Ännu ett betdelema...

TheHunted

Trådstartare
Har ett sto som är väldigt het vid hoppning. Har just nu ett tre-delat pessoa bett när jag hoppar, styrkan är bra men har problemet att hon knäpper av i nacken... Går inte att ha henne på vanligt eller tredelat, då blir hon förstark och bara draiväg i kapplöpnings galopp...
Pelham är för starkt hon gillar inte kedjan...

Vad skulle man kuna prova??

//TheHunted1

Sv: Ännu ett betdelema...

Jag tycker att du borde träna mer dressyr och lydnad istället för att betsla upp till ett skarpare bett.

Förutsätter att du jobbar med dressyren ändå... och ibland behöver man ett annat bett, som inte nödvändigtvis är skarpare...

Har en kompis med en mkt het häst som funkar bra på vanligt bett så länge det inte finns bommar i närheten men inte om hon ska markabeta eller hoppa...

Hon provade faktiskt mitt körbett, typ liverpoolstång, inklätt i typ "gummi-bandage" (kommer inte ihåg vad det heter), för att mildra lite. Sedan behöver man ju inte sätta det i någon av de nedre ringarna om man inte vill ha hävstångseffekten, och kedjan kan man faktiskt sätta så löst att den inte stör. Om hästen irriterar sig på skramlet så kan man klä in den...

Lycka till med din häst och fortsätt jobba dressyr o lydnad :)

Pessoa är ett känt "knäppa av i nacken"-bett. Jag har aldrig sett en häst som gått på pessoa och INTE knäppt av i nacken. Nåja. Bortsätt från en fjording jag vet, men hon är rätt likgiltig till det mesta..

Jag vet inte vad du ska prova för bett. Gag borde bli samma sak som pessoa, och fungerar hon inte på stångbett (varför? Det är antagligen inte kedjan. Och om det är det så kan du skaffa en kinnkedja gjord av läder istället.) så finns det bara diverse tränsbett och hack kvar att välja på.

EternalDark skrev:
Jag tycker att du borde träna mer dressyr och lydnad istället för att betsla upp till ett skarpare bett.

Hon är jätte lydig i dressyren, men så fort hons ser ett hinder blir hon het, vill inte höra en massa komentarer om att man inte ska betsla upp, det var inte fråga...

Tigertofflan skrev:
Pessoa är ett känt "knäppa av i nacken"-bett. Jag har aldrig sett en häst som gått på pessoa och INTE knäppt av i nacken. Nåja. Bortsätt från en fjording jag vet, men hon är rätt likgiltig till det mesta..

Jag vet inte vad du ska prova för bett. Gag borde bli samma sak som pessoa, och fungerar hon inte på stångbett (varför? Det är antagligen inte kedjan. Och om det är det så kan du skaffa en kinnkedja gjord av läder istället.) så finns det bara diverse tränsbett och hack kvar att välja på.

Jo det är kedjan, koplar jag bort den så regerar hon inte, har jag den på så reser hon sig...
tänkte prova hack, men vi får se... Vad för "diverse tränsbett" föreslår du då??

Du kan inte rida ett stångbett utan kinnkedja. Då blir det inget stångbett. Kanske är du för hård i handen, och det är det hon reaggerar på?

Jadu, jag har ingen aning. Jag vet inte hur din häst är. Det finns ju smalare bett, och bett med mindre anläggningsytor.

Tigertofflan skrev:
Du kan inte rida ett stångbett utan kinnkedja. Då blir det inget stångbett. Kanske är du för hård i handen, och det är det hon reaggerar på?

Jadu, jag har ingen aning. Jag vet inte hur din häst är. Det finns ju smalare bett, och bett med mindre anläggningsytor.

Problemet är ju också att hon är ponny så får bara tävla på "vissa" bett, kan tex inte på pelham utan kedja...

Men kan du inte ha skydd på kedjan, eller använda läder?

Jag menade inte att låta sådär bitsk;)

Förlåt

Jaktkandar skulle kanske funka? Har för mej att det är ett godkänt
ponnybett i hopp/ft. Å så sätter du skydd på kedjan, typ gummi och
ett nosludd över. Då blir det ju ganska mild verkan från kedjan eller
vad man ska säga. Har själv en häst som knäpper av på pessoa
även fast man är jättelätt på handen. Nu rider jag iofs på tränsbett
men red ett tag på jaktkandar och jag upplevde att det inte blev
samma hävstång. Fast det kanske bara var jag & min häst, men det
kan ju vara värt att testa!

Och så förstås, fortsätt rida massa lydnad och småhinder.

TheHunted1 skrev:
Problemet är ju också att hon är ponny så får bara tävla på "vissa" bett, kan tex inte på pelham utan kedja...
Men du KAN inte rida på ett stångbett utan kedja, för då förlorar du stångverkan och kan likabra rida på ett tränsbett.

Ett jaktkandat där man har satt en kedjetunnel (finns på Hö*ks) runt kedjan skulle nog vara värt att prova. Och så får man ju givetvis tänka på att man inte håller lika hårt i tyglarna eftersom bettet är skarpare.

Du kan byta ut kedjan mot en läderplatta med resår i vardera änden och som bara har en ring i vardera änden för att haka på krokkana, då får du en bebisvariant på trycket på underkäken utifrån.
Vi hade det på en hyperkänslig häst i england.
PMa mig om du tror att det är en lösning och du inte hittar något ställe som säljer.

Apo

Skulle man inte kunna prova ett vanligt raktbett??
då slipper man ju kedjan med ett jaktkandar??
bli rakt bett starkare??

vissa hästar reagerar mer på rakt bett eftersom det blir tryck på tungan när man tar i tyglen. kan vara värt att prova.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 962
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
821
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka