Ännu en medryttarfråga (krav på ung medryttare)

Iser

Trådstartare
Jag har länge försökt hitta en medryttare till min häst, men inte haft så mycket tur. Jag har hela tiden velat ha en vuxen, som jag visste att jag kunde lämna ensam i stallet och lita på att saker och ting blev gjorda.

Men sen en dag var det en flicka (11-12 år) som ringde och frågade och i någon kort, svag sekund gick jag med på det. När flickan kom blev jag först chockat över att hon inte var större,men tänkte sen att, nu när hon har kommit kan hon julika väl få provrida. Provridningen gick bättre än förväntat och hon red honom bättre än en del vuxna som har ridit honom. Jag gick med på att hon kunde få komma igen, men förklarade samtidigt hur jag hade tänkt från början med medryttare och att det krävdes en del engagemang från föräldrarna med om hon skulle vara medryttare.

Vi sa då att vi testar på och ser hur det går framöver och sen kanske om det fortsatt gick bra skulle hon säga upp sin ena ridskolelektion (av två) i veckan.

Nu har vi hållt på några månader. Det har ju krävts mer av min tid än om jag hade en äldre medryttare, som redan var inne i hästskötsel. Men jag har sett det lite som att om jag lägger lite tid i början, så kanske jag har en trogen medryttare lite längre. Om hon tycker om hästen och lär sig hantera honom nu, så kan det ju bli rätt bra om ett år eller två (dom utvecklas ju fort i den åldern) och vi kan bli samkörda på ett annat vis än om jag hade en äldre tjej, som vill göra saker och ting på sitt vis.

Hon har ridit 1-2 ggr/vecka ofta har jag varit med eller en annan in stallet, men det har också blivit några gånger själv, då hennes mamma (totalt ovan med hästar)har varit med och verkar störtkär i hästen, trots att han inte har varit riktig fräsch och det har blivit ganska lugna ridturer. Efter vi stallade in hästarna har hon varit där några gånger själv och även fått mocka och fixa mat+vatten. Jag har märkt att hon inte riktigt har koll på hur man mockar, då det är väldigt mycket att mocka dagen efter hon har mockat. Men det kan jag ju förstå om ingen har visat henne hur man ska göra och bara tänkt att vi får ta en dag tillsammans i stallet snart, då jag kan visa lite hur jag gör när jag fixar boxen och vi kan pyssla lite tillsammans och jag kan lära och visa henne lite saker, som jag gör.

Nu har hästen varit till veterinär och det visar sig att han ska ha vila några dagar. Vilket oturligt nog sammanfaller med hennes höstlov, då hon såklart gärna hade velat rida. Jag har sms-kontakt med hennes mamma och säger då att hon gärna får komma och pyssla och att vi ev. kan ta den där "stalldagen" som jag hade tänkt. men får till svar att det är inte intressant - hon vill rida!

Nu vet ju inte jag hur kommunikationen mellan mor och dotter har gått till, men jag finner det väldigt förvånande att en flicka i den åldern bara vill rida och undrar lite om jag kanske har trott fel om henne. Hon kanske inte är den "framtidssatsningen", som jag trodde. Jag minns ju bara hur jag själv var in den åldern, då jag var lycklig när mamma och pappa släppte av mig i stallet och jag kunde få vara där så länge jag ville, men inte fick rida.

Är jag fel ute som blir besviken eller kan man förvänta sig lite mer intresse från flickans sida i den åldern?

Jag har även förstått det som att hon ska bli medryttare för att förberedas inför att kanske skaffa häst själv och isf kan jag tycka att hon borde lära sig att hästen behöver skötas om även när den är sjuk. Eller är det för tidigt? Är jag för hård?

Ska man säga något eller bara låta det passera?

Det kan ju kanske ta några veckor innan hon kan rida igen eftersom jag gärna vill rida i gång den själv efter behandlingen.

Sv: Ännu en medryttarfråga (krav på ung medryttare)

Det kan ju också vara så att det är mamman som tycker att hon ska rida - jag har märkt det bland annat på mina egna föräldrar som inte är hästvana. "Varför måste hon åka dit om hon inte kan rida..." "Varför betala om inte..". För de ser inte helhetsbilden på samma sätt som en annan som är hästintresserad och van. Trots att jag haft egen häst under ungdomen. (Ja nu också, men nu är jag ju vuxen.)

Kan du inte försöka få prata med tjejen? Eller ring och prata med mamman? Förklara läget?

Jag har sms-kontakt med hennes mamma och säger då att hon gärna får komma och pyssla och att vi ev. kan ta den där "stalldagen" som jag hade tänkt. men får till svar att det är inte intressant - hon vill rida!

Hur har du lagt fram det - att ni kommer vara där tillsammans och pyssla, eller att hon får åka och pyssla själv om hon vill? Mamman kanske inte vill att hennes barn utnyttjas som "gratis arbetskraft" dvs åker dit och mockar (så du slipper), men inte får nåt för det? Vad barnet vill är ju lite svårt att uttala sig om - hon kanske gärna är där ändå och myser med kusen, och tycker hennes mamma är dum som inte låter henne åka trots att det inte blir nån ridning. Visst förstår en tjej i den åldern att hästar måste skötas även om de blir sjuka och man inte kan rida, men de kanske inte alltid tycker det är så kul.

För det första så tror jag att du ska prata med tjejen och förklara hur det ligger till och att det är sånt som händer ibland när man har häst. Sedan kan du kanske bjuda in henne till stallet och visa allt annat runt omkring ridningen som ju faktiskt kan vara kul också. Kanske lära henne fläta manen på hästen, göra inbakade flätor i svansen, lacka hovar, göra shackrutor på baken på hästen, alltså sånt som småtjejer tycker är kul. Laga stängsel och sånt är ju ingen höjdare för en elva-åring men däremot att "pimpa" en häst kan vara vansinnigt kul. Varför inte testa och se om intresset att bara vara med hästen kan öka då :) Jag tror inte att tjejen bara är intresserad av att rida, hon vet nog bara inte riktigt vad man annars kan göra med en häst.

Jag tänkte också lite att det kan bero på hur mamman har lagt fram frågan till dottern, vad svaret blir. Men när det nu är mamman som tar kontakt varje gång känns det också konstigt att "gå bakom ryggen" på henne och ta kontakt med dottern direkt. Även om det för min del nog skulle underlätta en del gånger.

(Mamman kan vara lite disträ ibland och känns väldigt ovan när det gäller att tänka sig in i hur man sköter en häst).

Det känns som att ni alla är inne lite på samma spår som jag.

Jag kanske har varit otydlig med att vi kunde åka dit tillsammans och pyssla. Så jag kanske får ta om frågan och kan ju då erbjuda mamman att jag skjutsar hem tjejen efteråt, så att hon inte behöver vara där och vänta under tiden.

Men vad tror ni kan vara roligt att göra för en 11-årig tjej? För dels tänkte jag väl att vi kunde mocka tillsammans och sånt, så att hon lär sig hur jag gör. Men jag funderade också på om man ev. kunde smörja träns och sånt samt rykta, fläta mm. som du föreslog. Jag tyckte såna saker var kul att lära sig i den åldern (så länge det handlade om hästar och någon tog sig tiden att lära ut), men jag kan ju inte utgå från att alla är som jag:grin:

Det känns som att ni alla är inne lite på samma spår som jag.

Jag kanske har varit otydlig med att vi kunde åka dit tillsammans och pyssla. Så jag kanske får ta om frågan och kan ju då erbjuda mamman att jag skjutsar hem tjejen efteråt, så att hon inte behöver vara där och vänta under tiden.

Men vad tror ni kan vara roligt att göra för en 11-årig tjej? För dels tänkte jag väl att vi kunde mocka tillsammans och sånt, så att hon lär sig hur jag gör. Men jag funderade också på om man ev. kunde smörja träns och sånt samt rykta, fläta mm. som du föreslog. Jag tyckte såna saker var kul att lära sig i den åldern (så länge det handlade om hästar och någon tog sig tiden att lära ut), men jag kan ju inte utgå från att alla är som jag:grin:
Jag har två döttrar som nu är över elva förvisso, men det har absolut varit "att göra hästen fin" som varit viktigast i den åldern. Massor med rosetter, bling bling, glitterspray mm. tycker de är kul, det kan jag lova. Det där med noggranheten i mockningen skulle jag nog lägga åt sidan lite. Det brukar de lära sig sinom tid i alla fall.

Varför inte be henne att bygga en broddlåda i slöjden? Eller en ryktpåse, nosludd eller något sånt. man känner sig så mycket mer delaktig när man får göra något till hästen... Det blir mer som ens egen häst då liksom. Som ägare måste du ju förstås använda grejorna också (även om de kanske inte blir sådär superpraktiska alltid ;)) Tanken är att få medryttaren att känna sig så delaktig som möjligt, då kommer hon säkert tycka det är kul att komma till stallet utan att alltid rida. Hon blir en viktig person i hästens liv liksom :)

Senast ändrad:

---

Vilka bra svar alla har gett! Jag kan bara instämma i det som sagt. Mest ville jag bara säga hur kul det var att läsa en tråd där man VILL ha kvar en yngre ryttare och lära upp denne för ett förhoppningsvis långt samarbete.

Gilla!

Fast nu tänker jag inte på noggranheten i mockningen utan lära henne ATT mocka.

Jag är med på att jag inte kan kräva att det blir som när jag själv har mockat, men hon ska väl ha en chans att veta hur hon ska göra eller? Sånt lär hon sig ju inte på ridskolan. Hon har ändå sagt att hon vill vara medryttare och vi har pratat om vad jag behöver hjälp med. Då ska väl inte jag vara hennes mamma och mocka åt henne - eller?

Som det är nu hade hon lika väl kunnat låta bli att mocka, och så ska det väl inte heller vara när jag från början var noggran med att jag behövde lite avlastning? Eller är det kanske mamman jag ska visa?

Sen undrar jag om det inte kan vara skillnad på vad man tycker är kul när man har hästar hemma eller har föräldrar som har hästar, så att man är uppväxt med allting runtinkring, såsom dina döttrar,och man är uppväxt i stan och med föräldrar som inte har en aning om hur man sköter en häst.

För dina döttrar är det ju ingen konst att fixa hästens utrustning eller lägga in en knippe hö i boxen, de har sett hur man gör det så många gånger för och fått frågan 1000 gånger innan om de kan tänka sig hjälpa med det (gissar jag;))

Men när jag var liten fick jag ju ofta nöja mig med att vara i stallet själv. Jag kunde umgås med hästarna i stallet och i hagen, jag kunde få rykta och borsta och ge några go'bitar. Men annars mest bara "finnas" i stallet och titta på hästarna. Det var ju lycka när det fanns någon äldre person i stallet, som tog sig tiden att visa mig hur saker och ting funkade, lära mig hur man gjorde vissa saker och berätta saker för mig. Då kände jag mig ju duktig och som att jag bidrog med någonting.

Men det är klart att barn funkar olika. Jätte roligt att du delar med dig av dina erfarenheter i alla fall och tack för tipsen. Smart att föreslog att hon kan göra något i skolan till honom. Hon frågade för ett tag sen om hon skulle köpa något till honom. Men jag kom inte på något och det känns bara dumt om hon ska lägga sina få veckopengar på min häst. Men jag kan ju säga att hon får köpa något om hon ser något fint som skulle passa honom, kanske?

Jag tar gärna emot andras åsikter också;).

Senast ändrad:

Fast nu tänker jag inte på noggranheten i mockningen utan lära henne ATT mocka.

Jag är med på att jag inte kan kräva att det blir som när jag själv har mockat, men hon ska väl ha en chans att veta hur hon ska göra eller? Sånt lär hon sig ju inte på ridskolan. Hon har ändå sagt att hon vill vara medryttare och vi har pratat om vad jag behöver hjälp med. Då ska väl inte jag vara hennes mamma och mocka åt henne - eller? Som det är nu hade hon lika väl kunnat låta bli att mocka, och så ska det väl inte heller vara när jag från början var noggran med att jag behövde lite avlastning? Eller är det kanske mamman jag ska visa? Aha... så det är på den nivån! Ja då är det ju en annan femma, jo, självklart ska du lära henne hur man gör så att hon vet hur det blir lika fint som när du mockar ;)

Sen undrar jag om det inte kan vara skillnad på vad man tycker är kul när man har hästar hemma eller har föräldrar som har hästar, så att man är uppväxt med allting runtinkring, såsom dina döttrar,och man är uppväxt i stan och med föräldrar som inte har en aning om hur man sköter en häst. Jag själv är inte uppväxt på en gård utan gick till ridskolan precis som du. Men nog tusan tyckte jag att det var jättekul att lära mig göra fina flätor och rykta shackrutor på sköthästen. Snyggaste hästen i stallet skulle den bli ;) Så det tror jag att de flesta småtjejer gillar :)

För dina döttrar är det ju ingen konst att fixa hästens utrustning eller lägga in en knippe hö i boxen, de har sett hur man gör det så många gånger för och fått frågan 1000 gånger innan om de kan tänka sig hjälpa med det (gissar jag;)) Skyldig ;)

Men när jag var liten fick jag ju ofta nöja mig med att vara i stallet själv. Jag kunde umgås med hästarna i stallet och i hagen, jag kunde få rykta och borsta och ge några go'bitar. Men annars mest bara "finnas" i stallet och titta på hästarna. Det var ju lycka när det fanns någon äldre person i stallet, som tog sig tiden att visa mig hur saker och ting funkade, lära mig hur man gjorde vissa saker och berätta saker för mig. Då kände jag mig ju duktig och som att jag bidrog med någonting.

Men det är klart att barn funkar olika. Jätte roligt att du delar med dig av dina erfarenheter i alla fall och tack för tipsen. Smart att föreslog att hon kan göra något i skolan till honom. Hon frågade för ett tag sen om hon skulle köpa något till honom. Men jag kom inte på något och det känns bara dumt om hon ska lägga sina få veckopengar på min häst. Men jag kan ju säga att hon får köpa något om hon ser något fint som skulle passa honom, kanske?

Jag tar gärna emot andras åsikter också;).

Tiiiiiooooo

Jag själv är inte uppväxt på en gård utan gick till ridskolan precis som du. Men nog tusan tyckte jag att det var jättekul att lära mig göra fina flätor och rykta shackrutor på sköthästen. Snyggaste hästen i stallet skulle den bli Så det tror jag att de flesta småtjejer gillar

Absolut! Ryktning och flätor ska vi göra. Shackrutor har jag faktisk aldrig lärt mig att göra, men jag undrar om inte det är svårt att göra på en lång vinterpäls?

Jag är själv en liten ridskoleunge om man säger.
Mina föräldrar har inte haft nåt intresse av att stötta mig eller på nåt vis underlätta mitt hästliv. Jag fick min lektion i veckan och sen var det bra med det. Inga ridläger, inget alls.
Jag bodde mer eller mindre på ridskolan. Man var överlycklig när man fick rykta nån häst eller hjälpa till att släppa ut och in, putsa, leda nybörjare osv. Bara man fick vara med hästarna. Ibland fick man till och med rida en gratis lektion när man lett nybörjare tillräckligt många gånger. (och förfrusit fötterna i gummistövlar i timmar i ett svinkallt ridhus på vintern)

Jag sparade pengar till jag som tonåring hade råd att köpa (en billig iofs, men vi hängde ihop i nästan 20 år) egen häst. Har alltid fått betala allt själv och innan jag hade körkort fick jag själv cykla milen till och från stallet varenda dag osv.

Min dotter älskar hästar, rider på ridskola, vi har hästar (inhyrda och inte hemma eftersom vi bor i stan) och hon har inte alls samma intresse som jag hade.
Hon är nöjd med att rida sin lektion, rida vår häst ibland, hon tycker inte det är särskilt kul att pyssla och rykta. Ändå älskar hon hästar på sitt vis.

Vi är alla olika, men iaf min dotter tycker det är roligt att vara till hjälp. Alltså att någon behöver hennes hjälp. Får hon mocka tants box (vi har helskötsel) och lägga in hö och foder, fylla på vatten, hjälpa till att flytta hästar och sånt tycker hon det är kul. Men bara stå och rykta eller något som känns som att det är 'bara för att hon ska göra nåt' är hon inte alls lika förtjust i.

Kanske den tjejen också vill känna sig behövd och delaktig? Klart hon vill köpa nåt till pålle och känna att hon kan bidra med något :)

En stalldag när man mockar och visar hur man putsar sadel och träns (och repeterar delarna på dem), kanske visar hur mycket hö som är lagom, vad hästen äter för mat, fläta lite man och svans osv skulle vara kul?
Jag tror också som nån annan sa att det kanske är mamman som tycker att det är onödigt att åka ut om tösen inte får rida. Har upplevt ganska många såna mammor på ridskolan där dottern rider tycker jag. Teoriveckor? Oj, vad onödigt, då får de ju inte rida. Nej, då lägger jag inte ner tid på att köra hit.

Och ändå har den ridskolan ett jättebra upplägg tycker jag. Barnen har fått se när hovslagaren är där och skor och verkar och förklarar vad hon gör och varför, de får hjälpa till att ta in och ut hästarna, ta på och av täcke, putsa, mocka, ta ner hö från höskullen (med ridläraren självklart). Iaf min dotter tycker det är jättekul. För det har ett syfte, hon lär sig något och det är något som hon känner är meningsfullt.

Själv var (och är) jag nöjd med att bara finnas bland hästarna. :)

Nu skickade jag ett nytt sms till mamman (hade egentligen velat prata med tjejen själv, men det käns också konstigt när jag har pratat med mamman innan).

Läste då mammans svar en gång till och så som hon skriver låter det mer som, flickans svar.

Så här ser SMS'et ut:
"Verkar inte som hon vill, hon vill rida!!! Vi hörs! Hälsa W:)"

Nu förtydligade jag frågan och frågade om hon ville hänga med mig till stallet en dag. Så hon inte tror att hon ska göra det själv.

Har egentligen inget råd att komma med eller så ,men jag ville bara säga att jag önskade att fler vore som du, fler vuxna som tog sig tid för den yngre genationen. Hoppas tomten kommer med en extra fin julklapp till dej iår:)

Men taaack så mycket:o Nu rodnade jag - så mycket var det väl ändå inte.

Men det kanske beror på att jag jämför med de underbara människorna som tog sig tiden med mig när jag var i den åldern. Jag känner faktisk någonstans att jag skulle vilja ge lite av det till någon annan och denna tjejen är så härlig och uppriktig. Man blir ju så glad när man ser någon annan som uppskattar ens ögonsten (nästan) lika mycket som man själv gör.

Nu pratade jag precis med henne och hon var ju JÄTTEGLAD att jag ville ha med henne i stallet, att jag villa skjutsa hem henne och frågade hur det var med hästen efter veterinärbesöket:love:

Tack för ni hjälpte mig att bolla frågan. Jag tar gärna fler tips om vad vi kan göra tillsammans på lördag när vi ska träffas i stallet.

Absolut! Ryktning och flätor ska vi göra. Shackrutor har jag faktisk aldrig lärt mig att göra, men jag undrar om inte det är svårt att göra på en lång vinterpäls?
Vi gjorde rutorna med fintandad mankam har jag för mig. De hästarna var inte klippta på den tiden, men de fick inte komma ut på vintern heller (det var på den tiden det:crazy:) så de hade väl inte superlång vinterpäls vad jag minns. Det svåraste är väl att få hästen tillräckligt ren så att inte smutsen syns när man kammar "snett mothårs"...

fantastiskt med någon som vill, som du säger, ge tillbaka lite. Även om det egentligen ger mer jobb för dig. Helt underbart. Det var så jag själv fick lära mig och förbereda mig för att kunna ha en egen häst så småningom. jag fick börja som skötare på en privathäst och sakta men säkert fick jag lära mig mer och mer och rida fick jag ju göra.. lite till en början men mer senare.

Synd att tjejjen inte verkar vara intresserad av borstandet och pysslandet. Har märkt lite samma tendens på stalltjejjerna idag. De verkar ha hundra fler aktiviteter än man själv hade i den åldern och kanske har de aldrig haft tiden att knyta an till en skötponny så de vet hur underbart det kan vara att bara mysa med sin bästis. Kanske med lite tur så kommer hon upptäcka det så småningom!

Såg att du fått massa bra svar redan och att du hört från tjejen också att hon gärna ville följa med.

Kände bara att jag ville bidra med upplevelser från när jag blev medryttare när jag var tolv. Mitt hästliv började på en ridskola där man bara fick komma och hämta en färdig häst och ibland borsta lite. Så att komma till ett stall där man fick mocka, putsa läder och hämta hästen ur hagen var som en dröm som blivit sann.

I början var det inte så mycket ridning pga ömma hovar så det var mest skrittrundor och promenader men jag var lika glad för det. Rida gjorde jag ju på ridskolan. Och bara skrittrundorna var utomhus så var det ju uteritt och sånt gjorde man inte på min ridskola. I medryttarhästens stall fick jag lära mig hur man mockar så det blir rent och snyggt. När jag kom var jag förundrad över hur noga de kunde mocka men jag lärde mig snabbt och det blev superviktigt att det alltid var rent och snyggt. Stallgången sopades stup i kvarten. När det blev jul och jag kunde köpa ett nosludd i julklapp till "min" häst var lyckan gjord!

Nu, drygt fem år senare är jag fortfarande kvar på samma ställe, med samma ägare och sköter samma häst. Vi har vuxit tillsammans och jag tror att jag är vad du har i tankarna om din medryttare nu.

På frågan om det finns något mer du kan göra på lördag. Om du inte redan tänkt det, visa henne hur man gör med fodret. Om det fanns något jag tyckte mer om än att mocka boxen och hämta hästen i hagen så var det att blanda foder! Inte bara hämta en färdig burk att hälla i krubban utan att få mäta upp alla mineraler, havre och vad det nu är och blanda själv.

Annars tyckte i alla fall jag att allt som har med hästägande att göra var jättekul. Den där drömmen om egen häst kändes uppnåelig på något sätt.

Hoppas ni får riktigt kul på er stalldag :)

såg inte sen att hon ville följa med tillslut när du pratade med henne =) Super!

Jag älskade (och älskar) att få tvätta svansen och göra den riktigt fin! Sånt brukade man ju inte få göra på ridskolan. Sen kanske fläta den, gå en liten promenad med hästen (om han får det under vilan) Smörja tränset och plocka isär och ihop det brukar barnen tycka är roligt. Speciellt om man har både tvål och balsam så det blir riktig skillnad på lädret.
Nu gissar jag att ni har bättre hagar än vad min gamla ridskola hade men jag älskade i alla fall när jag fick förtroende nog att kunna gå ut och beta hästen. På både vår och höst blev det för mig en viktig uppgift att se till att övergången mellan betestid och vintertid blev mjuk för hästens mage, men nästan det bästa var ändå att få ge hästen lite extra kvalitetstid utöver hagtiden. Men det kanske är något hon tycker är trevligt och som gör att man känner sig lite viktigare för hästen om man får tips på hur man kan göra igångsättningstiden roligare för den genom att stå ute och beta lite istället för att rida.

Ett tips är att fråga henne om det är något hon vill passa på att lära sig medans ni pysslar. Kanske visa hur man lägger ett ridbandage mest för skojs skull?

Åhh vad kul att höra att du är en sån där underbart bra "stall-tant" :)

Jag hade också en sån, hon lärde mig så gott som precis allt jag kan idag :love:

När jag var liten tyckte jag det var jättekul att hänga med henne i stallet, städa, smörja läder, byta vojlock/schabrak, lära sig att tempa hästen, linda benen, fläta man och svans osv som alla andra också skrivit :)

Utöver det så tyckte jag att det var jätte kul när jag fick följa med till Granngården när hon skulle köpa foder osv.
Kommer ihåg en gång när jag var med, då fick jag välja en grimma och grimskaft som jag skulle få och använda på de dagar hästen var "min" å du anar inte hur lycklig jag blev då :)

Sen önskade hon sig även namnskyltar att sätta på boxdörren som jag gjorde i träslöjden, oftast en plankbit som jag brände hästens namn och lackade.
Hon önskade sig även "rykt kassar" så jag sydde påsar till henne som borstarna skulle vara i och broderade hästarnas namn på varje påse.

Jag tyckte det var SÅÅ kul att få göra såna saker till henne, dock behöver jag ha en skämskudde nu typ 20 år senare när jag åker å hälsar på henne och precis ALLT jag gjort till henne är kvar i stallet trots att hästarna numera inte finns kvar. :o
Det blev väl kanske inte helt vackert, men jag gjorde mitt bästa iaf..
Å hon såg åtminstone uppriktigt glad ut när jag hade tillverkat saker åt henne :)

Så det kanske kan vara en grej att önska sig ngt hon kan göra åt dig?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 245
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 598
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 657
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka