Ännu en till försäkringsfråga

Aliil

Trådstartare
Då jag var tvungen att avliva min häst i måndags undrar jag vad det e brukligt att man får tillbaka på sin livförsäkrning?

Sv: Ännu en till försäkringsfråga

Har försäkringsbolaget godkänt avlivningen före den skett eller du har intyg från veterinär att akut avlivning krävts får du ut livbeloppet.

Det var en akut avlinvning. Vet frågade mig om jag vill göra det direkt eller om jag ville vänta. Men då jag inte ansåg att det var någon mening med att vänta så gördes det på kvällen.

Då finns det risk att försäkringsbolaget sätter sig på tvären. Lämna in ansökan till dem.

Även om prognosen vär dålig för att hon skulle bli så pass bra att hon skulle kunna gå som enbart sällskapshäst? Och att vet sa att det bästa vara att avliva direkt?

KL
För övrig håller jag på att reta mig totalt på försäkringsbolaget. Då jag ska betala in 12000 till djursjukhuset som dom inte vill betala. Visst avlivningen får jag stå för (viklet jag tycker e sjukt då man måsta avliva hästen) och jag har en fast självriskt. Och hur jag än har räknat går inte den totalt kostlade upp i den summan. Jag ska ringa försäkringsbolaget imorgon och prata med dom om det men det hjälper inte nu.

Sen så e jag oxå sur på djursjukhuset, dom har tagit betalt för deras misstag. Dom klantade till sig nä dom skulle framkalla ett per bilder:mad:. Och sen har dom tagit betalt för intyg livskada försäkran. Som om det inte e jobbigt nog att ta bort sin häst så tar dom betalt för intyga att man var tvungen till det:mad: Jag blir så jävla lessen och förbanad för det.
Och sen måste djursjukhuste ta så hutlöst betalt för att avliva en häst när man inte har något annat val än att göra dert hos dom?

Senast ändrad:

Varför i hela världen ska folk jobba gratis för att du tycker det är jobbigt att ta bort din häst?! Självklart kostar det att åka till djursjukhus, de gör inget gratis. Varför skulle de?

Nä, sluta gnäll och inse att det kostar att ha häst. Anmäl till försäkringsbolaget och hoppas att de betalar ut livvärdet. Men om de inte anser sig skyldiga att betala veterinärvården undrar jag om de kommer att betala livvärdet.

Även om prognosen vär dålig för att hon skulle bli så pass bra att hon skulle kunna gå som enbart sällskapshäst? Och att vet sa att det bästa vara att avliva direkt?

KL
För övrig håller jag på att reta mig totalt på försäkringsbolaget. Då jag ska betala in 12000 till djursjukhuset som dom inte vill betala. Visst avlivningen får jag stå för (viklet jag tycker e sjukt då man måsta avliva hästen) och jag har en fast självriskt. Och hur jag än har räknat går inte den totalt kostlade upp i den summan. Jag ska ringa försäkringsbolaget imorgon och prata med dom om det men det hjälper inte nu.

Sen så e jag oxå sur på djursjukhuset, dom har tagit betalt för deras misstag. Dom klantade till sig nä dom skulle framkalla ett per bilder:mad:. Och sen har dom tagit betalt för intyg livskada försäkran. Som om det inte e jobbigt nog att ta bort sin häst så tar dom betalt för intyga att man var tvungen till det:mad: Jag blir så jävla lessen och förbanad för det.
Och sen måste djursjukhuste ta så hutlöst betalt för att avliva en häst när man inte har något annat val än att göra dert hos dom?

Skulle hon kunnat gå som sällskapshäst så kan dom sätta sig på tvären. Då hade du kunnat triangelmärka och fått ut en del av försäkringsbeloppet. Skriver vet att avlivningen behövdes göras på plats så bör det inte vara några problem.

Ang, bilderna så kan jag inte uttala mig om, mer än att röntgen är svindyrt..

Om avlivningen tas eller inte av försäkringsbolaget beror på vad du har för försäkring, dess omfattning. MIna hästar har jag en tilläggsförsäkring för mediciner och resor och avlivning så försäkringsbolaget tar upp till 5000kr på avlivningen, resten får man står för själv.

Livskadeanmälan tar nog alla kliniker betalt för.. Det har iaf jag fått betala varje gång.. (Jag har avlivat två föl och varit med en kompis och avlivat en häst på klinik, två hästar i fjol och en året innan)

Kostnaden för avlivningen är olika på olika ställen. Bortforslingen och destrueringen är det som är dyrt. HÄr har avlivningen legat på ca 1000-1500kr medan bortforslingen och destrueringen kostar 5000. Alternativt har varit att åka till slakteri och få lite betalt, men är det akut så finns inget annat val.

Jag har inte sagt att dom ska jobba grattis. Men om man nu måste ta bort sin häst och inte har något annat val att göra det på djursjukhuset anser jag inte att det e fel att ta så hutlös betalt. Vet sa att jag inte fick ta med mig hästen hem för avlivning och skulle jag ha haft chansen skulle jag tagit kadaver som e mycket billigara.

Jag förståt priset bättre om jag hade haft en valmöjlighet vilket jag inte hade!

Men varför ska jag betala om dom klabbar till det när dom ska framkalla bilderna? Ena bilden försvan totalt för dom medan den andra gjorde dom fel.

Jag ringde men dom hade stängt idag pga utbildning

Det var en akut avlinvning. Vet frågade mig om jag vill göra det direkt eller om jag ville vänta. Men då jag inte ansåg att det var någon mening med att vänta så gördes det på kvällen.

Du kunde ju tagit hem hästen och rint nödslakt dagen nästa dag...

men sen skriver du att du inte hade något annat val och att vet sa att du var tvungen attt avliva på plats men ändå trodde vet att hon kanske kunde gå som sällskapshäst, men att det var bäst att hon avlivades.

Hur ska du ha det?

5000 kostar det att ta ut kadaverbilen för avlivning och hämtning.
Kostar det verklgien mer på djursjukhuset? :eek: :crazy:

Vet inte vilket djursjukhus du varit på men jag vet att på Regiondjursjukhuset i Helsingborg anlitar dom hästkrematioriet i Munka Ljungby för avlivningar och bortforsling och dom tar 5000. Djursjukhuset tar samma summa så dom tjänar inget på det själv utan pengarna går vidare till krematioriet.

Om avlivning var en självklar diagnos så får du säkert ut pengarna.
Du borde inte behöva betala för bilder när någon gjort fel vid framkallning.
Vill man ha ett veterinärintyg så kostar det, inget är gratis här i världen.
Jag undrar om avlivningen, det blev lite oklart.

Det är klart du blir ledsen om du måste avliva din häst och det låter som de varit lite klumpiga i hanteringen, men är man ledsen så upplever man nog ofta det som värre än det egentligen var.

Vet sa att jag inte fick ta med mig hästen hem. Så hade inte något val än att avliva henne på plats. Och jag kunde vänat till nästa dag och avliva hästen men på djursjukhuset.

Vita_N_6520: Här kostar det mindre att ta ut kadaverbilen (lantbrukstjänst) och avlivningen än djursjukhustet. Kommer inte ihåg den exakt summan i huvudet just nu.

Lobelia: Jag blev nog mest chockad när jag såg summan. Men det e inte alla vet som tar betalt för att skriva intyget. Om jag fattade vet på jobbet rätt.

Jag har pratat med försäkringsbolagt i dag och ved nu vad det e jag betalar. Samt fick jag reda på att det skulle ta 2-3 v innan man får besked på livbelopet:eek: Jag trodde att det skulle gå snabbare. Men men nu e det bara att åka till banken och tigga pengar.

Men varför ska jag betala om dom klabbar till det när dom ska framkalla bilderna? Ena bilden försvan totalt för dom medan den andra gjorde dom fel.

Är du säker på att du fått betala det? Hur många bilder togs och hur många har du fått betala för?

Vad har du för försäkringsbolag?

Det har nog tagit några veckor för mig med att få ut beloppet, men jag har en sån pass bra klinik att det är inga problem med betalningen. En livskadeanmälan på en häst som inte är borttagen brukar dom svara på med vändande post och sen kommer pengarna så fort den är borta. Men en akutavlivning måste ju godkännas först.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har köpt en häst. Först var jag fodervärd. Efter att vi kommit överens om att jag skulle köpa blev Köpekontrakt påskrivet. Full... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 039
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Grazing
·
Hästvård Undrar om någon vill o orkar dela med sig av sina erfarenheter av att få ut hästens livförsäkring om den varit tvungen att avlivas akut... 2
Svar
20
· Visningar
1 292
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 686
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka