Anonym på facebook?

Stå för det man skriver kan man väl göra/inte göra ändå? Jag står för det jag skriver här också, det har ingenting att göra med namnet jag använder.
Det är inte direkt något nytt att folk kan bli otroligt råa och elaka när dom gömmer sig bakom ett fejkat namn. Jag tror helt klart att den värsta stämningen försvinner ifall dom har sitt riktiga namn bakom det dom skriver. Dom flesta som har sitt namn ute tänker ändå till hur dom vill synas. Det är viktigt att folk börjar tänka på att uppföra sig på nätet som dom uppför sig irl. Iallafall jag har otroligt sällan mött på den attityden som är på anonyma forum IRL, det har liksom aldrig hänt. Har folk sagt vad dom tycker har det varit på ett väldigt mycket trevliga sätt iallafall.

Det är inte något nytt att det finns otroligt mycket hat på nätet.
 
Det är inte direkt något nytt att folk kan bli otroligt råa och elaka när dom gömmer sig bakom sitt namn. Jag tror helt klart att den värsta stämningen försvinner ifall dom har sitt riktiga namn bakom det dom skriver. Dom flesta som har sitt namn ute tänker ändå till hur dom vill synas. Det är viktigt att folk börjar tänka på att uppföra sig på nätet som dom uppför sig irl. Iallafall jag har otroligt sällan mött på den attityden som är på anonyma forum IRL, det har liksom aldrig hänt. Har folk sagt vad dom tycker har det varit på ett väldigt mycket trevliga sätt iallafall.

Jag vet inte om det gör någon skillnad, jag. Har du provat hänga på en internationell hundrasgrupp på FB någon gång?

Tillägg: Jag är övertygad om att de som verkligen vill trolla gör det oavsett. Antingen med sitt eget namn eller ett förfalskat 'riktigt namn' ifall reglerna slår ned på de som verkar fake.
Folk som helt enkelt är skitstövlar är det oavsett.
 
Jag vet inte om det gör någon skillnad, jag. Har du provat hänga på en internationell hundrasgrupp på FB någon gång?
Ja det har jag, och ja det finns hätska diskussioner i sådana grupper också med folks riktiga namn, och ja ibland så kan det spåra ur men inte i närheten som det är på ställen där folk kan vara anonyma.
 
Ja det har jag, och ja det finns hätska diskussioner i sådana grupper också med folks riktiga namn, och ja ibland så kan det spåra ur men inte i närheten som det är på ställen där folk kan vara anonyma.

Jag delar inte den uppfattningen. Jag tycker att miljön är minst lika hätsk på FB (om inte värre) än de anonyma forum jag provat på. Buke inkluderat. :)
 
Jag delar inte den uppfattningen. Jag tycker att miljön är minst lika hätsk på FB (om inte värre) än de anonyma forum jag provat på. Buke inkluderat. :)
Inte på samma sätt, det är skillnad på rent hat och personangrepp osv som jag tycker ofta förekommer på anonyma forum, att ha starka åsikter är en annan sak.
 
Inte på samma sätt, det är skillnad på rent hat och personangrepp osv som jag tycker ofta förekommer på anonyma forum, att ha starka åsikter är en annan sak.

Då går våra åsikter/upplevelser isär. Jag tycker nästan att mobbingen occh personangreppen kan bli Ännu värre på en plattform där det är uppenbart vem den utsatta människan är/kommer ifrån etc.
 
Då går våra åsikter/upplevelser isär. Jag tycker nästan att mobbingen occh personangreppen kan bli Ännu värre på en plattform där det är uppenbart vem den utsatta människan är/kommer ifrån etc.
Hur man blir bemött beror också på hur man bemöter andra, jag har aldrig varit med om att någon blir utsatt pga var dom kommer ifrån osv i dom grupper jag är med i på facebook. Visst i dom hundgrupperna tex jag är med i på facebook så kommer det ibland in dryga typer och direkt så blir attityden en helt annan i dom trådarna som den personen är med i eller startar. Dom personerna försvinner dock fort.
 
Vad ska du sälja eftersom du måste vara anonym 😅
Klart man kan vara anonym men det är svårt, fb har stenkoll och vad jag märkt räcker det med att man är på samma plats som folk så kommer dom sedan upp som vänförslag och även fd kontakter med raderade nummer i telefonboken har jag fått upp som vänförslag.
 
Hur man blir bemött beror också på hur man bemöter andra, jag har aldrig varit med om att någon blir utsatt pga var dom kommer ifrån osv i dom grupper jag är med i på facebook. Visst i dom hundgrupperna tex jag är med i på facebook så kommer det ibland in dryga typer och direkt så blir attityden en helt annan i dom trådarna som den personen är med i eller startar. Dom personerna försvinner dock fort.
Naturligtvis är det (oftast) så, men det gäller ju oavsett om en är anonym eller har sitt riktiga namn på FB.
Jag har helt enkelt en helt annan uppfattning/erfarenhet. Folk beter sig väldigt ofta som regelrätta skitstövlar på nätet oavsett om de är anonyma eller inte. Jag är själv hemskt nöjd med mitt lite halvanonyma konto på fb och har aldrig upplevt att det legat mig i fatet. :)
 
Vad ska du sälja eftersom du måste vara anonym 😅
Klart man kan vara anonym men det är svårt, fb har stenkoll och vad jag märkt räcker det med att man är på samma plats som folk så kommer dom sedan upp som vänförslag och även fd kontakter med raderade nummer i telefonboken har jag fått upp som vänförslag.
Jag har nog inte tänkt säga något alls. Som sagt det handlar inte om anonymitet på det sättet. Att mina IRL-vänner, släktingar, folk i samma stad som jag bor osv vet vem jag är och ser vad jag gör stör mig inte. Men jag har som sagt ett "annat" liv online (spel och liknande) också och jag vill hålla dessa två separata. Se det lite som att du kanske inte vill att ditt jobb/din chef ska ha full inblick i ditt privatliv.
 
Jag har nog inte tänkt säga något alls. Som sagt det handlar inte om anonymitet på det sättet. Att mina IRL-vänner, släktingar, folk i samma stad som jag bor osv vet vem jag är och ser vad jag gör stör mig inte. Men jag har som sagt ett "annat" liv online (spel och liknande) också och jag vill hålla dessa två separata. Se det lite som att du kanske inte vill att ditt jobb/din chef ska ha full inblick i ditt privatliv.
Ok för mig är inte Facebook mitt privatliv, jag lägger ut något på djuren då och då och det står ingenting annat än mitt namn i profilen, man kan ju vara vädigt anonym även om man är sig själv på fb :) dvs du kan ju ha två profiler med ditt riktiga namn och inte dela någon information alls om dig själv på den ena :)
 
Jag har nog inte tänkt säga något alls. Som sagt det handlar inte om anonymitet på det sättet. Att mina IRL-vänner, släktingar, folk i samma stad som jag bor osv vet vem jag är och ser vad jag gör stör mig inte. Men jag har som sagt ett "annat" liv online (spel och liknande) också och jag vill hålla dessa två separata. Se det lite som att du kanske inte vill att ditt jobb/din chef ska ha full inblick i ditt privatliv.
Men det är ju bara att ha sidan privat just för vänner och familj? Man måste inte godkänna alla som vill bli vänner.
 
Jag har ett antal vänner som har hittepånamn. T ex ett påhittat efternamn. De verkar inte fastna i Facebooks nät.

Samtidigt så om man har en intetsägande profil och omslagsbild och sitt riktiga namn och döljer resten av profilen så har man ju avslöjat mindre än vad som är en googling bort.

Sen får man ju tänka sig för vad man skriver i grupper, men nu är vi mer på hotbild/risk för hot än anonymitet.

Jag har ett rätt unikt namn och har på rek av arbetsgivaren ändrat min profilbild till bild som inte är på mig. Samt har dolt allt om var jag jobbar, vänner etc. Och enda jag har offentligt är en del delningar. Av de kan man räkna ut vilken stad jag bor i. Men det finns ju på Google, inkl beskrivning av vilken dörr. Så jag är inte så orolig skriva vilket område jag bor i när jag säljer saker t ex

Men om säg en kollega eller ett ex som jag inte är vän med på fb söker efter mig på Facebook - så de hittar mig i form av för och efternamn. Samt kan av vad jag delar offentlig ha en god gissning om var jag bor men det är också allt.

Man kan kolla hur ens profil ser ut för sådana man inte är vänner med BTW.
 
Att någon kan söka på mitt namn och se att jag finns på facebook kan jag acceptera men jag vill liksom inte att de ska kunna "snoka sig runt" via min släkt osv. Men om min vänlista är dold så bör de ju inte kunna hitta mig på det viset ändå? Jag har inte ett jätteovanligt efternamn.
Men hur menar du att folk ska snora runt via din släkt? Hur säkerheten på andras sidor ser ut kan du ju aldrig kontrollera. Därför du själv behöver ha inställningar som du vill, tex att bara vänner kan se vad du lägger upp. Då är det bara de du godkänner som vänner som kan se någonting över huvud taget. Annars syns bara ditt namn och möjligtvis din profilbild om du tillåter det.
 
Men hur menar du att folk ska snora runt via din släkt? Hur säkerheten på andras sidor ser ut kan du ju aldrig kontrollera. Därför du själv behöver ha inställningar som du vill, tex att bara vänner kan se vad du lägger upp. Då är det bara de du godkänner som vänner som kan se någonting över huvud taget. Annars syns bara ditt namn och möjligtvis din profilbild om du tillåter det.
Men alltså igen, jag vet ju inte därför frågar jag?

Jag har aldrig någonsin använt facebook så det är inte så lätt för mig att veta vad man kan och inte kan göra och "det är ju bara..". Anledningen till detta är från vad jag har hört tidigare där om du finns på facebook så kan vem som helst ta reda på allt om dig typ. Men som jag förstår det så har facebook även förändrats mycket nu från när det kom och det är lättare att dölja saker nu än då så därför tänkte jag att jag kollar läget med de som faktiskt har facebook och vet.
 
Bestämde mig för att prova och skapade ett konto i mitt riktiga namn. Så fort jag skrivit in den bekräftelsekoden (har alltså i princip inte ens loggat in än) så får jag upp vänförslag på en massa folk jag jobbade med för flera år sedan. Hur fan vet facebook det? Känner att jag blev nojig direkt haha.
 
Bestämde mig för att prova och skapade ett konto i mitt riktiga namn. Så fort jag skrivit in den bekräftelsekoden (har alltså i princip inte ens loggat in än) så får jag upp vänförslag på en massa folk jag jobbade med för flera år sedan. Hur fan vet facebook det? Känner att jag blev nojig direkt haha.
Ja visst är det otäckt, det handlar om att du förekommer bland dessas kontakter skulle jag tro.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 823
Senast: Barbabelle
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 672
Senast: Jeps
·
Relationer Hur går man vidare efter sexuella trakasserier? När folk man trodde var ens vänner visar sin rätta sida. När andra vänner vänder en...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: IzeUnicorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp