till" själv eller är det nytt som gäller om man vill ha vidare?)

Man ska inte använda paddar och sånt under cair sadlarna just för att luftstoppningen tappar sin funktion då(forma sig efter ryggen).

Hur ligger sadeln när du kollar från sidan ligger den jämnt så du har en plan sits eller är den mera höjd fram än bak? Är den högre framm så ska du nog ha i ett vidare järn. Sedan så ska inte sadeln lyfta varken fram eller bak när man trycker på respektive platser(trycker man fram så ska inte sadeln lyfta flera cm. bak då har man ett för vidt järn).

Skulle aldrig böja till järnet själv utan dom är ju konstruerade för att hålla formen vid hårt tryck uppifrån, man vill ju inte gärna att järnet plötsligt ska börja viddga ut sig av sig själv!

Jaja, hoppas du förstod nått av vad jag svamlade om. Nu är inte jag sadel utprovare eller nått liknande...men man har lärt sig lite när man själv har hållt på att leta sadel!

Du har ingen sadelkunnig som kan hjälpa till?

För du kan ju prova med ett vidare järn och se hur resultatet blir. För Wintec 500 serien (alltså inte Isabellen, den är rakare) blir väldigt böjd i vidare bom.

Jag ska ha ut en equiterapeut om några veckor som är kunnig på sadlar, får se vad hon tycker.. frågan är om jag kan rida till dess och se hur hästen går?

Det är en Wintec 500 jag har, jag har också hört att de böjs mer med vidare järn, men jag undrar om hon kan ha vidare utan padd.. Jag ska kolla lite närmre och se om jag kan ta några kort idag så får ni se...

Jag hoppas och tror att jag har löst problemet! :banana:

Efter att ha läst på en del om sadelinprovning insåg jag att sadeln var för trång för damen. Det var liksom för stort gap mellan manke och sadel + att bossorna rakt ner inte tryckte jämnt hela vägen, utan låg på mer ju längre ner man kom.

Tog ut koppjärnet och rådfrågade min far som är gammal bilmekaniker och plåtslagare och frågade om det skulle gå att göra vidare. Sagt och gjort, ritade av det, satte det i ett skruvstäd och drog till och jämförde. Det blev perfekt och enligt pappa ska det inte kunna bli "sladdrigt", så länge man inte värmer det eller böjer massor av gånger.

Provade och nu satt sadeln mycket bättre längs med ryggen. Ska dock ändå höra vad ET säger, men jag tycker det ser bra ut. Kanske att jag behöver en padd under till hon musklar sig, men nu var det jämnt tryck både längs med rygget och neråt.

Och jag är nöjd att jag inte la 250 kr på ett nytt järn.. :angel:

På de inte alltför gamla modellerna av Wintec 500 cair kan man ändra passformen med hjälp av inlägg som läggs mellan luftpanelerna och resten av sadeln. Är inte så jätteinsatt, men det går iaf att sätta i inlägg i mitten (om man har en svankig häst), fram (om hästen är överbyggd) och bak. Har lite funderingar på det själv, min pålle är 3-4 cm överbyggd, så även om sadeln följer hans rygg perfekt så blir det lite "nerförsbacke" av det..

Håller fullständigt med D_K...
Då järnet är specialbehandlat och härdat får det inte utsättas för sådant våld som en "utböjning" är...
Det är mycket stor risk att det kan gå spricka sönder vid exempelvis stark kyla.....
Jag lät sambon ta ett av mina järn med sej till sitt jobb och där frågade han dom som jobbar med just härdat stål om dom kunde "vika ut" det, eller göra ett annat mycket vidare åt mej....
Men som yrkesmän vägrade dom att göra det då resultatet kunde få katastrofala följder....
Så om jag inte hittar ett beg vitt järn, för jag helt enkelt "hosta upp" 369:-...
Vilket är riktpris hos återförsäljarna...

Men vad jag har fattat så är koppjärnet gjort av just järn, och om du ser på tex hästskor och annat av samma material så händer inget med dem bara för man formar om dom. Om inte man gör det fram och tillbaka en massa gånger förstås, eller formar om dom extremt.
Jag har då aldrig sett ett järnföremål spricka vid kyla, men jag ska hålla koll på det under vintern så att det inte händer något.

Men jag är nöjd än så länge, att pröva fixa det själv skadar ju inte.

Visst är egentligen inte järn speciellt "farligt" att böja..
Men det är inte BARA järn i koppjärnet..
Det är desutom behandlat så det ska hålle formen i "ur och skur" i många är...
Om man då "böjer" det så bildas det små mikroskopiska sprickor och i dessa kan fukt m.m tränga in i godset och skada det, bl.a. kan det börja rosta inifrån..och det SYNS inte utanpå förrän det är försent....

Sen finns ju den aspekten att garantin inte gäller du "järnet" blivit utsatt för medvetet manipulation... som det så vackert heter...

Av ren nyfikenhet undrar jag då vad det är mer än järn?

Jag har svårt att tro på det där med sprickor och annat, jag tror det handlar om försäljningsknep helt enkelt, men vi får väl se hur det håller.

För den som ändå vill köpa koppjärn finns de här för 249 kr.. ;)

Då järn är ett mjuk material som dessutom otroligt lätt binder till sej syremolekyler, kan man inte na det "naturellt" så att säga, utan man måste antingen blanda ut det med t.ex. nickel eller något annat.
Då lägger man nickel ytterst för att hindra syremolekylerna från att komma åt järnet.

Om man då med våld böjer materialet bildas det mikroskopiska sprickor i nickelhöljet, och då är det "fritt fram" för syremolekylerna att binda sej till järnet...
Och då börjar järnet errodera, d.v.s. rosta....
Och järn som rostat till räckligt mycket blir sprött och går sönder...

Ren och skär fysik.....

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 035
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 002
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Spyro192
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka