Ännu en sadelfråga... För smal.

Zewz

Trådstartare
Jag har sen jag fick tillbaka min ponny efter två år på foder upptäckt att hennes dressyrsadel inte ligger bra.
Hon har varit ganska rund över ryggen efter betet :angel: så jag tänka rida ihop henne och se över utrustningen sen.
Har mest ridit i hoppsadeln sen jag hämtade henne igen, men efter ett försök med dressyrsadeln blev jag nästan rädd.
Det är en Albion comfort, 16". En liten sadel, med ganska liten anläggningsyta, och dessutom ganska baksutten, men jag har aldrig upplevt det som något större problem.

Förrän nu. Vid varje steg, varje gång hon lyfte ett framben så "högg" det till i höjd med mina knän. Som om något låste sig i henne. Hon verkade dock oberörd, men jag stannade dock och la sadeln i vägkanten och red vidare barbacka, och då kändes hon normal.

Vad är det med sadeln som kan påverka henne så? Den låg inte för långt fram.

sadel.jpg

Dålig bild, kan ordna bättre imorgon.

Vad för dressyrsadel kan passa en överlaga ganska rund dam som denna?
http://www.emeliejohansson.com/abbe/31_8.htm

Sv: Ännu en sadelfråga... För smal.

Ser väldigt mycket för smal ut tycker jag.

Jo, jag har insett det med.
Men jag blev bara så konfunderade över vad som hände i hennes rörelser...?

Inga tips om vilka sadlar som kan passa en dam med runda former?
31_8_1.jpg

Gärna med djupt säte.

förmodligen för att den tryckte så det gjorde ont när hon lyfte på benen.

vad har du för bomvidd nu och vad får sadeln kosta?

När sadeln klämmer är det inte konstigt att hästen ändrar sitt rörelsemönster. Ex "avbryter rörelsen" i bogbladet för att det gör ont.
Tittar du på din bild så är sadelns vinkel mindre än hästens. Ortspetsen på sadeln sticker då ner i muskulaturen.

Du ska leta efter en rak och bred sadel. Finns massor av trådar med tips om det.
// Linda

Njo. Tror ändå inte det gjort ont, för hon verkade helt oberörd, utan det kändes som någon fysisk låsning nästan. Förstår ju att det är för att den är för smal, men var bara nyfiken på EXAKT vad som hände.

Vet faktiskt inte exakt vad det är för vidd på min nuvarande. Letat efter gradskiva här hemma men inte hittat, bad sambon ta med från jobbet, han kommer nog snart ;)
Men den ser smal ut iaf... Kan ta lite bilder om du vill.

Kan tänka mig att lägga upp till 8-10 000 på dressyrsadel.
Har sett att hyresvärden/grannen har en Stübben Maestoso hängande i källaren, ska kanske gå ner och kolla närmare på den... Hon har inte häst längre så den borde man kunna testa på hästen.

Nope, inget om bomvidd.
Albiom comfort, 16, made in england, och ett vad jag antar är serienummer...
Ettpar bilder på sadeln:

http://www.emeliejohansson.com/div/sadel1.jpg
http://www.emeliejohansson.com/div/sadel2.jpg

Köpte den här sadeln för kanske 8 år sedan, dåligt påläst, fick hjälp av dåvarande stallägaren med att kolla hur den passade, och då måste den legat bättre. SÅ jag har väldigt dålig koll på mina sadlar tyvärr.

Tror ändå inte det gjort ont, för hon verkade helt oberörd, utan det kändes som någon fysisk låsning nästan.

Hästar är tyvärr oftast så väluppfostrade att de inte säger till ordentligt när det inte känns bra. När de protesterar så säger ryttaren att så får man inte göra.

Albion har jag för mig att det brukar stå bokstäver för bomvidden.

Stubben blir nog för svängd.
// Linda

Jo, de brukar väl skrivas i MM, MW eller liknande.

Men jag hittar faktiskt ingenting om det i min sadel, kikat i alla möjliga konstiga vinklar och vrår... Några tips på vart det skulle kunna vara gömt?

Ska kolla min hoppsadel senare idag, den ligger betydligt bättre.

Har nu testat en Solibel av något slag (låg inte stilla, såg till synes bra ut, men gled åt sidorna som bara den..), en prestige hippos dressage (för svängd) samt en Kentaur (för smal, samt så låg inte den särskilt stilla heller.)
Har även haft med grannens Stübben Maestoso 31 17,5". Förutom att den var lite lång för min arbakorsnings korta rygg verkade den ligga kanon. Men den lättade lite i bak, och ännu mer när jag spände sadelgjorden. Är den för vid eller för sväng då? Eller både och?

Har övervägt att försöka lasta kusen och köra upp henne till jkpg men tvekar efter vårt sista äventyr med transport... Det är bara inte värt det.

Har hittat en annons på en kieffer wien, vid bom. Någon som vågar uttala sig om huruvida den skulle kunna passa hästen?

Och om någon har bra förslag på sadelutprovare som åker ut i småland får ni gärna PM:a.

bates caprilli chair med utbytbara koppjärn är en kort sadel som går att bredda rejält.
Ganska rak i modellen.
Den kan vara något att titta närmare på.

Har du sökt här på buke om vad breda, raka o kortryggade hästar kan passa i?
Om inte så gör det.
// Linda

Men varför inte fortsätta med Albion? De är ju både raka och finns i breda storlekar. Problemet är väl bara att den här är för smal eller var de något mer som gör att du vill byta sort?

Annars är ju crown ett alternativ.

Jo, ska kika på Albion också. Trivdes väldigt bra med den sadeln i övrigt.
Får hjälp av en butik här nu som hämtar sadlar från Jönköping, de ha tagit alla uppgifter på pållen och ska försöka hjälpa mig hitta nåt som passar. Jättetrevliga och väldigt hjälpsamma!

har väldigt svårt att tro att en stubben 31 är för vid för en arab..!! så beror troligtvis på att den var för svängd.

Nej, jag tror inte heller att den var för vid, den låg väldigt bra över manken och så. Bra med luft mellan framvalv och manke, även efter en halvtimmes ridning. Men då var den helt enkelt väldigt mycket för svängd. De fick dock se bild på hennes rygg i butiken och de insåg att hon är jätterak... De skulle försöka få med sig några sadlar åt mig imorgon, får se vad de hittar på ;)

Har dessutom fått med mig nåt mät-set från Prestige så jag ska mäte bomvidden lite mer exakt så de ha lite exakta mått att gå efter.

Enligt prestige-mått mätt är hon en 36:a... Vidare än jag trodde, faktiskt.

Det blev en NY Albion K2 dressyr till slut. 17" MW.

Lite dyrare än jag hade tänkt, (15) med tanke på att vi bara luffar runt i skogen, men det kan man ju också göra med lite stil ;)

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 514
Senast: sthu
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 296
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31