Ännu en tråd med bomlöst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 703
B

Bubben91

hhee, nu var det dags igen.

Jag är nu ute i sadeldjungeln och det är som vanligt inte roligt.
Jag har funderat på bomlöst men tror ändå inte rikigt på det.
Har hört att knights pad ska vara ur kass, att torisons sadlar ska vara ännu kassare och dessutom så påstår jag att det bir punktttryck på hästen.

Ni ska veta att jag HATAR bomsadlar, kan knappt rida i sådan. Just nu rider jag i en barbackasadel av fårskinn och bättre sadel kan man inte ha. Visst, man kan inte ha stigbyglar men det tycker jag inte att man kan ha på bomlösa heller.

Är det någon som håller med mej eller är jag helt ute och snurrar?
Om man inte har en bom så måste det ju bli ett punkttryck någonstans, vart ska annars vikten av din tyngd ta vägen?
Det är ju ingenting som fördelar trycket..
MEN för att åtgärda det så ska man köpa till en pad!
Den padden ska ha plattor i sig som fördelar trycket. Men det ända som händer är ju att det blir punkttryck fast med två stora plattor på ryggen istället!

Hjälp mig nu och berätta vad det e som e så bra med bomlösa sadlar, eller om det bara är så att det är nyhetens behag...:angel:

Sv: Ännu en tråd med bomlöst

Det bästa du kan göra är att prova, klämma och känna själv.
De flesta bomlösa är mycket fastare än man tror och de där två plattorna fördelar tryck mer än man tror. Men även där bör du själv klämma på en equalizer pad för att känna funktionen.
Jag tror absolut inte att det är nyhetens behag. Har haft min i drygt 6 år och sett fler och fler modeller poppa upp. Vissa bättre uppbyggda än andra.
Jag har mätt anläggningsyta/tryckyta på min dressyrsadel och bomlösa. Det blir större yta på den bomlösa eftersom min vikt fördelas mer neråt än i dressyrsadeln där tryckytan endast är längs ryggfilén.
Du ska definitivt prova olika bomlösa innan du bstämmer dig för att alla bomlösa är skit.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag undrar, om man har en bomlös sadel som är ok att hoppa med men tryckplaceringen kan bli dålig, kan man då göra om stigbygel fästet...
Svar
4
· Visningar
795
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Jag förstår tanken med varför man vill ha en tryckutjämnande pad under en bomlös sadel. MEN jag har å andra sidan sett någon...
Svar
9
· Visningar
6 810
Senast: Lydia
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 157
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka